Biograf anmeldelse: 4DX Aarhus

“Vind i håret og stole, der ryster, hopper og svajer. Tåge, duft af brændt gummi og snevejr. Det lyder ikke som en klassisk tur i biografen. Men nu er det virkelighed, når Nordisk Film Biografer introducerer biografkonceptet 4DX den 21. marts i Aarhus.”

Læs vores artikel om hvad 4DX helt generelt er her.

En ny biograf er åbnet i Aarhus og pressen blev som de første inviteret ind for at prøve det af, samt se lidt om hvordan det foregik bag scenerne. Filmen, som vi fik vist, var Tomb Raider. Jeg vil ikke gå i detaljer om filmen og give den en anmeldelse, da vi alligevel allerede har gjort som du kan læse her (Jeg er generelt set ret enig i vurderingen). For at kunne gennemgå hvordan 4DX oplevelsen var vil der desuden være en række mindre spoilers til Tomb Raider, så hvis det er en film du vil gå blind ind til, så vil jeg foreslå at du venter med at læse videre.

Effekterne

Lad os dykke ned i det og gå effekterne igennem en af gangen og tage en bedømmelse af dem:

Bevægende sæder:

Det her er uden tvivl en af de største salgspunkter, som 4DX er blevet kørt frem med. Og jeg må indrømme at det virkede overraskende godt. Sæderne står som sådan aldrig stille, for selv i de stille og rolige scener bevæger vi os med rundt i samme retning som kameraet. Dette er egentlig ikke noget man tænker videre over, og det havde nok været rimelig ligegyldigt at have det med, men okay da. Der hvor sæderne slår igennem er i de store action-scener. F.eks. Er der en scene hvor Lara’s båd er ved at synke i et stormvejr, og der bliver man virkelig kastet rundt. Jeg tror næsten ikke jeg var den eneste der holdte lidt ekstra fast i sædet under den tur.

Et rystende sæde:

Når der f.eks. Er en slåskamp, vil der i samme side, som slaget på personen i fokus lander på, vil du selv få et lille slag i samme side af ryggen. Dette fungerede for mig ikke helt vildt godt, men det trak sig lidt i land igen ved at bruge det i de mere kaotiske scener hvor Lara bliver kastet rundt, og når hun falder ned. Her gav det faktisk en meget fed effekt. Samtidig er der små vibrationer i ryglænet og sædet, som ligeledes vibrere under disse scener. Igen fungerer det faktisk okay godt og når det bliver brugt rigtigt, bliver man hevet den lille del ekstra ind.

Dufte:

Det her var nok den del jeg så som mest ligegyldig. Ifølge Nordisk Film har de installeret 6 forskellige dufte, såsom brændt gummi, græs og rose (eller WC-rens som nogle så rigtig kaldte det). Jeg ved ikke hvor mange dufte de brugte i Tomb Raider, men hver gang jeg kunne dufte noget var det kun “rose”. Og altid når det overhovedet ikke gav mening. Det kan selvfølgelig være min lugtesans der overhoved ikke virker, men jeg så det som ret ligegyldigt at have denne effekt.

Vind:

Der er to steder, der kommer luft fra. Der sidder en lille dyse i sædet foran, som giver små “air-shots”, eller også giver det en lille brise. Og så sidder der en masse store ventilationsfaner ude i siden af biografen som giver en storm-effekt. Alle disse fungerede faktisk også overraskende godt. Især i en startscene, hvor Lara cykler gennem Londons gader og man får den friske luft fra en dejlig brise i ansigtet. Det var faktisk nok min yndlingsscene (effektmæssigt) i hele filmen. Stormeffekterne blev der også gjort godt brug af i scenen med båden der synker, hvor det gav lidt mere indlevelse.

Vand og regn:

Der kommer vand fra 3 forskellige steder. En lille dyse i stolen foran giver små skud. En søjle vand sprøjter op fra toppen af samme stol, og falder ned over dig. Til sidst kommer der også vand ud, oppe ved ventilationsfanerne, som virkelig hjalp til følelsen af kaos og stress i båd-nedgangen. Generelt set, synes jeg faktisk også at hele vand-effekten virkede godt. Og bare rolig, du bliver på ingen måde gennemblødt, men hvis du virkelig ikke vil have vand, er der en lille knap på din stol til at slå det til og fra.

