Animationsstudiet LAIKA har stået bag tidligere stop-motion successe..." /> Filmanmeldelse: Æsketroldene (org. The Boxtrolls) - Filmpuls

animation Æsketroldene. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 11 september, 2014 | af Anders Bjerg

0

Filmanmeldelse: Æsketroldene (org. The Boxtrolls)

Animationsstudiet LAIKA har stået bag tidligere stop-motion successer, her i blandt ’Coraline’ og ’ParaNorman’. De udøver en overraskende enkel og alligevel umådelig tidskrævende teknik, hvori man designer fysiske figurer som herefter bevæges manuelt billede for billede. Dette betyder, at en animeret sekvens på kun 3,7 sekunder tager en hel uge at lave i gennemsnit. Så hvis du ind i mellem er lidt utålmodig eller temperamentsfuld, så er det nok ikke jobbet for dig. Den lange og koncentrationskrævende proces er til gengæld vidunderligt belønnende i sidste ende, når man endelig kan opleve de unikke statiske karakterer komme til live på imponerende vis. Stop-motion animation er ikke helt så flydende som computeranimation, men det særlige look som teknikken giver karaktererne og den omkringliggende verden er absolut enestående!

Det er en skam at denne filmiske metode ikke er nær så aktuel for slet ikke at sige udbredt, i nyere tid, for stop-motion animation er en helt igennem unik kunstform der desværre bare er blevet mere og mere glemt, og ikke mindst en hel del mindre værdsat, med tiden. Heldigvis holder LAIKA-studiet stadig fast på, at værdien i at producere stop-motion animerede film ikke er helt fortabt. Jeg kan i hvert fald garantere, at min respekt og støtte til produceringen af sådanne særprægede film aldrig vil høre op – og forhåbentlig er jeg heller ikke den eneste i verden, der stadig værdsætter det fantastiske ved denne oversete kunstart!

Æsketroldene. Læs anmeldelsen her!

Handlingen i ’Æsketroldene’ (org. titel ’The Boxtrolls’) udspiller sig i den lille købstad Ostebroby, hvor de fæle og menneskeædende æsketrolde holder til. Byens indbyggere rammes af øjeblikkelig frygt og nervøsitet, efter at de papæskebærende underjordiske monstre tilsyneladende dræber videnskabsmanden hr. Trubsgaard, og tager hans baby med ned under jorden – højst sandsynligt for at fortære ham levende og henkaste hans kranie og knogler i bunken af rådne lig! Men det viser sig at tingene langt fra er som de ser ud til at være. Æsketroldene er nemlig slet ikke spor farlige, men nærmere utrolig bange og skræmte væsener, der skjuler sig i deres små æsker hvis der er noget der bliver for meget for dem. Den såkaldte Trubsgaard-baby er faktisk heller ikke blevet fortaget eller på nogen måde skadet. I stedet opfostres han af den godmodige æsketrold ved navn Fisk igennem 11 år, og får navnet Æg. Da æsketroldene og Æg en dag tager op til overfladen for at lede efter spændende ting der er blevet smidt ud af menneskene, møder Æg pigen Winnie som ser ham for hvad han er – en dreng fra den menneskelige verden – og sætter sig for at hjælpe ham med at forstå hvor han kommer fra og fortælle byen hvem der den rigtige skurk.

For landet ligger faktisk sådan, at det slet ikke er æsketroldene der er problemet, men menneskene oppe på overfladen. Byen styres af de såkaldte hvidhatte, der ofte samles for at diskutere både stort og småt; og én af de største problemer, ifølge menneskene, lige nu er de forfærdelige æsketrolde. Derfor skaffer hvidhattene hjælp hos den snu hr. Snapholm og resten af rødhatteslænget til at udrydde hver en æsketrold i Ostebroby! Den gådefulde hr. Snapholm er oven i købet blevet lovet en plads hos de fornemme hvidhatte hvis han fuldfører opgaven. Men har han nu også rent mel i posen, og vil det lykkedes Æg at bevise hvor flinke og godmodige de kære æsketrolde faktisk er?

Æsketroldene. Læs anmeldelsen her!

’Æsketroldene’ er instrueret af makkerparret Anthony Stacchi og Graham Annable, og er en form for periodefilm i en franskinspireret by med smalle gader og høje bygninger. Historien om æsketroldene er egentlig meget interessant, men desværre så er filmens fokus aldrig helt skarpt, og fortællingen ikke helt målrettet nok. LAIKA-studiet startede besynderligt nok arbejdet på lige netop denne fortælling før de gik i gang med ’Coraline’ og ’ParaNorman’. Alligevel kom begge disse først, og specielt førstnævnte er en aboslut fantastisk film med masser af hjerte og masser af sjæl. Man skulle tro at der i denne langevarige periode, hvor studiet har arbejdet på filmatiseringen af Alan Snows ”Here Be Monsters”, ville komme noget helt fantastisk ud af det. Ikke at mine forventninger var enormt høje, men stop-motion produktioner er bestemt ikke nogen dans på roser, og hvorfor dedikere flere års arbejde til kedelige og halvhjertede idéer?

