dvd / blu-ray bogtyven

Skrevet den 6 august, 2014 | af Karen Sandal Fothergill

0

Filmanmeldelse: Bogtyven

‘Bogtyven’ (org. titel: The Book Thief) er baseret på bestselleren af samme navn skrevet af Markus Zusak, og handler om den modige unge pige Lisel, der bliver sendt til en plejefamilie i Tyskland under 2. Verdenskrig. Her lærer hendes rare plejefar hende at læse, og hun begynder at ”stjæle” bøger, hvor hun nu kan få fat i dem. Samtidig får hun en ny ven i den jødiske fyr Max, der er flygtet fra nazisterne og nu holdes skjult i familiens kælder.

Selvom filmen har fået hug for at skabe et glansbillede af krigen og køre alt for meget i klicheer og følelsesmæssig manipulation (alle sammen beskyldninger med hold i), så synes jeg stadig, at det er en god film, som du sagtens kan smide dig på sofaen for at se. Nej, denne film er ikke en ‘Schindlers Liste’ eller ‘Drengen i den stribede pyjamas’. ‘Bogtyven’ har et mere barnligt islæt i dens tilgang til 2. verdenskrig og fortællingen om Liesel, hendes venskaber og bøgers magiske evne, mens 2. Verdenskrig ”blot” er baggrundsstøj. Så hvis du gerne vil se en alvorlig film om 2. verdenskrig, så se en af de førnævnte.

‘Bogtyven’ er en film, der nok ikke lige skal smides på, hvis du gerne bare vil have lidt underholdning sent på natten. Sæt den på en dag, hvor du har tid til at nyde filmen. Og glæd dig til John Williams’ score og forbered dig på at blive imponeret over Sophie Nélisse (Monsieur Lazhar), som spiller hovedrollen. Hun er værd at holde øje med!

Extra materiale

DVDen og BDen indeholder begge 4 slettede scener. Derudover indeholder BDen også trailers og et kig bag kameraet med ‘A Hidden Truth: Bringing The Book Thief to Life’, der består af 3 klip. Der er bl.a. et interview med forfatteren Markus Zusak og hans vision med bogen samt instruktørens og producerens vision og et klip om at ramme den rigtige historiske tone i forhold til kulisser og tøj. Derudover er der også et indslag om processen med at vælge de rigtige skuespiller og tankerne bag.

Filmanmeldelse: Bogtyven Karen Sandal Fothergill

Bogtyven - DVD/Blu-ray udgivelse 29. Juli 2014

Extra materiale

Kort fortalt: 'Bogtyven' er en sød fortælling om en ung pige og hendes bøger under 2. verdenskrig. Den har ikke samme gennemslagskraft eller efterklang som 'Drengen i den stribede Pyjamas', men se den alligevel for en lidt anderledes fortælling om 2. verdenskrig.

3.5

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.