komedie

Skrevet den 9 august, 2018 | af Line Petterson

0

Filmanmeldelse: Book Club

Bill Holderman som bedst er kendt for sit manuskript- og producer arbejde, debuterer i denne film som instruktør for fire af Hollywoods helt store damer – Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen og Mary Steenburgen. Ja umiddelbart lyder det jo fint og personligt er jeg ret vild med Holdermans intention om at ryste Hollywood posen, i henhold til den aldersdiskrimination, imod særligt kvinder, som vi så ofte hører om i filmbranchen. Dejligt initiativ hvis du spørger mig!

Diane (Keaton) er lige blevet enke efter 40 års ægteskab, Vivian (Fonda) nyder uforpligtende forhold til sine mange mænd, Sharon (Bergen) arbejder sig igennem en årtier lang skilsmisse og Carols (Steenburgen) ægteskab er i krise. Alt dette ændrer sig, da de fire veninder læser den berygtede roman ’50 Shades of Gray’ i deres bogklub. Nu skal det næste kapitel i deres liv være det bedste.

Synes du det lyder bare en anelse som Carrie Bradshaw og hendes veninder blot 30-40 år efter den berømte series afslutning? You could have fooled me! Det er præcis den fornemmelse man sidder tilbage med efter at have set ’Book Club’. Dette stadfæster sig allerede i åbningsscenen som består af en fotomontage, der til forveksling virkelig ligner den fra den første ’Sex and the City’ film, i ’Book Club’ er den dog meget mere sjusket og dovent udført, en 10-årig kunne have udført et bedre stykke arbejde i fotoshop! Denne sjuskede tilgang til filmens visuelle udtryk, er desværre noget der er gennemgående for hele filmen, men det vil jeg komme tilbage til…

Først vil jeg starte med at sige at filmen ikke er sådan dårlig dårlig, men den er sku heller ikke god og selvom damerne ofte forsøger at redde den hjem på charmen, så er det lidt som om hele produktionen har haft en kollektiv ide, om at slå rekord i at blive så hurtigt færdige med deres arbejde som muligt. Filmen lider først og fremmest under et til tider virkelig dårligt manuskript og i og med at filmen på mange niveauer også er dårligt udført, så ender filmens udtryk med at fremstå meget sjusket og overfladisk. Holdermans grundide om at skabe en film, der i den grad skulle bringe ældre kvinder tilbage på filmbranchens verdenskort, falder simpelthen til jorden. Dette skyldes især at de fire skønne ældre damer, presses ind i dette look a like ’Sex and the City’ univers i så hård en grad, at det hele bliver forceret. Generelt fremstilles alle de mandlige karakterer samtidig som rolige og fattede, imens kvinderne fremstilles som hysteriske og ubeslutsomme, det er en kæmpe kønsstereotyp og her begår Holderman sin største grundlæggende fejl, der bare slet ikke stemmer overens med visionen om at forsvare ældre kvinder i filmbranchen! Jeg siger ikke at midaldrende kvinder ikke stadig kan leve livet, drikke tonsvis af vin, have hede kærlighedsromancer, te sig tosset og klæde sig chikt, jeg siger bare at det for en gang skyld havde været befriende og forfriskende at se en instruktør gå en anden vej, særligt når det er det vi som tilskuere bliver lovet! Jeg troede Holderman havde en særlig vision med denne film og den vision ser jeg bare slet ikke komme til udtryk, det virker som han har haft for mange bolde i luften på én gang, til at kunne overskue at få skabt en helstøbt filmoplevelse.

