Skrevet den 13 januar, 2015 | af admin

BLACKHAT – en trussel i teknologiens tidsalder

“Black hat is used to describe a hacker (or, if you prefer, cracker) who breaks into a computer system or network with malicious intent”
– Tech Target

Vi har ventet i spænding i seks år. Nu er den her endelig. Michael Manns nyeste film: BLACKHAT.

Tidligere successer på Manns CV omfatter bl.a. HEAT, Public Enemies, Ali, Thief, The Last of the Mohicans, Miami Vice og Crime Story, så forventningerne har været høje.

Også mine egne!

blackhat 2

BLACKHAT påbegyndes med, at vi ledes ind i et kinesisk nuclear kraftværks indre, videre ind i de teknologiske elementer, som kontrollerer kraftværket, videre ind i de elektriske impulser, der løber gennem de teknologiske elementer, helt derind, hvor de elektriske impulser bliver til bits. Og så sker det. Hackerangrebet. En afkølingspumpe ødelægges og atomkraftværket overophedes indtil det eksploderer. Dernæst kommer turen til det amerikanske aktiemarked og banksektor. Et efterretningsarbejde igangsættes, hvor Amerika og Kina tvinges til at samarbejde tværnationalt i en special force gruppe for at fange den berygtede black hat – herunder den x-hacker Nicholas Hathaway (Chris Hemsworth), der efter en del modstand får nedsat sin 15 år lange fængelsstraf for netop cyber crime, for at hjælpe myndighederne i deres jagt. Jagten fører gruppen fra Chicago til L.A. til Hong Kong til Jakarta – og ikke uden personlige konsekvenser og hæsblæsende actionscener.

Filmens plot tager derfor – ligesom flere af Manns forrige film – udgangspunkt i en samtidsrelevant tendens. Den berører et af de mest omdiskuterede emner i national og international politik i dag, nemlig cyber-crime. En kriminalitetsform, der modsat tidligere tider, nu er mere udefinerbar og uhåndterbar. Cybercrime er en usynlig, latent trussel der kan ramme os alle og huserer på både lokal og globalt plan. Det var den følelse jeg sad tilbage med, da jeg forlod biografsædet og kiggede på min iPhones blanke display. Og ikke kunne undgå at tænke på alle de personlige data, der ligger på min smartphone, som kan blive snuppet og udnyttet af en blackhat hvert øjeblik det skulle være, uden at jeg kan gøre noget for at forhindre det.

“We live in what we think is a compartmentalized world in which there is something called privacy,” udtalte Mann til Variety. A better analogy is that we’re living in a house where all the doors and windows are open and we’re in a very dangerous neighborhood, but we don’t know it.”

Istedet for at hoppe på den typiske bølge af Hollywoods tidligere 90’er-internet-paranoide thrillers, tilbyder BLACKHAT et tidssvarende, nuanceret og komplekst syn på cyber-crime og de transnationale, bureaukratiske begrænsninger, der konstant forhindrer samarbejdsrelationer og efterforskningsarbejde på tværs af landegrænser – i en tid, hvor vi aldrig har været mere forbundet og gensidigt (teknologisk) afhængige globalt. Filmen fik mig uundgåeligt til at drage paralleller til headlines i nyhedsmedier – og det er netop en af filmens største styrker. Handlingen virker i overvejende grad troværdig.
Det samme gør den visuelle side af filmen – suppleret af en fin lydside, der hverken er for pragende eller ubetydelig. Der er ikke sparet på special effects og actionscener – og som i en BOURNE-film, trækkes vi rundt i flere forskellige storbyer, langs de store boulevarder, ind i smalle gyder og gemte bagdøre.

Filmens titel – BLACKHAT – fik mig samtidig til at overveje medierne og politikernes (unuancerede) skelnen mellem black hats og white hats – mellem ‘gode’ og ‘dårlige’ hackere, der enten bruger deres evner til samfundsskadelige eller samfundsfremmende formål. Filmen belyser nemlig også det faktum, at stadig flere eftersøgte black hats nu (sam)arbejder med staten eller den private sektor – f.eks. Kevin Poulsen der efter fire år i fængsel i 90’erne nu er en af de bedste journalister for Wired Magazine eller den tidligere matematiker Chris McKinley, der hackede datingsitet OkCupid for at få sin profil til at fremstå mere synlig i søgningerresultaterne på sitet. Michael Mann anvendte både Poulsen og McKinley som rådgivere i sin produktion af BLACKHAT for at skabe så troværdigt et billede af cyber crime, foruden en lang række eksperter i det private og offentlige erhvervsliv, med erfaringer eller ekspertise indenfor emnet. Hemsworth var også sendt til code-writing kurser før optagelserne begyndte, ligesom Mann sendte James Caan til kurser i safe-cracking før hans optagelser af Thief i 1981.

blackhat 3

Men filmen har også huller. I et forsøg på at kombinere et relativt uforudsigelig og meget spændingspræget plot med en sideløbende kærlighedsfortælling mellem Hathaway og den yndige, velbegavede Lien (Tang Wei), forstyrres plottets ellers glimrende hovedfokus og trækker desværre på en noget udslidt filmisk kliché. Personligt ville det have fungeret bedre for mig, hvis instruktøren havde skabt en anden kvindelig karakter i filmen, der ikke partout behøvede indgå i en kærlighedsrelation med Hathaway.

Samtidig er skuespillet ikke altid helt i top. Chris Hemsworth gør det godt i rollen som Hathaway – omend ikke helt så glimrende og uforglemmeligt som i RUSH – mens særligt hans medspiller Tang Weis karakter til tider virkede malplaceret og lidt lillepige-generende. Men det er måske bare mig – der har en forkærlighed for det utra-rå, realistiske drama, uden plads til overflødige bemærkninger eller tidskrævende romancer.

BLACKHAT (132 min.) har premiere d. 15. januar i biografer over hele landet.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone
BLACKHAT – en trussel i teknologiens tidsalder admin
Historie
Skuespil
Visuelt
Musik og lydbillede

Kort fortalt: BLACKHAT er flot visuelt produceret og filmens plot er i udgangspunktet virkelig samtidsrelevant. Dog halter filmens skuespil til tider - særligt når cyber crime plottet forsøges forenet med kærlighedsscener.

4.5


User Rating: 0 (0 vurderinger)

Tags: ,


Om skribenten



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen ↑