drama Afskedsfesten

Skrevet den 9 juli, 2015 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: ‘Afskedsfesten’

’Afskedsfesten’ er en rigtig humørfyldt film om aktiv dødshjælp, den behandler et emne der er så ømt, med elegance, humor og i den grad eftertænksomhed. Filmen har slået benene væk under de internationale anmeldere, den vandt publikumsprisen på Venedig Filmfestival og så slog den også benene væk under mig!

Afskedsfesten

Historien:

’Afskedsfesten’ er en komedie som handler om et emne så ømt aktivdødshjælp. Som at skulle tage afsked med sine bedste venner og elskede, men i den grad også om selv at tage afsked til livet. Filmen tager hovedsageligt udgangspunkt i et alderdomshjem i Jerusalem. Her bor en masse ældre som alle har deres historie og erfaringer med livet. ’Afskedsfestens’ hovedpersoner er ikke de typiske filmhelte. Nej for de er alle sammen pensionister og efter opfordring fra deres dødsyge ven tager de livet i egne hænder og bygger en maskine, som giver de syge valget at sige farvel, i stedet for at lide. Men som det så ofte sker, med filmhelte der tager skæbnen i egen hånd, så har det konsekvenser og det har det også for pensionisterne i ’afskedsfesten’.

’Afskedsfesten’ er en virkelig rørende film, og den formår at gøre emnet aktiv dødshjælp til et mere ømtåleligt emne. For selvom det er et tungt emne og man både møder folk med Alzheimers og kræft, så har instruktøren Tal Granit formået at gøre det med et glimt i øjet og humor. Dette kan instruktøren i den grad takke skuespillerne for.

Afskedsfesten

Skuespillet:

Skuespillet i ’afskedsfesten’ er helt eminent, faktisk så godt at man følte sig som en del af pensionist crewet. De var igennem hele følelses registret, fra sorg til glæde, til ulykke og lykke og alting gør de med bravur. Desuden er der scener, hvor det kan være svært at bevare seriøsiteten, fordi humoren tager over, men de holder alle deres rolle så godt. Der er faktisk ikke er en finger at sætte på deres skuespil. Desuden så viser rollerne også, at selvom man er pensionist og er tættere på døden end som så, så er det aldrig for sent at opleve nye, til tider grænsesøgende ting. De viser også at man på trods af alder stadig kan have det sjovt med sine venner og det er i den grad en smuk tanke, som man skal tage med sig videre, når man har set filmen.

Afskedsfesten

Visuelt:

Det visuelle, fungere rigtig godt for alt lyset er fokuseret på karakterende og resten af rummet er holdt mørkt, det giver en følelsen af at det er karakterende der skaber historien. Desuden så er location holdt meget montomt og til tider kan alderdomshjemmet godt virkeligt deprimerende. Det bliver dog ikke for kedeligt for alle karakterende lyser stedet op og skaber solskin på de ellers triste og mørke gange.

Musik og lydbillede:

Underlægningsmusikken er holdt glad og munter, og på mange måder er den med til at skabe humoren og den letter også den triste stemning en hel del. Desuden lagde jeg også meget mærke til hvor klar lyden var, specielt ved dødshjælp-maskinen var alle klik og tekniske lyde helt klare. Når lyden er så klar som den var i ’afskedsfesten’ så gør det altså også en film en del mere lækker.

’Afskedsfesten’ sætter fokus på et ellers meget tabubelagt emne uden at det bliver for tungt og emotionelt, men i stedet krydret med lidt humor. Den efterlader en masse tanker hos en efterfølgende og på mange måder så fik den alderdommen til ikke at virke så skræmmende, som den til tider kan virke.

Filmanmeldelse: ‘Afskedsfesten’ Maria-Louise Madsen

Afskedsfesten - Premiere d. 9 Juni 2015

Kort fortalt: Afskedsfesten er en rørende men humoristisk film om aktivdødshjælp, men i den grad også om livet som ældre.