Book Club, Diane Keaton, Andy Garcia: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

© 2018 PARAMOUNT PICTURES – Melinda Sue Gordon

Ovenstående er i den grad noget som skuespillet bærer præg af. Manuskriptet er til tider virkelig ufølsomt skrevet, noget man som tilskuer hurtigt lægger mærke til idet karaktererne ikke gør det. Jeg tror det er lige præcis denne skævvridning der føltes meget off for mig, idet karakterernes forhold kommer til at virke mærkelige. Karaktererne accepterer alt for meget og det kan man som tilskuer ikke forene sig med, da historien kommer til at virke utroværdig, og det er godt nok meget sjældent at en skuespiller kan redde sig ud af den. Derudover kan man sagtens mærke at de fire damer i den grad er vandt til at være på skærmen og ja ja de har humor, enkelte gange rammer de da også deres replikker lige på kornet, sådan at man ikke kan undgå at trække lidt på smilebåndet, men ofte resulterer deres erfaring dog også i at de lirer deres replikker af som var det en kageopskrift. Dialogen kører generelt for hurtigt og jeg mangler simpelthen kunstpauser, følsomhed og eftertænksomhed, noget jeg ellers synes ville passe fortræffeligt ind, nu vi har med ældre kvinder at gøre, som trods alt må have stor livserfaring. Bottom line er bare at skuespillerne ikke har nok at arbejde med fra manuskriptets side, så er der kun så meget man som skuespiller kan stille op og det er bare så ærgerligt når vi har med dygtige og erfarne folk at gøre! Når vi så kommer til birollerne, så er det bare den ene overfladiske, overspillede og irriterende rolle efter den anden, jeg kan næsten ikke holde ud at se på det! Andy Garcia er faktisk den eneste der formår at hvile i sin rolle, med en lunefuldhed og en smuk ro som virkelig klæder hans skuespil.

Book Club, Jane Fonda, Candice Bergen, Mary Steenburgen: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Jeg ved hverken hvor jeg skal starte eller hvor jeg skal ende! Generelt er det visuelle så mangelfuldt på denne film, at man skulle tro at det var meningen, eller det sad jeg hele tiden og håbede på at det var. Det ligner generelt at filmen har haft for lidt midler at gøre godt med, men at Holderman ikke har villet acceptere disse vilkår. I stedet har han plastret filmen til med dårligt green screen arbejde og det er tå krummende at se Keaton og Garcia sidde på en romantisk date og agere at de kigger ud over havet og den smukkeste solnedgang, når de samtidig nærmest bliver selvlysende på grund af den green screen som omslutter dem. Det får filmen til at se enormt billig ud og jeg aner ikke hvad det skal til for? Hvis ikke man har råd til at filme smukke overdådige steder, så lad være og brug i stedet tid og penge på at gøre scenen unik i dialogarbejdet! Det havde klædt denne film så godt!

Book Club, Diane Keaton, Candice Bergen: Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Filmen er langt hen ad vejen et kig ind i de fire karakterers liv i både fortid og nutid og filmen indeholder derfor en del musik, som har været signifikant op gennem de fire karakterers ungdoms- og voksenliv. Derudover har Peter Nashel (I, Tonya) produceret en original score, som i den grad er typisk for komedie genren. Alt i alt er der heller ikke rigtig så meget nyt under solen her, men lydbilledet fungerer som det skal.

Filmanmeldelse: Book Club Line Petterson

Book Club - premiere den 9. august 2018

Kort fortalt: I ’Book Club’ får vi et gensyn med de fire underskønne legender Keaton, Fonda, Bergen og Steenburgen, som arbejder hårdt for at fuldende Holdermans vision, om at sætte fokus på den aldersdiskrimination som hersker i Hollywood og i samfundet generelt. Med sådan et cast skulle man jo ikke tro at det kunne gå galt, men det gør det! Som tilskuere står vi tilbage med en flad komedie, som jeg desværre ikke tror kommer til at ændre på særligt meget. Ret ironisk og sørgeligt, når det netop var det der var intentionen!

1.8

User Rating: 4.6 (1 vurderinger)

Når jeg ser film, lægger jeg stor vægt på det skuespiltekniske, men det er også vigtigt med et godt plot og at filmens delkomponenter går op i en højere enhed. Jeg er til visuelt flotte film som 'Interstellar' og elsker Quentin Tarantinos filmunivers.