Altered Carbon: Resleeved. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Netflix

Filmanmeldelse: Altered Carbon: Resleeved

1

Da jeg hørte, at Netflix ville lave en animeret spillefilm sat i Altered Carbons univers, var jeg forhåbningsfuld. Måske ville Netflix gøre noget andet med Altered Carbon.

Det har Netflix som sådan også, men jeg er overrasket.

Endnu engang handler historien om Takeshi Kovacs, som bliver hyret af en magfuld mand. I det her tilfælde er det Tanaseda Hideki. Hideki vil have Kovacs til, at  spionere på den rivaliserende Yakuza, og beskytte deres unge tatovør Holly. Efter et sammenstød med high-tech ninjaer finder Kovacs og Holly sig nødsaget til, at slå pjalterne sammen med CTAC agenten Gena, der selvfølgelig har sin egen agenda.

Filmen er selvfølgelig sat i samme univers som de to sæsoner af Altered Carbon, der allerede ligger på Netflix. Det betyder at den stadig trækker på cyberpunk genren, som er en underart af science fiction. I den genre finder du også fortællinger som Blade Runner og Ghost in the Shell.

Copyright: Netflix

Kan jeg anbefale den?

Nej.

Animationsstilen skær mig i øjnene, og ser ud som om den hører til i en billig Tekken-parodi. Den prøver at kombinere en tredimensionel effekt med charmen ved den klassiske todimensionelle animationsstil, som f.eks. Castlevania benytter sig af. Resultatet er et uncanny virvar af ubehagelige ansigstudtryk og klodsede overdrevne bevægelser. Så hvis du bruger briller med styrke otte, så er Altered Carbon Resleeved nok pænere, hvis du tager dem af.

Skuespsillet er heller ikke noget at råbe hurra for. Anime film og serier har tendens til at være en smule overdramatiserede, men Altered Carbon Resleeved løber med prisen. Den klodsede animationsstil og det overdrevne skuespil er trættende at se på. Specielt når de mandlige hovedpersoner for otteogtyvende gang skulende leverer en oneliner, der lyder som om de har gurglet varm grus.

Plottet i sig selv var sikkert ganske udemærket, men udførslen af manusskriptet gør, at det er svært at bryde sig om. Dog er jeg ked af at vi stadig følger Kovacs, og diverse bekendtskaber fra hans fortid. Han er nemlig ikke en specielt interresant figur, og Altered Carbons univers burde være stort nok til et væld af historier.

Filmens lyspunkter er de få gange at Kovacs og kompagni er oppe imod de forskellige slags high-tech ninjaer, som Yakuzaen sender efter dem. Det er de få tidspunkter at den tredimentionelle animation bliver en styrke, samtidig med at der ikke bliver lagt fingre imellem. Filmen er nemlig ikke bleg for at vise blod og afskårne lemmer, der flyver til højre og venstre, når der er kamp i en neonbelyst gyde eller korridor.

Din bedømmelse0 stemmer0
1
Altered Carbon: Resleeved er en trist tilføjelse til Netflix’ allerede lunkne Altered Carbon franchise. Animationen er ubehagelig, klodset og fremstår overspillet, sammen med de engelske stemmepræstationer. Det er kort sagt en ærgelig oplevelse.