Sne, tåge og sæbebobler:

I hele filmen var den eneste effekt, der ikke blev brugt, sæbebobler. Vi fik en smagsprøve på det inden vi gik i gang, og det så da meget pænt ud. Det ville mest blive brugt til børnefilm, som jeg tror på at børnene vil kunne lide (Hvis de da kan holde sig i sæderne og ikke løbe rundt efter dem). Sneen fik vi heller ikke set meget af, men da Nordisk Film logoet rullede over skærmen kom der lidt på. Tågen, der kom fra to røgmaskiner i hver sin side af lærredet, blev heller ikke over brugt, og det var jeg virkelig også glad for. Både tågen og regnen gik ind og dækkede fuldstændig for lærredet, så man ikke kunne se hvad der foregik. Og det er vel nok ideen med tåge, men samtidig blev ingen af delene fordelt ordentligt, og i sær tågen steg bare op i 2 søjler i hver sin side, uden at blive ordentligt fordelt. Jeg havde helt sikkert hellere været foruden.

Lyn og 3D:

Den sidste effekt der skal gennemgås, er lyn, som bliver genereret af stroboskoplys der sidder ude i siden af biografen. Det gav faktisk et meget godt til kaosset i de givne scener, men samtidig lyste det (sjovt nok) hele biografen op, så man igen ikke kunne se hvad der foregik. Igen, så havde jeg nok helst været foruden, for det ødelagde mere end det gav.

Nåh ja. Filmene bliver jo også vist i 3D. Hvis i kender mig, så er det ikke noget jeg er begejstret for. Især når det ikke er iMax. Men det giver jo mening at det er der, men 3D vil jeg lade dig selv tage stilling til om du kan lide eller ej.

Lyden

Lyden var uden tvivl det jeg var mest bange for ved denne oplevelse. Med alle de bevægende sæder, ventilatorer og luft-dyser kunne det ikke undgås at det skabte en masse maskinstøj. Og det gjorde det også. Især da vi fik test af alle effekterne inden filmen gik i gang, var jeg virkelig sikker på at jeg ikke ville kunne lide den her oplevelse. Men da filmen først gik i gang, lagde jeg til min egen overraskelse, overhovedet ikke mærke til det. Jeg tror dog at de havde skruet ekstra op for lyden. Højtalerne havde i hvert fald meget svært ved at følge med en gang imellem.

Og det er en anden ting jeg lige vil berøre. Nu har Nordisk Film brugt jeg-ved-ikke-hvor-mange-penge på det her her 4DX system, som skal gøre at man føler at man sidder inde i filmen og er med. Og så kører de stadig med et forældet Dolby 7.1 lydsystem. Jeg ved godt at et opgraderet lydsystem ikke er en del af 4DX-programmet, men det havde givet så meget til oplevelsen hvis der havde siddet et Atmos system i salen i stedet for. En spildt chance når de alligevel havde hele salen ommøbleret og brugt i forvejen mange penge på det.

Konklusion

Alt i alt var jeg faktisk overrasket over hvor godt 4DX oplevelsen var. Der var flere ting der fungerede, end ting der var ting der ikke fungerede. Især to scener i Tomb Raider, fungerede effekterne:

1. Cykelløbet i starten, hvor små vibrationer i sædet gav følelsen af at trille hen over asfalten og vinden i håret der virkelig solgte oplevelsen for mig.
  2. Skibsforliset i midten af filmen, hvor der virkelig blev skruet op for og brugt alle effekter. Det gav en fed følelse af at være lige så forvirret over hvad der foregik, som Lara gjorde.

Jeg er faktisk ikke meget i tvivl om at en film som Tomb Raider blev hjulpet godt på vej af at blive vist på denne måde, for i sig selv var den ikke særlig overvældende.

Kort sagt vil jeg foreslå dig at gå ind og afprøve den her oplevelse, for jeg tror virkelig at det her er en meget individuel bedømmelse der skal til. Film som Pacific Rim 2 og andre popcorn-film vil helt sikkert nyde godt af dem, hvorimod film som Blade Runner 2049 helt sikkert vil lide under det i stedet. Personligt tror jeg at Fast and Furious 9 vil være mit bud på en film, jeg ville kunne betale de ekstra 50 kroner for at se på denne måde.

Lidt små facts om 4DX biografen i Aarhus:

• Trykluften, der bliver skudt ud, bliver opholdt i to 500 l. beholdere.
  • Hvert sæde vejer godt 100 kg.