Alejandro G. Iñárritu fortæller om Birdman

Mød Alejandro G. Iñárritu og kom med bag om ‘Birdman’

Kortene på bordet, jeg er viiiild med Alejandro G. Iñárritu og hans seneste film ‘Birdman’! Filmen er et mesterværk, og derfor var jeg også begejstret for at Alejandro G. Iñárritu vandt en Oscar for bedste instruktør samtidig med at ‘Birdman’ også vandt en Oscar for årets film.

Hvis du er meget uenig eller også bare er vild med Alejandro G. Iñárritu, ‘Birdman’ eller interesserer dig for cinematik; så gør dig selv en tjeneste og se ovenstående interview med Alejandro G. Iñárritu. Her får du et indblik i Alejandro G. Iñárritus proces med at lave ‘Birdman’, som han til dags dato ser som hans mest positive oplevelse. Samtidig forstår du måske efterfølgende, hvor meget fortjent hans Oscarstatuette er for bedste instruktør, da det må siges at være et super ambitiøs projekt, som ligeså godt kunne have været et andet slutresultat.

Det er et interessant interview med Alejandro G. Iñárritu, hvor han fortæller om, hvor svært det har været at indsamle finansiel støtte, som tog mere end et år, som han beskriver som hans sværeste opgave i hans liv til dato. Derfor har alle involveret fået en meget beskeden løn, hvor deres passion har været drivkraften, hvilket Alejandro G. Iñárritu sætter stor pris på. Han åbner også op for den kreative skriveproces med hans kollegaer, hvordan de har mødtes enkelte gange og efterfølgende Skypet med hinaden.

Alejandro G. Iñárritu har altid haft en vision med ‘Birdman’, som han anser som en meta film. Trommerne har hele tiden haft en central rolle, da han vidste, at det var vigtigt for rytmen og flowet i filmen. Selvom man skulle tro, at ‘Birdman’ var skrevet til Michael Keaton, så repræsenterer hovedpersonen Riggan (Michael Keaton) faktisk flere afskygninger af Alejandro G. Iñárritu selv, som han gerne ville udforske med ‘Birdman’.

Alejandro G. Iñárritu interview om Birdman

Selvom filmen handler om film- og teaterverdenen, så var Alejandro G. Iñárritu interesseret i at fortælle en historie om menneskets hungren efter kærlighed, validering og succes; som er universelt. Film- og teaterverdenen er så tilfældigvis perfekte referencerammer og en verden som han selv forstår godt.

Hvad der overraskede mig meget, var den store planlægning og koreografi som var nødvendig for at filmen skulle lykkes. Dvs. alt er planlagt ned til mindste detalje; hvor skal de gå og stå i forhold til kameraet. Desuden har de øvet scenerne meget igennem inden selve skydningen af filmen, så alle var forberedt optimalt, da teatret kun var tilgængeligt i en kort periode. Det var også lange optagelsessekvenser, som betød at redigeringsmulighederne var minimale i post produktionen, så derfor skulle alle levere deres A-game! Alejandro G. Iñárritu beskriver det som en intens og opløftende oplevelse, som sprudlede af kreativitet og holdånd.

Alejandro G. Iñárritu kommer også med sjove indblik fra optagelserne, som fx med Edward Norton (siger ikke mere, det skal ses).