Jeg elsker en god historie om seriemordere. De er sært fascinerende..." /> Filmanmeldelse: Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile - Filmpuls

streamingfilm Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 13 maj, 2019 | af Julie Høstrup

0

Filmanmeldelse: Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile

Jeg elsker en god historie om seriemordere. De er sært fascinerende og fængslende synes jeg. Jeg har tilmed læst min storebrors bog om de værste seriemordere i verden, flere gange end jeg kan tælle. Derfor blev jeg også glædeligt overrasket da Zac Efron skulle spille Ted Bundy i en ny film på Netfix.

Historien om Ted Bundy er blevet fortalt før, både i bogform, dokumentarform og som spillefilm. Senest den også Netflix-producerede dokumentar, “Ted Bundy Tapes”, der giver et godt overblik over tidslinjen, mordene og retssagerne, og hvad der egentlig skete dengang i 70’erne.

I denne spillefilm introduceres vi til dybere bekendtskab med Ted Bundy’s (Zac Efron) kæreste igennem mange år, Liz Kendall (Lily Collins), og følger historien ud fra hendes synspunkt. Vi følger hendes samliv med Ted Bundy, hvor han på hjemmefronten virker som den perfekte mand og faderfigur for hendes lille datter. Men hun aner intet om hans mørke side og det voldsomme blodspor han efterlader sig i de fleste vestlige stater og Florida. Ingangsvinklen fungere godt til en spillefilm. Vi har jo allerede set sagerne fra Ted Bundy’s synspunkt før. Det er spændende at se hvordan han snor sig udenom hendes kritiske spørgsmål gang på gang, og hvad han gør for at overbevise hende om at han er uskyldig. Som by-stander dengang, kan man forundres over at hun tror på ham. Men filmen her overbeviser mig om at det må have været virkelig svært ikke at lade sig påvirke af Ted Bundy’s charme. I forhold til mordene og retssagerne får vi dog ikke nogen ny information, og det er heller ikke nødvendigt.

Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile med Zac Efron og Lily Collins. Læs anmeldesen her på filmpuls.dk

Zac Efron gør det utrolig godt. Hans udseende og mimik ligner på en prik. Ted Bundy blev beskrevet som utroligt charmerende og indtagende, og det lever Zac Efron op til, til punkt og prikke. Faktisk så godt, at jeg indimellem sad og havde en lille smule ondt af Ted Bundy, og tænkte “hvad nu hvis han var uskyldig..?”. Zac Efron er godt castet. A good looking all american man. Og lige i denne rolle får Zac Efron mulighed til at lege lidt med sit normale “type-cast”. Han griber chancen og spiller godt på Ted Bundys mørke side også. Det er fedt når en skuespiller har succes med at bryde ud af sit “type-cast”. Lily Collins kan desværre ikke hamle op med Zac Efrons niveau. Hendes performance som den uvidende kæreste virker lidt lunken i forhold til.

Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile. Zac Efron. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Alt fra Zac Efrons udseende og tøjvalg matcher fuldstændig virkeligheden. Det gør forskellige bygninger også. Specielt retslokalet i Florida. Det kunne for mit vedkommende sagtens være det samme, som det der blev brugt under den rigtige retsag, der dengang blev vist i tv. Det er en stor fornøjelse at se på. Man kan tydeligt mærke at kostumedesignerne og scenograferne har læst på lektienerne. Faktisk er filmens titel også et direkte citat af dommeren der dømte Ted Bundy skyldig. Et lille minus er Lily Collins. Hun er på en måde er lidt for “Hollywood-pæn” i forhold til den virkelig Liz Kendall. Der kunne man godt have fokuseret på at få hende til at ligne ligeså meget som Zac Efron ligner Ted Bundy.

Musik/lydbillede

Baggrundsmusikken er selvfølgelig tidspræget, ligsom resten af filmen, og går fint i stil med de scener de bliver spillet til. I en af de mere hektiske scener spilles der dog et Metallica nummer. Det skyldes at instruktøren Joe Berlinger er gode venner med forsangeren, James Hetfield, og har arbejdet sammen med bandet under dokumentaren “Metallica: Some Kind of Monster”. James Hetfield har også en lille rolle som fængselsbetjenten Bob Hayward, der arresterer Ted Bundy i starten af filmen.

Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Fotocopyright: Netflix

Filmanmeldelse: Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile Julie Høstrup

Extremely Wicked Shockingly Evil and Vile - Netflix

Kort fortalt: Det kan godt være filmens historie har fokus på Lily Collins karakter. Men hun hamler ikke op med Zac Efron der totalt trækker fokus. Alle hans scener er bare mere interessante og bedre, og det er ham man skal se denne film for. Og godt at se at Netflix godt kan producere en ordentlig film når de vil.

4.5

User Rating: 3.5 (2 vurderinger)

Jeg har altid set og nydt film. Men først på efterskolen blev jeg interesseret i at gå i dybden med film. Den første film jeg så i biffen var Den lille Havfrue, og den er blevet genset maaaange gange efter.