Ryan Coogler har fået som opgave at fornye 'Rocky' franchisen med 'C..." /> Filmanmeldelse: Creed - Filmpuls

Skrevet den 3 december, 2015 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: Creed

Ryan Coogler har fået som opgave at fornye ‘Rocky’ franchisen med ‘Creed’ og lykkedes det?

Adonis Johnson nåede aldrig at møde sin berømte far, Apollo Creed. Apollo var verdensmester indenfor sværvægtsboksning, men døde før Adonis blev født. Alligevel hersker der ingen tvivl om, at boksning er i Adonis’ blod. Derfor beslutter han sig for at tage til Philadelphia, stedet hvor Apollo Creeds legendariske kamp i sin tid fandt sted mod Rocky Balboa.
Her vælger Adonis at opsøge Rocky (Stallone) i håbet om at overtale ham til at blive hans træner. Rocky har dog lagt handskerne på hylden og afviser Adonis’ ønske.
Men Adonis’ store styrke og vedholdenhed minder Rocky om hans tidligere ven, Apollo, og han indvilliger derfor alligevel i at træne den unge bokser. Dette alt imens Rocky selv kæmper mod en modstander, der er mere dødelig end det han kæmpede mod i ringen. Med Rocky i sit hjørne varer det ikke lang tid før, Adonis får chancen for at kæmpe for titlen… men kan han nå at samle den kraft og vilje, som der skal til og samtidig have hjertet med, når han går ind i ringen?

creed

Rocky er tilbage! Sådan da. Sylvester Stallone har bragt dramatikken tilbage til Rocky-franchisen og gået med til at give det et frisk pust af ungdommelighed.
’Creed’ er det perfekte mix af ungt og gammelt i form af Sylvester Stallone i rollen som Rocky, den legendariske producer Irwin Winkler (Rocky I, Goodfellas, Raging Bull) og på den anden side den unge instruktør Ryan Coogler og den taletfulde Michael B. Jordan.
Hold fast! Coogler vandt i 2013 prisen for bedste debutfilm ved Cannes Film Festival med filmen ’Fruitvale Station’ (jep! CANNES). Og det vidunderlige ved det hele er, at Coogler fremlagde ideen om en Rocky ”spinoff” til Stallone før han vandt i Cannes og fik et nej.

Anyways, da ’Creed’ er et passions-projekt for Coogler, står han også bag manuskriptet sammen med Aaron Covington og det var den bedste beslutning som Stallone, Irwin Winkler og filmstudiet MGM længe har taget. Det er som om MGM har besluttet at holde liv i sine franchises ved at give biografgængerne et godt mix af nostalgi og noget nyt. ’Skyfall’ og ’Spectre’ er film som er stærkt præget af denne model.
’Creed’ er super velskrevet og Coogler og Covington har formået at flette Rocky’s historie med Adonis Creeds historie og samtidigt gjort Rocky relevant for en yngre generation. Sylvester Stallone skal have stor ros for hans beslutning om at træde i baggrunden og lade nye kræfter træde til. Rocky-franchisen er nemlig kommet ind i en ny fase, hvor det nu skal til at handle om Rockys eftermæle – det er sku dejligt at se en franchise, hvor du kan mærke at karakteren har været igennem en reel udvikling! ..host, host (Die Hard, Terminator, Rambo osv osv).
’Creed’ er fortællingen om Adonis Creed og ikke Rocky Balboa, men den hylder Rocky og fastslår at Adonis skal sikre Rockys eftermæle.

Der er ’Raging Bull’, ’Rocky I’ og så ’Creed’. ’Creed’ er en af årets bedste film!

Michael B. Jordan er et af Hollywoods største talenter! Så det var lidt mærkeligt at se ham hoppe på comic-book ræset ved at medvirke i ’Fantastic 4’, hvilket viste sig at være en STOR fejltagelse. Denne fejltagelse har han dog rystet af sig. Dette er så sidste gang at jeg nævner ’F4’ – nogensinde.
Jordan yder en pragt præstation i ’Creed’. Anmelderne var super glade for Stallone i ’Rocky I’, men Jordan overgår Sly. Han formår at give Adonis Creed charme, intelligens, street cred , sårbarhed og en masse attitude og er super overbevisende i boksescenerne.

’Creed’ er det perfekte eksempel på, hvorfor Jordan er så hypet for tiden!

creed

Gode gamle Sly er tilbage i et af hans ikoniske roller og har for første gang siden ’Rocky I’ fortjent en Oscar for netop denne rolle. Det ser ud til at Sly har arbejdet hårdt denne gang og manuskriptet har også givet plads til en mere emotionel Rocky. Kemien mellem Sly og Jordan er fantastisk, og man indser at historiens kerne er fortællingen om mesteren og lærlingen.
Ringen sluttes i ’Creed’ og Rocky ærer sin gamle træner Mickey ved selv at føre arven videre (glem Rocky 5).

Det er også værd at nævne Tessa Thompson, som spiller Bianca. Hun er med til at give Adonis Creed emotionel balast og gør god figur som den sensuelle musiker, som ikke skal læne sig for meget op af en mere introvert og nørdet Adrian fra Rocky filmene (Yo! Adrian).
Også STOR ros til bokserne Andre Ward (ham der tæskede Kessler) og Tony Bellew. Begge er professionelle boxere, men var gode i deres roller som henholdsvis Danny ’Stuntman’ Wheeler og ’Pretty’ Ricky Conlan.

Phew! Hvor skal jeg begynde? Maryse Alberti, som var filmfotografen bag ’The Wrestler’, står bag kameraet i ’Creed’. Så hvis du kunne lide den visuelle stil i ’The Wrestler’, så skal du se ’Creed’. Der bliver virkeligt kælet for øjnene.
Instruktør Ryan Coogler har fokuseret meget på ”filmens tredje hovedrolle”, nemlig byen Philadelphia . I løbet af filmen ses mange af byens facetter: fra den legendariske trappe foran kunstmuseet til arbejderkvarterne, byens trendy spots og så naturligvis alle de kendte locations fra tidligere Rocky film. Endnu engang en flot blanding af det gamle og nye.

Steadicam, som nu er en fast del af filmproduktion, blev opfundet af en mand i netop Philadelphia og blev brugt for første gang i ’Rocky I’ i den berømte scene, hvor Rocky løber op af trapperne. Ryan Coogler anvender steadicam i boksescenerne, og specielt en boksescene skiller sig ud, for ikke nok med at der bruges steadicam, hele boksekampen er en lang scene uden klip. FLOT!

Ludwig Göransson står bag musik og lydbillede i ‘Creed’. Han har tidligere arbejdet sammen Ryan Coogler i ’Fruitvale Station’ og har tydeligvis forstået visionen for ’Creed’. Musik og lydbilledet i ’Creed’ er nemlig også en god blanding af det gamle og nye. Da filmen foregår i Philadelphia, er der bl.a. musik fra byens pt. mest kendte rapper Meek Mill. Der er også bidrag fra Nas, Future og Tupac. Derudover er der naturligvis de klassiske toner fra Rocky , ’Gonna Fly Now’ og ’Going the Distance’ men det geniale ved ’Creed’ er, at original musikken som er skrevet til filmen anvendes i forbindelse med mange af karakteren Biancas scener. Hun er nemlig en musikker og hendes musik bliver brugt i nogle af de mere følelsesladet scener.

creed-finalposter

Filmanmeldelse: Creed Kofi Lawson

'Creed' - premiere den 3. december 2015