Desværre er ’Æsketroldene’ ikke nær så original i sin historie som titlen eventuelt kunne hentyde til. Generelt er fortællertempoet meget rodet og de forskellige tematiske forløb som filmen gerne vil belyse, kommer aldrig rigtig til sin ret. Det er lidt ærgerligt at de ikke valgte at holde fokus hele vejen igennem, i stedet for at forsøge at klemme alt for mange idéer ned i en al for lille æske. Det resulterer blot i at idéerne aldrig rigtig springer ordentligt frem, men i stedet forbliver lidt diskrete og halvfærdige i sin facon. End ikke dialogen i filmen virker særlig original, og om det skylles den ujævne danske oversættelse er ikke til at vide, man det virker i hvert fald ikke særlig passioneret eller opfindsomt. Det føles mere som en masse kedelige korte linjer, der bare er blevet presset sammen til noget tomthjertet snask. Hvor man til gengæld mærker hjertet i denne produktion er efter de animerede rulletekster i slutningen, så bliv endelig siddende!

Æsketroldene. Læs anmeldelsen her!

Talentfulde internationale stemmer som Ben Kingsley, Simon Pegg, Nick Frost og Jared Harris er desværre blevet fjernet og erstattet af et dansk ”potentiale-varierende” line-up. Der er dog velkendte navne som Troels Lyby, Henrik Koefoed og Nicolaj Kopernikus der gør det ganske udmærket, men deres talent skinner aldrig rigtig igennem. Det virker også som om ingen rigtig har forsøgt at gøre et godt stykke arbejde på filmen, og mange af stemmerne virker lidt ligegyldige i deres levering. Den eneste der rigtig skiller sig ud, er den helt igennem fantastisk ubehagelige stemmepræstation af Hans Henrik Voetmann som hr. Snapholm. En tilpas blanding af mystik og uhygge (og en billedlig skræmmende osteallergi) er opskriften på den ideelle skurk!

Børnepræstationerne i filmen er acceptable uden at være fremragende, og æsketroldenes dialekt er standardiseret volapyk der heldigvis kan distribueres til alle verdens sprog uden problemer. Og selvom det ikke helt er det korrekte afsnit at diskutere følgende, så vil jeg gøre det alligevel: langt størstedelen af de håndlavede figurer er flotte og unikke, samt har hver deres passende og tøjmæssige udseende. Så hvis stemmerne ikke rigtig gør det for dig, så kan man altid nyde den flotte animation af de bredviftede karakterer.

Hele meningen med at sætte sig ned og se en stop-motion film er vel hovedsageligt for at overvære og opleve magien som stop-motion animation kan levere. Filmens allerførste scener er flotte, men det er ikke før vi føres ned i undergrunden fuld af liv, via den hjemmebyggede rampe der forbinder æsketroldenes verden med menneskenes. I netop dette øjeblik kan man ikke lade vær med at smile lidt over hvor fantastisk det hele ser ud, og hvor mange timer der mon var blevet brugt i forbindelse med noget så visuelt vidunderligt. Magien opretholdes dog ikke igennem hele filmens 97 minutters varighed, men det skyldes delvist den ujævne historie, og ikke så meget animationen.

Æsketroldene. Læs anmeldelsen her!

Det skal nævnes, at ’Æsketroldene’ ikke ligefrem er LAIKAs mest opfindsomme og alsidige univers, selvom det stadig ligger nogenlunde solidt plantet i den store og kreative animationsverden. Værd at nævne er den gennembrydende brug af lys og farver, der virker endnu skarpere og nytænkende end tidligere set i andet stop-motion animation. Men alligevel er det ikke helt nok til at placere den visuelle stil i den absolutte topliga. Man kan vel også sige, at det visuelle i en animationsfilm altid går hånd i hånd med historien, så hvis sidstnævnte ikke fungerer optimalt, så føles det visuelle heller ikke nær så stærkt som det måske kunne have gjort. Stadig, så er ’Æsketroldene’ en flot film og man kan kun håbe på at LAIKA vil fortsætte med at producere animationsfilm i stop-motion for det er virkelig som intet andet.

For at sige det ligeud, så er det rent faktisk et yderst imponerende lydbillede der præger de mange skiftende scener i ’Æsketroldene’, og især det mystiske musikalske soundtrack er tonesættende og tilmed tilpas indsat rundt omkring i filmen. Lyden af cremede oste der bliver godt gnasket igennem og de klamme krybende kryb som æsketroldene spiser, lyder alle meget realistiske og legende humørfyldte – selvom de godt af og til kan virke en smule overdrevne – men det hører trods alt enhver animationsfilm til, og det fungerer rigtig godt her. Sammen med det visuelle i filmen vægter de to elementer hinanden meget godt op, og det gør i sidste ende filmen værd at se.

Æsketroldene. Læs anmeldelsen her!

Filmanmeldelse: Æsketroldene (org. The Boxtrolls) Anders Bjerg

Æsketroldene - premiere den 11. september 2014

Kort fortalt: ’Æsketroldene’ kommer aldrig rigtig ud af sin æske og tematikken i filmen stinker langt væk af halv-kedelig genbrugsmateriale. Heldigvis så er stop-motion animationen stort set i top, og der er masser af opfindsomheder på den post. Historien halter lidt for meget bag ved de imponerende karakterer og kulisser, og man kunne ønske sig en mere målrettet film med et lidt bredere spektrum. Men ’Æsketroldene’ skal til gengæld helt sikkert værdsættes for sin visuelle side, og jeg håber at flere vil opsøge denne, og andre stop-motion animationsfilm, udelukkende på grund af dette aspekt og til dels denne anmeldelse – LAIKA længe leve!

3.8