interviews

Skrevet den 13 maj, 2018 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Eksklusivt interview med Marie Thorhauge Tørslev

Det kører for danskerne i øjeblikket. Vi hiver den ene pris hjem efter den anden fra det store udland. Marie Thorhauge Tørslev har været med til at bidrage til puljen, da hun vandt en Emmy for “Outstanding Individual Achievement in Animation”. Tørslev har været med til at animere flere af danskernes favoritter såsom “Song of the Sea” og flere Cartoon Networkserier som blandt andet “Powerpuff Pigerne”. Hvordan får en dansk visual development artist sådan nogle fantastiske jobs, og hvordan har hun opbygget sin karriere? Læs interviewet med seje Marie og få svarene.

Marie beskrevet med egne ord :

Jeg hedder Marie Thorhauge. Egentlig er mit fulde navn Marie Margrethe Thorhauge Tørslev; men jeg er siden gymnasiet altid blevet kaldt Thorhauge. Derfor var det helt naturligt, at dette også blev mit kunsternavn så vel som mit firmanavn. Jeg er nu 32 år og har den mundrette arbejdstitel Visual Development Artist. Lang titel! I dagligdagen betyder det, at jeg i både koncept-fase, pre-produktion og produktion arbejder med karakter-design og baggrunds-design. Og hvor lærer man det? I stor udstrækning er jeg autodidakt inden for netop dette område. Jeg har dog en bachelor i karakter animation fra The Animation Workshop i Viborg.

Siden jeg fik min BA har jeg arbejdet som Head of Design hos det irske Oscar-nominerede studio Cartoon Saloon. Her lavede jeg blandt andet karakter design til kortfilmen Old Fangs og feature filmen Sangen fra Havet (original titel: Song of the Sea), og var concept-artist og lead background artist på tv-serien Søpapegøjernes Ø (original titel: Puffin Rock). i 2015 gik jeg officielt freelance – startede egen virksomhed – og har arbejdet for en række forskellige kunder: Disney, Cartoon Network, LAIKA, Harper Collins, Penguin Random House – og mange andre.

© Marie Thorhauge Tørslev

1.  Hvornår begyndte du at tegne?

Jeg tror, mange tegnere vil være enige med mig i dette svar. Vi begyndte ikke at tegne – vi stoppede blot aldrig! Alle børn tegner i den ene eller anden udstrækning; og alle forældre har nok indædt forsøgt at tørre sprit-tusch kunstværker af borde og gulve.

Vi blev bare ved, hvor de andre i klassen fik andre hobby’er; og vi blev gradvist bedre og bedre til at holde os først indenfor papiret, og så indenfor stregerne – indtil vi selv kunne tegne streger der lignede det, der var hensigten.

2. Kan du bedst lide at skabe karakterer helt fra bunden, eller basere dem på allerede eksisterende karakterer (kan se du fx har tegnet karaktererne fra Stranger Things).?

Når det kommer til karakter-design elsker jeg bare at tegne! Jeg er altid gladest for de karakterer, jeg selv skaber helt fra bunden. Men jeg tegner også en god portion fanart – dvs tegner eksisterende karakterer fra eksempelvis tv-serier såsom Stranger Things og Game of Thrones. Fanart, for mig, er lidt en karikatur-process. Det er en god øvelse i at oversætte rigtige mennesker og deres personlighed og udseende til en tegnet karakter. Så det er en øvelse, der forbedrer mine evner til at designe mine egne karakterer. Det er altid sundt at studere rigtige mennesker og deres individuelle anatomi for derved også at kunne tegne så bredt et spekter af mennesker som muligt. Det ville være meget meget kedeligt, hvis alle mine karakterer havde den samme krops-bygning, samme alder og de samme ansigtstræk. Så jo bedre man er til at karikere mennesker og frembringe deres karakteristika (om de er karakterer fra film, eller det er din onkel og tante) – jo bedre en karakter-designer bliver man.

