Kampen om retten til at blive boende i nabolaget er startet!..." /> Filmanmeldelse: Bad Neighbours - Filmpuls

komedie Bad Neighbours. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 17 juli, 2014 | af Anders Bjerg

1

Filmanmeldelse: Bad Neighbours

Kampen om retten til at blive boende i nabolaget er startet!

Instruktør Nicholas Stoller, der tidligere har stået bag komedier som ’Droppet af Sarah Marshall’ og ’Get Him to the Greek’, er tilbage med endnu flere platheder og akavede øjeblikke i filmen ’Bad Neighbours’, der udover at indeholde et velkendt komediehold med Seth Rogen i spidsen, også har overraskelser på rollelisten – bl.a. i form af Zac Efron!

Bad Neighbours. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

I ’Bad Neighbours’ flytter de to forholdsvis unge nybagte forældre, Mac (Seth Rogen) og Kelly (Rose Byrne),  ind i deres lille drømmehus omringet af fredfyldte og trygge omgivelser. Det ser ud til, at blive den perfekte start på en svær transformation fra ungdomslivets mange grænseløse friheder, til et liv med lidt mere ansvar og lidt mindre tid til sjov og ballade. For selvom Mac og Kelly har bosat sig i et sikkert og modent miljø, så er det svært ikke at takke ja til invitationer udefra, fra gamle venner og veninder der endnu ikke har taget skridtet videre – der er trods alt stadig lidt fest og farver tilbage i det unge par!

Det går skam også ganske fint med at være det ’hippe par fra længere nede af gaden’ – lige indtil en flok ustoppelige og uopdragende ’fraternity’-festaber flytter ind lige ved siden af. Pludselig bliver det svært at ignorere ungdommen og det vilde liv, da det næsten bogstavlig talt står og banker på døren. Og efter et mislykket forsøg på at håndtere situationen på en voksen og ansvarsfuld måde, indser både Mac og Kelly at den eneste løsning bliver at gå ned på de unges niveau, og starte århundredes vildeste nabokrig!

Men efter at have oplevet den tempofyldte og ustyrlige atmosfære med deres egne øjne, finder de hurtig ud af, at ungdommen er endnu vildere end de husker den, og Mac og Kelly må kæmpe en brav kamp for at være ”med på beatet”. Men spørgsmålet er, om de kan følge med studenterklubben og vise hvem der virkelig bestemmer i nabolaget?

’Bad Neighbours’ kan sammenlignes med én af de der lidt slimede naboer, der desperat forsøger på at være imødekommende og underholdende, men som kun kigger frem engang mellem, lige for at minde dig om at han stadig er her, og om ”det egentlig ikke snart skulle blive til noget med den øl dér?” For et sjovt selskab bliver det aldrig, og alle de sjove gags og løjer skal man vente alt for længe på. Manuskriptet er tilsyneladende brygget sammen ud fra enkelte sjove idéer og situationer, der aldrig rigtig får tildelt en ordentlig begyndelse eller en passende afslutning. Pludselig er de der bare, og så er vi hastigt videre til en ny scene.

Denne usammenhængende metode gør det svært at finde sig ordentlig til rette i filmens handlingsforløb, og pga. den store mængde ’impro-komik’ som ’Bad Neighbours’ gør brug af, så bliver det altså en noget rodet affære. Det lader også til, at selv skuespillerne har haft det svært med denne arbejdsproces. Kategorien er nemlig ofte ’sex og pinligheder’, og selv de jokes der starter andetsteds køres af sporet og lander i grøften, sammen med alle de andre beskidte og genbrugte jokes og man skal virkelig grave dybt for at finde et grin eller to. Der er selvfølgelig enkelte gode grin at hente, som kommer ind i mellem, men rytmen er ujævn, og der er for langt i mellem dem.

