Viaplay

Serieanmeldelse: Den som dræber – sæson 2

Sidst opdateret:
5

For fem år siden blev derpå Fyn begået tre makabre mord på tre unge mænd. Disse mord blev begået af den samme morder. Selvom der blev brugt store ressourcer på sagen, så blev morderen aldrig fundet. Iblandt ofrene var den unge ‘Markus’. Markus var en intelligent og dygtig ung mand, og han blev myrdet den sommer han blev student. Da Markus mor ’Alice’ bliver dødeligt syg beder hun sin venindes datter ‘Louise’ om en tjeneste: hun vil have, at hun skal opklare sagen.

Louise er uddannet adfærdspsykolog og hun er ekspert i profilering af mordere. Louise ankommer til Fyn, og hun indvilliger i at blive og undersøge mordene. Selvom der er gået fem år siden, at mordene er blevet begået, så bliver sagen ikke karakteriseret som ’kold’. Der er dog blevet skiftet efterforskningsleder nogle gange, og den nuværende efterforskningsleder hedder Karina. Karina efterforsker også stadig sagen, men må indrømme overfor Louise, at der ikke er mange spor at gå efter. Dette skal dog hurtigt vise sig at ændre sig, for kort efter at Louise er begyndt at undersøge mordene, så begynder morderen at slå til igen.

Nu bliver Louise inddraget som en officiel del af efterforskningen, og hele efterforskningsholdet bliver sat på prøve, da flere lig begynder at dukke op i den mørke skov.

Viaplay

‘Den som dræber – sæson 2’ er spændende allerede indenfor de første fem minutter. Det fungerer rigtig godt, at man kommer direkte ind i en efterforskning, og der er mange ’gamle spor’ der skal efterforskes.
Spændingen holdes ved lige i og med, at der bliver begået nye mord, og som seer bliver man hurtigt investeret i serien. Serien vinder rigtig meget ved at være god til at give seeren ledetråde og brikker af puslespillet. Dog kan det godt være frustrerende, at efterforskerne ikke gætter det lige så hurtigt som en selv. Til tider får man som seer så mange ledetråde, at serien godt kan tendere til at blive en lille smule forudsigelig. Men det opvejes dog marginalt af spændingen.
En ting, der virkelig er værd at fremhæve, er de kvindelige hovedrollers præstationer. Louise, der bliver spillet af Natalie Madueño, Karina, der bliver spillet af Helle Fagralid og Alice, der bliver spillet af Solbjørg Højfeldt leverer virkelig nogle stærke og troværdige præstationer. Man både hepper på dem, bliver trist med dem og kan mærke deres frustrationer, hvilket er medrivende.
Generelt bliver persongalleriet fremstillet enormt detaljeret, og på en meget sympatisk og menneskelig måde, hvilket gør, at man som seer bliver meget investeret i både ofrene, deres familier samt efterforskningen. Denne følelse bliver yderligere forstærket af de makabre mord og den uhyggelige morder.
Én ting, der også skal nævnes, er selve mordene. Den måde mordene vises er nemlig meget grafisk. Der er her nogle scener, der for den sarte sjæl, godt kan blive lidt meget. På den ene side giver det en lyst til at kigge væk – på den anden side får man endnu mere lyst til, at morderen skal stoppes.

Alt i alt kan denne sæson af ‘Den som dræber – sæson 2’ bestemt anbefales. Den indeholder både gode skuespillerpræstationer og et spændende plot – bestemt værd at bruge skærmtid på.

Din bedømmelse2 stemmer5.8199988360002
5