Et eksempel på Maries Fanart, her fra Stranger Things. © Marie Thorhauge Tørslev

3. Hvordan er processen normalt når du skabe karakterdesign til en film? Hvor meget frihed har du til selv at finde på?

Karakter-design processen til et job (film, tv-serie el. lign.) kan variere rigtig meget.

Nogle kunder siger – vi elsker din streg, lav det du vil! Andre kunder siger – vi elsker din streg, lav noget helt andet! Der er også forskel på hvor stort et budget, der er til rådighed, og derved hvor meget tid, der er til rådighed. Jo længere tid vi har, jo mere har man for det meste også råd til at eksperimentere og prøve nye ting af; eller jo mere tid har man helt enkelt til at udfærdige et mere detaljeret design.

Ved den allerstørste del af mine jobs har jeg dog (og heldigvis! ) en klar beskrivelse af de forskellige karakterer – fra hvordan de skal se ud, til deres personlighed og hvad de måske har på. Så det er her, det er en force at være god til at karikere rigtige mennesker – for bedst muligt at kunne få fremhævet de forskellige karakterers karakteristika!

4. Kan se du både laver baggrunde og karakterer. Hvad kan du bedste lide, og hvordan er forskellen i proces?

Jeg startede ud som karakter-designer. Hvis jeg fortæller min gamle design-lærer, at jeg nu også arbejder med baggrunde, ser han til stadighed perpleks ud – for dengang lavede jeg KUN karakterer.

Da karakter-design blev min profession, begyndte jeg så småt at lege med baggrunds-design, som en hobby. Jeg blev dog gradvist bedre, og udviklede mit eget look, der i stil passede godt til mine karakterer, og det blev sjovere og sjovere at lege med.

Processen er, for mig, meget forskellig fra karakter design. Både i inspiration, og udtænkning – men også i min egentlig “pen-on-paper” process. Allermest er der dog en mental forskel! På sin vis er det mere afslappende at lave baggrunde, da det handler om former og farver. Karakter-design kræver den ekstra dimension – nemlig personlighed. Jeg elsker at lave begge dele, og jeg er rigtig glad for at veksle imellem de to, da de trykker på forskellige knapper i hjernen. Af netop denne årsag er det en dejlig måde at skabe afveksling på i ens arbejde.

Illustration fra “Through the Woods” som Marie fik en Emmy for. © Marie Thorhauge Tørslev

 5. Hvilke projekter arbejder du på nu?

Jeg kan desværre ikke snakke om de projekter, jeg pt arbejder på. Det er altid hush-hush indtil produktionen er offentliggjort. Jeg kan dog fortælle, at en af mine gode kammerater og gamle kolleger fra Cartoon Saloon pt arbejder på sin egen kortfilm, som jeg – hvis alt går vel med at finde funding – skal i gang med at lave baggrunde til. Det vil være et af de projekter, hvor vi virkelig kan give den gas kunstnerisk, og som derved er både meget sjovt og meget udviklende.

6. Hvordan kom du til at arbejde med de store virksomheder som Disney og Cartoon Network?

Hvordan jeg kom til at arbejde for de store virksomheder såsom Disney og Cartoon Network er et godt spørgsmål. I min branche kan det nogen gange være svært at følge brødkrumme-sporet tilbage!

Jeg har ikke selv opsøgt dem. Så det kan være én eller flere ud af tre mulige scenarier.

1)    De kender mit arbejde fra min tid hos Cartoon Saloon.

2)    De har fundet mit portfolio online (det er her internettet er alfa omega i vores branche!)

3)    Jeg er blevet anbefalet igennem tidligere kolleger og andre, der kender mit arbejde.

Jeg vælger at tro, det er en kombination af dem alle. Animations-industrien er så ufattelig lille, at glade kunder og et godt omdømme er alt-betydende.

7. Du vandt fornyelig en Emmy for ”Outstanding Individual Achievement in Animation”, hvordan er det at få sådan en prestigefyldt pris?

 For at citere en 90’er film: Surreal but nice!

Det kommer til at tage noget tid at absorbere, hvad det vil sige. Men det er om ikke andet den størst tænkelige ære, og man bliver voldsomt varm om hjertet! Det vil sige, at de højere magter indenfor min branche har blå-stemplet mit arbejde.

