Skrevet den 24 januar, 2019 | af Jakob Sørensen

1

Filmanmeldelse: Beautiful Boy

De fleste af os har nok prøvet at ryge en fed, og senere hen overværet eller været tæt på folk der tog stoffer. Vi er nok mange, som også har haft en ven eller familiemedlem, hvor misbruget blev en daglig kamp. Den kamp har den belgiske instruktør Felix van Groeningen hér prøvet at skildre, med Steve Carell, som igen tager store skridt væk fra de vante komiske roller.

Filmen er baseret på en bog (memoire) af David Sheff, der skildre en faders kamp for at redde sin søn Nic fra et stofmisbrug, som er på niveaet livsfarligt. Igennem flashbacks ser vi far og søn-forholdet udvikle sig, og hvordan Nic langsomt kører ned af en deroute, som truer ikke bare med at smadre ham selv, men hans familie. Men, hvorledes hjælper man en person som ikke vil hjælpes?

‘Beautiful Boy’ er til tider en hjerteskærende film, men også en meget oplysende film om hvad stoffer gør ved kroppen, ikke mindst metamfetamin, der er Nics yndlings drug. Det er netop dette der gør, at filmen aldrig kommer rigtig under huden på én. For i stedet udelukkende at fokusere på far og søn, og hvorfor Nic egentlig ender derud hvor han gør, så synes ‘Beautiful Boy’ i enden at være en stor reklame-pegefinger for at lade være med at tage stoffer.

Og i selskab med andre film om emnet, så gør filmen desværre ikke noget nyt eller originalt. Der gemmer sig dog et ganske fint dramaturgisk historie i denne anti-reklame for meth (metamfetamin), men det er brand ærgerligt at man ikke kunne fylde mere på personerne og give tilskuerne flere svar.

Som sagt, så prøver Steve Carell at lægge den sjove mand væk her. Han har flere gange bevist, at han sagtens kan klare tunge roller, for behøver man at nævne hans medvirken i ‘Foxcatcher’ som beviset for denne påstand. Han er klart denne films lyspunkt, og han viser virkelig hvor dygtig og alsidig han er. Det var hans præstation, som truede et par gange med, at få mine øjne i vand, da han er voldsom god til at spille en desperat far. Timothee Chalamet fra sidste års perle ‘Call Me By Your Name’ spiller sønnen. Chalamet er en ufattelige talentfuld ung mand, som vi nok kommer til at se rigelig af i fremtiden. Desværre, så byder hans roller ikke på det store. Det er ikke hans skyld, da han blot følger det skrevne, men hans karakter giver ikke nye og dybere vinkler på hvorfor man bliver stofmisbruger. Men, der skal ikke herske nogen tvivl om, at dette bliver en af årets mest velspillende film.

Utrolig flot filmet produktion af belgieren Ruben Impens, der også fotograferede gyserfilmen ‘Raw’, som stærkt kan anbefales. Billedsiden er lys og melankolsk i stemningen, men jeg kunne måske godt have savnet lidt flere mørke farver og grummere atmosfærer.

Har ikke de store kommentarer til dette felt, udover at musikken passer ganske udmærket til plottet, selvom det ikke noget jeg personligt ville spille over højtaleren.

Copyright: Scanbox

Filmanmeldelse: Beautiful Boy Jakob Sørensen