© Warner Bros. Pictures

Anmeldelse: IT – del 2

2

Anden del af fortællingen om den onde klovn, Pennywise, og tabernes klub er tilgængelig på Netflix. Filmen prøver desperat at skabe gys og gru, men ender i stedet som en uværdig afslutning på den berømte historie.

Tabernes klub kaldes tilbage til Derry i Maine efter 27 år, hvor de igen skal tage kampen op mod Pennywise. Børnene fra første del af filmen har ikke set hinanden, siden de forlod byen og har endda mistet hukommelsen om dengang for 27 år siden. Nu vender de tilbage i voksen udgave og skal genfinde deres fortid, deres minder og ikke mindst sammenholdet i tabernes klub for at have en chance mod dræberklovnen.

Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk!
© Warner Bros. Pictures

Hvis man kan lide første del af filmen, vil man sandsynligvis også finde anden del seværdig. Når det så er sagt, er der meget lidt ved filmen, som jeg finder anbefalelsesværdigt.

For det første er filmens spillelængde 2 timer og 49 minutter. Det virker helt uforståeligt, hvorfor producenterne har trukket filmen ud til omkring det dobbelte af normal spillelængde for en gyserfilm. Især når man tænker på hvor forsvindende lille plottet reelt er.

Et af de helt store problemer ved filmen er brugen af flashbacks. Filmens plot er frustrerende langsomt om at tage fart, fordi historien afbrydes af flere lange flashbacksekvenser. Det virker også besynderligt, at mange af filmens uhyggelige momenter er sat i flashbackene, hvor man allerede kender udfaldet af scenerne fra første film. Scenerne virker derfor mere som unødvendigt fyld, end noget som tilføjer til historien og universet.

Filmen har de klassiske mørke rum, det suspensefyldte underlægningsmusik og en række jumpscares, som enhver gyserfilm jo skal have, men alligevel bliver den aldrig rigtig uhyggelig. Filmens måske største problem er da også, at Pennywise ikke fungerer. Bill Skarsgård blegner ved siden af Tim Currys præstation i 90’er udgaven. Tim Curry afvæbnede publikum med humor og karisma før han dræbte sine ofrer, hvilket gjorde ham til en af de mest creepy gyserfigurer nogensinde. Bill Skarsgård virker derimod helt malplaceret i universet. Man ved man bør være bange, når man ser ham, men man sidder mest af alt og småkeder sig.

Filmen har et fantastisk cast i form af blandt andet Jessica Chastain, Bill Hader og James McAvoy, men ingen af dem formår at bidrage med mere end halvsløje præstationer. Til deres forsvar har de heller ikke meget at arbejde med. På trods af filmens længde, er der overraskende få subplots, konflikter og intriger mellem karaktererne, som ellers ville have klædt historien. Det er i hvert fald svært at gøre historien mere banal, usammenhængende og værst af alt kedelig.

Din bedømmelse1 Stem4.7999990400002
2
Dræberklovnen, Pennywise, er tilbage og på jagt efter medlemmerne i tabernes klub.