Skrevet den 31 januar, 2019 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Arctic

Nordpolen er måske ved at skrumpe, men det er stadig et koldt og råt miljø. Filmpuls var taget ind i biografmørket, for at se om vor landsmand og verdenskendte skuespiller, Mads Mikkelsen, kan overleve dette arktiske helvede.

I filmen møde vi fyren Overgård. Han er havnet i en situation, hvor han kæmper mod sulten, kulden, hans forstand og af og til en isbjørn. Hver dag laver han de samme rutiner, som består af at fange fisk, finpudse hans SOS-signal han har lavet i jorden og at gå til den nærmeste bjergtop, for desperat at finde et radiosignal. En dag fanger han er signal fra en helikopter, der får øje på ham… nu synes Overgård reddet! Indtil Moder Natur får andre planer, og helikopteren styrter til jorden. En kvinde overlever, med nød og næppe. Hendes tilstand er kritisk og Overgård beslutter sig for at forlade hans relative “sikre” base (hvilket er hans eget styrede vrag af et fly), for at tage kampen op mod miljøet, og redde dem begge.

‘Arctic’ er måske for nogle en utrolig forenklet historie, uden det store indhold. Men alligevel, så synes denne skribent, at filmen alligevel er en kompleks fortælling. Kompleks på den følelsesmæssige måde, om hvordan et menneske kan klarer det umulige. Tempoet er måske heller ikke “off the roof” som man siger, men er man investeret nok i Overgårds kamp for overlevelse, så er man garanteret en spændende og til tider ret intens oplevelse. Indenfor den såkaldte “survival-genre”, der synes ‘Arctic’ at fuldføre dens mål. Det hele synes troværdigt, for selvom man måtte sidde i en opvarmet biografsal med lune popcorn, så føler man virkelige den arktiske kulde snappe i en.

Dette er et fantastisk one-man show af Mikkelsen! Hans præstation viser, hvorfor han er en af Kongerigets bedste skuespillere. Karakteren Overgård, er som navnet lyder en dansker, og Mikkelsen går i gennem forskellige faser med ham, selvom han ikke slippe den danske ironi. “Det er bare super”, siger Overgård, da han står overfor en umulig situation. Der er selvfølgelig også kvinden, som han skal redde, men hun siger kun et par ord, når hun ikke spiller bevidstløs. Så dette er ene og alene Mikkelsens film.

Godt nok er dette ikke en gigantisk Hollywood-produktion, men filmen føles større end den er. Islandsk natur såvel filmfolk har støbt denne historie samme, og på intet tidspunkt var jeg IKKE overbevist om, at jeg var på Nordpolen. Der er også mange visuelle effekter, men de blender sig utrolig godt sammen med miljøet, og er med til at forhøje troværdigheden. Alt i alt, så er ‘Arctic’ en fantastisk flot film at kigge på.

Joseph Trapanese er manden bag musikken. Han er en med et meget varierende cv, med titler som sci-fi filmen ‘Oblivion’, rap-biografi filmen ‘Straight Outta Compton’ og musicallen ‘The Greatest Showman’. Til denne historie tilfører han et enkelt, men isende score, som er med til at understrege den menneskelige kamp, og naturens nådesløshed. Filmens lydbillede synes også fuldendt.

Copyright: UIP

Filmanmeldelse: Arctic Jakob Sørensen

Arctic - Premiere den 31. Januar 2019

Kort fortalt: Nogle vil måske mene at 'Cast Away', 'Alive' eller '127 Hours' er bedre film i den såkaldte "survival genre". Men alligevel, så vil 'Arctic' fremstå som et effektiv bidrag til denne lille genre. Lige meget hvad, så er dette et fantastisk one man show af Mikkelsen!!!

5

User Rating: 3.6 (1 vurderinger)