Superheltefilm er populære, så nu vil Disney lege med

Filmanmeldelse: Big Hero 6 - Filmpuls

Skrevet den 29 januar, 2015 | af Jeppe Andersen

Filmanmeldelse: Big Hero 6

…igen, for de stod også bag animationsfilmene ‘The Incredibles 1 og 2′. Dog var det sammen med Steve Jobs’ Pixar Animation Studio. Men denne gang, er det altså kun Disney, der står bag animationsfilmen ‘Big Hero 6’, som faktisk er inspireret af Marvels tegneserier af samme navn. Sidste år tog Disneys ‘Frost’ (Frozen) alle med (sne)storm og slog rekorden som den bedst sælgende animationsfilm nogensinde; og derfor er der selvfølgelig allerede en 2’er i støbeskeen 😉 Men kan ‘Big Hero 6’ udfylde skoene efter ‘Frost’ (Frozen)? En god start er i hvert fald, at det er samme hold fra ‘Frost’ (Frozen), der står bag ‘Big Hero 6’.

‘Big Hero 6’ er et action-spækket komedieeventyr om et helt specielt bånd, der opstår mellem Baymax, en oppustelig robot i overstørrelse, og vidunderbarnet Hiro Hamada (Alex Høgh Andersen). Da en alvorlig begivenhed rammer byen San Fransokyo, og Hiro havner midt i faren, vender han sig mod Baymax (Peter Mygind) og sine gode venner: adrenalinjunkien Go Go Tomago (Danica Curcic), den sirlige Wasabi (Youssef Hvidtfeldt), kemigeniet Honey Lemon (Sofie Topp-Duus) og videnskabsnørden Fred (Pelle Hebsgaard). Fast besluttet på at opklare mysteriet, forvandler Hiro sine venner til en gruppe high-tech helte kaldet ‘Big Hero 6’.

Big Hero 6 får dansk premiere d. 29. januar. Læs anmeldelsen af Disneys nye animationsfilm her på filmpuls.dk.

Holdet bag ‘Frost’ (Frozen) lægger bestemt op til et sjovt og varmt komedieeventyr, som er for hele familien! Disneys mega succes ‘Frost’ kan nok betegnes som et klassisk Disney eventyr med masser af sang og musik, hvor Disney’s nye ‘Big Hero 6’ er en mere moderne animationsfilm aller Pixar stilen med masser af humor og action.

Jeg har optur over den energi og vibe af innovation, der hersker i filmen. Holdet bag filmen har været gode til at hive fat i relevante og til tider seriøse emner, der er vedkommende for alle i familien, og strikke en sjov underholdende historie sammen ud af det. Disney er eminente til at lave film med flere lag, så alle i familien er underholdt; og det er selvfølgelig heller ikke en undtagelse med ‘Big Hero 6’.

Den oversized robot Baymax er super herlig, som både er meget sød og mega sjov. Flere gange var der høje grin i biografen, og jeg var da bestemt også selv underholdt. Desværre faldt humoren i den sidste del af filmen, hvor der går mere action og superhelt i den. Men jeg er sikker på, at de fleste børn vil elske universet og robotten Baymax (merchandise til hylderne!).

superhelte animationsfilmen 'Big Hero 6' får dansk premiere d. 29. januar. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk.

Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke er fan af dansk voice-over. Når det er sagt, så var jeg faktisk meget imponeret af det danske team, og det blev slet ikke distraherende og et irritationsmoment. Alex Høgh Andersen, som nok er mest kendt fra TV-2’s julekalender fra 2012 ‘Tvillingerne og Julemanden’, lægger stemme til hovedpersonen Hiro, og han gør det fremragende! God timing og troværdig er generelt noget, der heldigvis præger alle præstationer fra de danske skuespillere 🙂 Da filmen er inspireret af Marvels tegneserie af samme navn, så slipper vi selvfølgelig heller ikke for en animeret Stan Lee, som Ulf Pilgaard lægger stemme til.

Her spiller Disney med musklerne, og det er måske en af de mest detaljeret og gennemførte animationsfilm til dato. Jeg vil endda mene, at den er flottere end ‘Frost’. Vi befinder os i San Fransokyo, der er en blanding af (ja sjovt nok) San Francisco og Tokyo, og det ses tydeligt! Karaktererne er yderst livlige og alle er meget “likeable”, selvom de alle også er vidt forskellige. Deres personligheder skinner igennem både visuelt og skuespilmæssigt. Filmen blev vist i 3D, og det virkede faktisk forbløffende godt; animationsholdet har optimeret alle billeder, så kontrasterne stod skarpt og tydeligt – også når det gik stærkt i actionscenerne, som også er med til at løfte filmen visuelt.

Byen an Francisyoko i animationsfilmen 'Big Hero 6', der er produceret af Disney.

Temasangen ‘Immortals’ bliver spillet af ‘Fall Out Boy’, som virker fint. Dog føles det lidt som om, at musikken ikke har haft meget fokus; specielt når man tænker på, at det er en Disney film. Jeg ønsker ikke at karaktererne skal bryde ud i sang, da det ikke vil passe til filmens stil. Men derfor kunne de godt have produceret noget originalt og mere spændende musik til filmen. Lydeffekter og underlægningsmusik er meget standard i forhold til det, vi kan forvente os af en action film. Dog er der reference til Supermans score, som virker meget sjovt og godt til situationen, når superhelte følelsen virkelig skal komme op i os.

Filmanmeldelse: Big Hero 6 Jeppe Andersen

Big Hero 6 - premiere d. 29. januar 2015

Kort fortalt: 'Big Hero 6' er en underholdende film med masser af humor og action, der kan underholde hele familien! Filmen har en god energi og en dejlig ånd af innovation, som er meget smittende. Desværre er musikken lidt nedprioriteret, men resourcerne ser ud til at være brugt på de flotte detaljerede animationer. Alt i alt endnu en god Disneyfilm, som på godt og ondt viser noget andet end 'Frost'. 'Big Hero 6' skal nok få succes, men det er selvfølgelig store sko at udfylde efter 'Frosts' kæmpe succes.

4.8

User Rating: 6.6 (1 vurderinger)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,