Anders Fløe har instrueret sin første spillefilm, og har været så..." />

drama Afskåret. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Published on 5 November, 2016 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Afskåret

Anders Fløe har instrueret sin første spillefilm, og har været så heldig at få den med på CPH PIX. Filmen hedder ‘Afskåret’ og tager emnet om hævnporno op – eller gør den? Instruktøren har førhen lavet kortfilm – mon han skulle holde sig til det format?

En familie tager til Sverige hvor de har en lille fin træhytte. Her hygger de sig, på trods af at den 19-årige datter, Sarah (Emilie Kruse), er ret irriteret over at der ikke er noget signal. Faren gemmer dog på nogle hemmeligheder, som på et tidspunkt må komme frem og vil skabe problemer i familien. Samtidig opdager Sarah, at en sexvideo af hende er blevet delt over alt på nettet.

Afskåret. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Filmen er blevet solgt på at handle om hævnporno – et enormt vigtige, interessante og aktuelt emne at tage op. Der ligger enormt mange spændende fortællingsmæssige aspekter i det emne og der er virkelig meget potentiale i det. Hvad man som menneske må gå igennem, når man bliver udsat for noget så forfærdeligt – det er da interessant at behandle! Nu er det bare sådan, at filmen slet ikke handler om hævnporno.

Filmen handler om en familiefar, som den er gået helt gal for, og som lyver overfor sin familie og har sig noget af en identitetskrise. Hævnporno-delen har en minimal plads, og jeg ville ikke en gang kalde det for en sidehistorie. Det er mig total uforståeligt, at de ikke vælger at fokusere på den del, i stedet for den enormt klichéfyldte og uinteressante konflikt med faren. Det er nemlig direkte kedeligt: faren går tydeligvis rundt med nogle problemer, som ødelægger hans forhold til familien – men vildere er det ikke. Det er enormt gab.
Det er så én ting – fair nok, man laver en intetsigende historie og gemmer de spændende muligheder væk. Men det er ikke det eneste der er galt med filmen.
Efter en time (og derved de sidste 20 minutter) går det fuldstændig amok, og filmen får et hjertetilfælde og skifter total karakter og stemning. Jeg kan ikke sige mere uden at spoile. Men man sidder tilbage med intet andet end en wtf-følelse, og tænker “hvor helvede kom det fra?”. Tror følelsen de prøver at fremkalde er frygt og forskrækkelse, men den kommer ikke, fordi denne ændring simpelthen er så mærkelig og uventet. Jeg ved ikke hvad dem der har skrevet manus og instrueret har tænkt, men de har da i hvert fald ikke tænkt på, at forberede publikum eller få dem i den rigtige stemning.

Filmens handling er generelt alt for forstrukket, og jeg føler hele tiden, at jeg ser en kortfilm. Næsten alle scenerne er ligegyldige og intetsigende, og plottet er ikke udfoldet godt nok, så det er stort nok til en spillefilm. Udover de lidt intetsigende scener, så er der scener, hvor informationerne bare bliver smidt i hoved på en med det sammen, uden der bruges tid på at bygge op til dem. Det er især i forhold til dialogerne, som slet ikke er realistiske og hverdags-præget. Personerne reagerer total unaturligt i deres samtaler. De siger tingene meget lige ud og bearbejdet, så man tydeligt kan mærke, at det er skrevet og tænkt over af en manuskriptforfatter. De har ikke rigtig brug for at tænke, og de moralske svar kommer alt for hurtigt. Pigen har lige opdaget at en sexvideo er blevet lagt ud af hende, og det første du siger er: ”Du skal vælge, at det ikke skal styre dit liv” (noget i den stil) – okay rolig nu, det kan du sige til en som stadig er gået total i stå og er i depression 2 uger efter – men ikke til en der lige har opdaget det for ét minut siden!

Jeg vil starte med at rose Emilie Kruse, som er rigtig dygtig og klart mange niveauer over de andre skuespillere. Hun og især hendes rolle, burde jo som sådan være hovedperson, men det er hun langt fra. Hun er nok mest på skærmen, men det føles ikke som om det er hendes historie der bliver fortalt. Generelt en detalje som gør filmen virkelig ubalanceret. Hun er i forhold til konflikten og plottet blot en birolle, og det er klart helt galt opbygget.

Sarahs forældre bliver spillet af Morten Deurell og Mira Brandes og jeg er ked af at sige det – men det er virkelig ikke godt. Replikkerne bliver bare jappet afsted, som læste de højt og de lever sig på ingen måde ind i rollerne. Det er altså på b-skuespil niveau, og giver mig associationer til kortfilm lavet på universitetet med ubetalte skuespillere. Derudover så er de på ingen måde realistiske i rollerne som forældre. For det første ser de alt alt for unge ud – de kan selvfølgelig godt have fået Sarah som 15-årige, men det er bare virkelig ikke troværdigt, og et dårligt valg i castingen. For det andet, så er Emilie Kruse langt foran dem skuespilmæssigt, hvilket spejler sig tydeligt i skuespillet og det forhold mellem karakterne der kommer til udtryk i filmen. De er langt fra forældre-agtige og har ikke meget autoritet.

Filmen er rigtig fin visuelt. I vores tider skal der heller ikke meget til, for at skabe flotte billeder af kvalitet, og der er også stor fokus på at gøre plads til miljøet og detaljerne i universet. Det gør filmen fint brug af, og jeg vil ikke sige noget dårligt om den visuelle side, som helt enkelt er på standard niveau.

Noget af musikken er rigtig fint og flot. Men til tider er der valgt sange som simpelthen er for tempofyldte og ”larmende” så de tager for meget fokus fra filmens billeder.

Filmanmeldelse: Afskåret Line F. Svare

'Afskåret' - premiere d. 4. november 2016

Summary: Ja, den er ikke helt god handlingsmæssigt. 'Afskåret' smider et interessant emne væk, og sætter fokus på noget vi har set en mio gange - fair nok, hvis det så var præsenteret på en god og ordentlig måde. Filmens slutninger løber total løbsk, og stemningen og temaet skifter meget brat og uforventet, hvilket giver intet andet end en følelse af forvirring og dårlig sammenhæng. Nok ikke hvad de ønskede resultatet skulle være. Skuespillet er helt enkelt ret dårligt - undtagen Emilie Kruse som gør det rigtig fint. En historie fortalt, som sikkert ville have fungeret fint som kortfilm, men er et stort "NEJ" når det kommer til spillefilms-sammenhængen.

2.8

User Rating: 7 (1 votes)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.