Marie og holdet bag “Through the Woods” til Emmy Awards © Marie Thorhauge Tørslev

 8. Du har en meget markant stil, er det en stil, der har fulgt dig hele dit liv, eller er den blevet udviklet i processen?

Det er dejligt at høre! Jeg synes, det er spændende med en streg, der skiller sig ud. Min streg har helt bestemt ændret sig igennem tiden – og den ændrer sig stadig.

Andre kunstnere; man bliver ældre og har et andet udsyn; ens interesser; mode fænomener osv. osv. – Det hele spiller en rolle og er medvirkende til det, der kommer ud i den anden ende af blyanten. Da jeg var yngre, var det mest Disney film man så – i hvert fald hjemme hos os. Så fra jeg var 12 til 20 var min streg langt mere præget af denne inspirationskilde, og min stil var som sådan langt mere “kommerciel”. I denne periode ændrede min stil sig sandsynligvis ikke så meget. Her var den store forskel mere min sikkerhed i håndværket.

Da jeg flyttede til Viborg fik jeg pludselig Cartoon Network, og så blev jeg stærkt grebet af deres grafiske tilgang. Derfor ændrede min stil sig også markant her.

Igennem min tid på The Animation Workshop var mit mål efterfølgende at kombinere stil arterne, så jeg kunne lave meget grafiske karakterer, der stadig var anatomisk korrekte, og med mere normale proportioner (end fx på Cartoon Network). Det blev en udfordring – eller mål – i sig selv at tegne både mennesker og dyr igen og igen og koge deres anatomi ned til meget simple former – men med velfungerende og korrekt anatomi, og naturligvis bibeholde den nødvendige appeal samt tydelig personlighed.

Jeg tror meget på vigtigheden i den konstante udvikling – og jeg håber bestemt, at min stil fortsat vil udvikle sig.

9. Har du indtryk af at der er større interesse for animationsfilm i udlandet end hjemme i Danmark?

Det virker til, at dansk animation er inde i en rigtig god bølge. Animation ser ud til at blive brugt mere og mere herhjemme – ikke kun til film, serier og spil, men også til reklamefilm og undervisningsmateriale.

Jeg skal dog ikke kunne sige, hvor stor den brede interesse er. Kun at det ser ud til, at den vokser!

© Marie Thorhauge Tørslev

Et problem herhjemme i Danmark – i mine øjne – er mere, at vi ikke har nok penge til at være konkurrencedygtige. Budgetterne er større mange andre steder. I Danmark er vi heldigvis rigtig gode fortællere, og der skrives gode historier med masser af varme og humor. Der er dog sjældent budget til design; hvilket er en skam, idet Danmarks store kendetegn (udover bacon, smør og vindmøller) netop er design!

Jeg ville elske at kunne arbejde mere på danske projekter; så lad os sammen krydse fingre for, at interessen fortsat vokser – og budgetterne følger trop

10. Skal man være god til at tegne i hånden, eller kan man klare sig med nogle programmer?

Hvis man vil arbejde som designer til animation skal man kunne tegne! Der findes ingen programmer med så magiske knapper. Men det er jo også det sjove! Vi elsker at tegne. Vi tegner og forbedre os indtil hænderne bløder.

Når det er sagt! I mit daglige arbejde tegner jeg stort set udelukkende på min computer. Jeg har en kæmpe tegneplade og en kæmpe skærm – og allervigtigst har jeg programmet Photoshop, lavet af Adobe. Rent teknisk kræver dette program de samme færdigheder, som tegnede jeg med blyant og papir. Det er blot blevet et virtuelt stykke papir, og i stedet for at arkivere tegningerne i en skotøjsæske, så ligger de på et harddrive.

© Marie Thorhauge Tørslev

Det at arbejde på computeren gør, at tegningerne med det samme er produktionsklare, og at de nemt kan sendes til og læses af mine kunder. Det gør arbejdet homogent og smidigt på en anden måde, og det er helt klart tidsbesparende. Dette er umådeligt vigtigt, da de fleste produktioner stadig har nogle meget pressede tidsrammer. Det giver måske sig selv – at jo færre tegninger, der skal scannes og klargøres – des mere tid er der til det at tegne.

