Filmanmeldelse: ‘Alice i Eventyrland: Bag spejlet’

Er jeg blevet gal?

Det er jeg bange for! Gal med ’Alice i Eventyrland: Bag spejlet’! Så er det jo godt at, det er de bedste mennesker, der er gale.

Johnny Depp er igen tilbage som Den gale hattemager! Denne gang i efterfølgeren til Alice i Eventyrland nemlig: ’Alice i Eventyrland: Bag Spejlet.’

Alice i Eventyrland: Bag spejlet

Foto Copyright: Walt Disney

Disney har igen gravet sig ned i Lewis Carrols bog om Alice i eventyrland og skabt endnu et fantastisk film univers om Eventyrland. Denne gang i ’Alice i Eventyrland: Bag spejlet’. Alice Kingsley er tilbage i London efter 3 år til søs, her møder hun endnu en gang den mystiske kålorm, som nu er en smuk sommerfugl. Kålormen sender Alice tilbage til den løjerlige verden i Underland, for der er noget frygtligt galt med den gale hattemager. Igen er Alice den eneste der kan redde Underland, mon hun kan klare det umulige?

Historien i ’Alice i eventyrland: bag spejlet’ er meget sammenhængende med den første film, og jeg blev utrolig glad af at gense de gamle figurer, fra den første Alice i eventyrland. Man kan ikke lade være med at holde lidt af de to tvillinger, den skøre hjerterdronning, Den gale hattemager og Kaninen der altid har travlt. Historien er rigtig sød, fordi den bygger videre på Alice og Den gale hattemagers venskab, der er en masse lærerige livs citater og den giver både seeren men også Alice en rigtig vigtig lektie. På den måde er det virkelig synligt at det er Disney der står bag, de kan virkelig noget med livs lektier. Historien er spændende fra start til slut og selvom der i filmen nogle gange bliver brugt lidt for lang tid på at rejse så er det en rigtig fin historie.

Alice i Eventyrland: Bag spejlet

Foto Copyright: Walt Disney

Skuespillet

Men ingen historie uden godt skuespil, og ’Alice i Eventyrland: bag spejlet’ er ligesom dens forgænger, utroligt godt castet! Johnny Depp, Mia Wasikowska, Hele Bonham Carter, Anne Hathaway og Alan Rickman, blandt andre. Som altid fortjener Johnny Depp en masse cadeau, for han kan sgu noget med de der lidt skæve, eventyrlige karakterer og jeg kan godt forstå hvorfor Tim Burton holder så meget af at Caste lige netop Johnny Depp! Denne gang ser vi en lidt blødere Gal hattemager og det klæder både hattemageren og Johnny Depp at han ikke er den der lidt hårde Gale hattemager vi så i den første film. Mia Wasikowska spiller også en utrolig god Alice og i ’Alice i eventyrland: Bag spejlet’ er hun om noget meget mere modig end i den første film, hun formår at lave endnu flere umulige ting før middag. Hun er bare utrolig overbevisende. Udover det så har jeg altså et blødt punkt for Hele Bonham som hjerterdronning, kan ikke lade være med at klukke lidt når hun råber, ’’Off with their head!!!’’, med hendes store røde hoved. Dejligt med en film hvor skuespillet bare spiller og hvor man rent faktisk bliver overbevist af rollerne.

Alice i Eventyrland: Bag spejlet.

Foto Copyright: Walt Disney

Disney har altså nogle dygtige folk til at lave alt det visuelle, for jeg var begejstret. Der var knald på farverne, de visuelle effekter var lige i øjet og i det hele taget synes jeg ikke der var en finger at sætte på det visuelle. Måske var jeg lidt blændet af IMAXX effekten, og filmen derfor var endnu flottere, for IMAXX er altså ret sejt. Det har gjort 3D mere flydende. Det er ikke længere som om man får smidt ting i hovedet, men mere som om man er en del af film universet. Virkelig fedt! Dog tror jeg også at ’Alice i Eventyrland: Bag spejlet’ kommer til at fungere på et helt normalt HD TV og jeg glæder mig til at se den igen!

Igen er ’Alice i Eventyrland: Bag spejlet’ klassisk Disney. Der er fuld tryk på baggrundsmusikken og det gør virkelig at man bliver revet med af stemningen. Musikken i film er utrolig vigtig, men er også en af de ting som få ligger mærke til. Men det hele spiller bare i ’Alice i Eventyrland: bag spejlet’, alt fra historien til skuespillet til musikken og lydbilledet.

Alice i Eventyrland: Bag spejlet.

Foto Copyright: Walt Disney

Filmanmeldelse: ‘Alice i Eventyrland: Bag spejlet’ Maria-Louise Madsen