interviews

Skrevet den 6 juli, 2018 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Eksklusivt interview med Anders Walter

Anders Walter brød for alvor igennem i 2013 med kortfilmen ‘Helium’, der vandt en Oscar-statuette. Nu er han igen klar med en film, denne gang en spillefilm ved navn ‘I Kill Giants’. Vi har haft muligheden for at spørge ham ind til filmen og læs hans svar her:

Kort om ‘I Kill Giants’: filmen er instrueret af Walter selv, og manuskriptet er skrevet af Joe Kelly. Filmen handler om Barbara, der både har problemer i hjemmet og på skolen. Hun finder tryghed i sine ‘Dungeons & Dragons’- tegneserier. Det er en filmatiseret af tegneserien ved samme navn. ‘I Kill Giants’ har premiere D. 5 juli.

Hvor får du ideerne til dine kortfilm fra?

Jeg synes, det er svært, at forklare hvor ens ideer kommer fra. De opstår i alle mulige mærkelige situationer, når man mindst venter det. Det kan være et menneske, man ser på gaden, der sætter nogle tanker igang. Klassisk musik sætter ofte noget i gang hos mig, og bøger og film er åbenlyst noget, der kan anspore og inspirere til at tænke i filmiske ideer.

Kan du beskrive, hvordan det har været anderledes at instruere en spillefilm fremfor en kortfilm?

Der er selvfølgelig et større pres på grund af økonomien. Man har ikke lyst til at skuffe de mennesker, som har troet på en økonomisk. Men selve oplevelsen af at stå omkring kameraet med min faste fotograf, Rasmus Heise, min danske producer Kim Magnusson og så de amerikanske skuespillere mindede overraskende meget om at lave en kortfilm. Det handler om at få nogle følelser frem i skuespillerne og supplere disse med billeder, der understøtter fortællingen. Det gør det både på en kortfilm og en spillefilm.

Hvordan har det været at arbejde med en historie og et manus skrevet af en anden end dig selv, når du er vant til at skrive selv?

Joe Kelly har skrevet manuskriptet til ‘I Kill Giants’. Det har været en stor oplevelse at arbejde med Joe. Jeg har lært utrolig meget af ham. Jeg har nydt at have så stor en skrivekapacitet med på rejsen, som føler sig 100 procent hjemme i det amerikanske sprog. Få gange har det været svært, fordi jeg helt basalt har savnede at farve nogle ting en smule mere på min egen måde. Det har jeg så gjort lidt mere i instruktionen og især i klip.

Stillbillede fra ‘I Kill Giants’ foto: 1492 pictures

Dine film har børn eller unge i hovedrollerne. Kan du fortælle lidt om, hvorfor du fokuserer på at fortælle børn og unges historier? Og hvad det kan at have en ung hovedrolle modsat en voksen?

Børn og unge er umiddelbare på en anden måde end voksne. De har adgang til noget upoleret, som føles utrolig ægte og har et nærvær som ikke kan købes for hverken penge eller erfaring. Det sagt, så holder jeg meget af at arbejde med dygtige voksen skuespillere, som Zoe Saldana, Imogen Poots, Søren Maling og Casper Crump. De er som fintunede maskiner, man kan skrue op og ned på.

Stillbillede fra ‘I Kill Giants’. Foto: 1492 pictures

Vil du fortsætte med at lave kortfilm, eller vil du fokusere på spillefilm nu?

Jeg vil fokusere på spillefilm.

Udover at være instruktør, arbejder du jo i høj grad også som illustrator – kunne du forestille dig, at du laver din egen animationsfilm i fremtiden? Og kunne du forestille dig at filmatisere dine tegneserier ‘Solas’?

Jeg kunne godt forestille mig at instruere en animationsfilm i fremtiden, men ikke Solas.

Hvordan var det at arbejde sammen med Chris Columbus og kendte hollywoodskuespillere som Imogen Poots og Zoe Saldana?

Kun positivt. Zoe og Imogen var søde, samarbejdsvillige og meget støttende hele processen igennem. Absolut ingen divanykker. Chris Columbus var også kun støttende og var god til at lade mig tage de afgørende beslutninger, når det kom til casting og andre vigtige kreative beslutninger. Det gav selvtillid, hvilket åbenlyst er vigtigt at have med på et set så stort, når man er debutant. Så et klogt træk af ham ikke at kører mig over og lege bedreviden og på den måde pille mig fra hinanden.

Anders Walter med sin oscar-statuette. Foto: Jordan Strauss

Hvad er dit næste projekt?

THE PILGRIMAGE. Har pitch’et på forskellige større film men er ikke lykkes med at få jobsene endnu. Blandt andet spillefilmsudgaven af AKIRA og live action udgaven af Pinocchio. Lige nu tror jeg mest på en engelsk spillefilm, som jeg har været med til at udvikle det sidste årstid. Filmen bliver produceret af Michael Fassbender’s UK selskab DMC Film. Forhåbentlig bliver der også plads til Kim Magnusson og resten af mit danske hold på produktionen. Vil gerne fortsætte med mit fast band.

Pitchen til ‘THE PILGRIMAGE’ lyder således:

In the early summer of 1998, teenager Stevie McCann is diagnosed with a brain tumour, just as his promising football career is taking off. As a means of dealing with the illness, Stevie’s Derry-based family persuade him to go on a church pilgrimage to Lourdes. Once in France, Stevie befriends a paraplegic boy called Owen and the odd couple plot out a mad pilgrimage of their own. If this is going to be their last summer, the boys don’t want to spend it on their knees with a bunch of nuns – they want to have the summer that every money-thieving, cancer-riddled, teenage tearaway deserves; they will steal the church’s money and run off to see the World Cup in Paris. In their wake, a very different odd couple is left behind – Stevie’s alcoholic father and the local priest, Father Eugene – who must reconcile their differences if they are to keep the police off the boys’tail.

Headerfoto: Hanne Juul
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone


Om skribenten

20-årig medievidenskabsstuderende der elsker film og tv-serier. Har en stor forkærlighed for John Hughes film og alt med Leonardo Dicaprio.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Tilbage til toppen ↑