 

11. Har du gode råd til vores læsere, hvis der sidder en, som gerne vil være animator og evt. få succes i udlandet?

Hvis man sidder der ude og tænker: “det vil jeg også!” Om det er design eller animation, så tegn tegn tegn! Bliv ved med at afsøge grænser. Bliv ved med at søge inspiration. Bliv ved med at udvikle på dit talent – og vær ikke bange for positiv kritik! Vi bliver alle sammen blinde nogen gange, når det kommer til vores eget arbejde – og vi har brug for andre øjne. Det er også en god øvelse til arbejdslivet, hvor vi alle sammen får masser af “kritik” hele tiden. Det er ikke en dårlig ting; og det er noget man skal lære at se på med positive øjne.

Når talentet er ved at være unægteligt, så vil jeg bestemt anbefale en uddannelse indenfor det felt, der interesserer en. Mit udsyn er naturligvis farvet – men i Danmark er The Animation Workshop det bedste bud. En ting er undervisningen. Noget helt andet og vigtigere er det netværk du får, og de fantastiske lærere du møder. Det er første skridt ud i verden. Og vi kan naturligvis ikke skrive 2018 i kalenderen uden også at sige ordene Social Media. Jo mere du kan blive set ude omkring på apps og internet, jo flere steder kan fremtidige arbejdsgivere finde dig. Og jo flere mennesker vil kende dig og anbefale dig videre. Det er hårdt arbejde, og bestemt ikke min store force; men man kan ikke benægte dens vigtighed. Dén ene kamel kan man nu nok godt sluge, hvis man til gengæld får lov at have sin passion som arbejde!

12. Hvor finder du inspiration, og hvem er dine inspirationskilder?

Jeg finder inspiration til mit arbejde mange steder. Det vil være tæt på en umulighed at nævne alle mine inspirationskilder. Jeg bliver inspireret af mange kunstnere – nye som gamle og giganter så vel som studerende. Kunsten er at blande alle indtrykkene i hovedet og få dem ud på papiret på en ny måde. På sin egen måde.

Jeg finder også stor inspiration i naturen. Jeg bruger altid lang tid på research for hver ny tegning. Hvis jeg vil tegne et træ så undersøger jeg grundigt, hvordan den pågældende art ser ud. Det samme gælder, når jeg skal designe dyr og mennesker! Research, research, research.

Hvis jeg skal nævne mine helt store idoler indenfor design og animation, kommer vi ikke udenom navnene: Eyvind Earle, Charles Harper og Scott Wills. Men listen er lang!

© Marie Thorhauge Tørslev

13. Hvilken animationsfilm vil du ønske, du havde animeret og hvorfor?

Åh, her må jeg krybe til korset og sige, jeg ville have elsket at have arbejdet på Disneys Tornerose! Dét ville have været et eventyr på så mange måder. Ellers må Scott Wills gerne snart ringe og sige, vi skal lave den næste Samurai Jack…!

 14. Nu har du vundet en Emmy – hvad er dit næste store mål?

Hvis du havde spurgt mig til Nytår, hvad mit store mål var arbejdsmæssigt, så ville jeg nok have sagt “at vinde en Emmy for mit design arbejde”.

Nu må jeg revurdere situationen og arbejde på, hvad mit næste store mål er! Lige pt er jeg stadig dybt forblændet af den smukke gyldne dame, der står på mit bord; og jeg har svært ved at formulere, hvad der kan slå dette! Må jeg vende tilbage? 😉

Vil du se mere af Maries fantastiske arbejde? så følg hende på Instagram  og tjek hendes hjemmeside Mariethorhauge.com .

Headerbillede: © Thomas Jørgen Seerup/ TV2

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: , ,


Om skribenten

20-årig medievidenskabsstuderende der elsker film og tv-serier. Har en stor forkærlighed for John Hughes film og alt med Leonardo Dicaprio.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Tilbage til toppen ↑