Selvom det stort set alt sammen er spas og løjer, så er der faktisk også en smule drama at finde. Vi snakker naturligvis ikke drama i stil med ’Shawshank Redemption’ eller ’Schindler’s List’, men på komedie-basis og med et ironisk glimt i øjet, kan det sagtens fungere til fordel for filmen. Og i ’Bad Neighbours’ er det lige før man kunne fristes til at sige, at de halv-seriøse scener fungerer bedre end de halv-sjove. Jeg følte mig i hvert fald overvejende bedre underholdt, og selvom de ikke altid faldte i takt med resten af filmen, skabte det alligevel lidt jordforbindelse og et glimt af karakterer, der måske ikke var så overfladiske som først antaget.

Zac Efron, i rollen som Teddy, gør det overraskende godt som leder af studenterklubben og ærkerival til naboparret. Man kan sige, at hans præstation lidt ødelægges af dårlig materiale, men det er jo trods alt ikke hans skyld. Det samme gælder mange af de andre skuespillere, som har svært ved at træde ud i lyset, da det materiale de skal fremføre oftest hurtigt er glemt, og fordi Teddys slæng hovedsageligt består af kedelige stereotyper fra denne films genre. Kemien mellem Zac Efrons Teddy og Dave Francos  Pete fungerer dog godt, og deres ’bromance’ bærer også en stor del af filmen.

Seth Rogen har mange gange før, spillet rollen som dum, drukken og desorienteret, og dét at skænke ham kæreste og barn er næppe en ændring der er særlig bemærkelsesværdig. Heller kan skuespillere som Rose Byrne og Christopher Mintz-Plasse gøre meget ved filmen og det helhedsindtryk man får af den. Og selvom de to spiller en henholdsvis stor og lille rolle, så ligger begge deres karakterer på nogenlunde samme forglemmelige lavpunkt.

’Bad Neighbours’ er intet visuelt vidunder, men det er langt fra hvad man forventer af en film som denne. Derfor blev jeg faktisk positivt overrasket over billedsiden, der imponerer allermest når man bliver kastet ind i festens centrum med masser af neonfarver og tempofyldt kameraføring. Her er der selvfølgelig også mere plads til at lege med både lys og lyd, end blandt de neutrale nabofacader. Den indiskrete overgang mellem de to virker også til fuldende effekt, selvom lidt for hurtige scene- og scenarieskift ikke fremstiller dem lige så stærkt – men det er som nævnt tidligere et generelt problem med filmen som en helhed.

Lydbilledet er ikke overraskende præget af musik med henblik på fest og ballade. Størstedelen er pop- og dancenumre, men der er også lidt overraskelser at hente fra den gamle skuffe, som for eksempel David Bowie. Ellers er der ikke de store unikke tilgange at finde, og det meste virker som ligefremme beslutninger der er taget uden meget kreativ overvejelse. Jeg havde nok også rynket panden hvis soundtracket havde været præget af alt andet end hårdtslående dansenumre og kantede hip-hop ballader, men selv de scener der ikke fandt sted i partymiljøet gjorde brug af kedelige klichéer, og det virker altså en smule for sløvt.

Filmanmeldelse: Bad Neighbours Anders Bjerg

Bad Neighbours - premiere den 17. juli 2014

Kort fortalt: 'Bad Neighbours’ er desværre bare endnu en ujævn omgang pervers humor, med stereotype karakterer og et dovent manuskript der lader til at lægge stor vægt på improvisation som hurtig kan blive trættende, og de mange klichéfyldte scener bliver ikke sjovere af at få endnu en tur i manegen under en anden filmtitel. Men hvis man var vild med komedier som ’This is the End’ så er der helt klart mere af den slags at hente i Nicholas Stollers komedie - selvom humoren her mangler mere kant og karisma.

2.5

One Response to Filmanmeldelse: Bad Neighbours

1. NanaMaria says:

Jeg var altså virkelig godt underholdt – og selvom det ikke er filmkunst som sådan, så grinede jeg for fuld udblæsning – og de lidt mere seriøse scener (eller scener der tager udgangspunkt i noget seriøst) løfter filmen op som helhed. Fordi der kommer bare en lille snert af substans, som giver karakterne noget dybde.
    Jeg kan godt følge dine pointer, men havde vist en helt anden oplevelse end dig, så her er min anmeldelse: http://nanamaria.dk/anmeldelse-bad-neighbours-drengerovshumor-akavede-ojeblikke-og-et-drys-af-substans/