Published on 10 December, 2015 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Burnt

En film, hvor alle har mad som deres største kærlighed, og de kæmper for at opnå den største form for success. John Wells står bag filmen ‘Burnt’ med Bradley Cooper i hovedrollen. Der er mad for alle pengene, og jeg lover dig, du ikke kan undgå at gå sulten ud af biografen.

3 år tilbage var Adam Jones en superstjerne indenfor kokkeverdenen. Han arbejdede som kok i Paris og havde 2 Michelin-stjerner. Men successen var kort – druk og stoffer fik ødelagt hans karriere. Nu er han taget til London, hvor han vil op på toppen igen, og denne gang nå den tredje Michelin-stjerne. Men han kan ikke gøre det alene, og med sig får han en hjælp fra tiden i Paris: Hans gamle kollega cheftjeneren Tony (Daniel Brühl), samt kokkene Max (Riccardo Scamarcio) og Michel (Omar Sy) – men også et nyt ansigt i den meget lovende kok Helene (Sienna Miller), som kan give ham modspil.

Burnt. Bradley Cooper. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Historien er i og for sig meget simpel. Men det er dynamikken i karakteren Adam og mellem ham og de andre karakterer som skaber filmen.
Fra første minut var jeg fanget i filmens univers. Starten flød utrolig godt – normalt har jeg det ellers ret svært med starten på film. I ’Burnt’ bliver alt præsenteret virkelig fint, og intet virker haltende eller unaturligt. Det er et spændende projekt og en spændende rejse Adam gennemgår, og man føler for det som tilskuer. Der er ikke et minut hvor man ikke hepper på ham eller føler med ham – selv når han står og råber af sine kokke og er uretfærdig, så forstår man ham. Det synes jeg alligevel er rimelig godt klaret, at man kan skabe den respekt så hurtigt.
Filmen er en drøm for madelskere og en fantastisk mulighed for at leve sig ind i dette univers. Jeg elsker mad, og synes den verden er spændende. Men er man ikke så meget en madfanatiker, så er der stadig alt at hente i denne film. Det er en film som handler om mennesker, dynamik, succes og drømme.
Jeg synes ikke det er en overfladisk film, men den har en seriøs tone og en dybde. Jeg levede mig virkelig ind i den og sad da også flere gange med tårer i øjnene, fordi jeg var helt inde i situationer og personerne (og det er ikke fordi den ellers er en tudefilm).

Burnt. Bradley Cooper, Sienna Miller . Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Tempoet er hurtigt og meget passende – de scener der er lidt længere, er intense og interessante. Der er ofte små sekvenser som fungerer som montager, korte klip som klippes sammen for at vise tid der går – fra forskellige miljøer, steder og dagligdagssituationer. Det virker fantastisk godt. Det giver et godt overblik, og en realistisk forståelse for handlingen og stemning i filmen. Samt gør at filmen aldrig går i stå.
Replikkerne er lige i øjet. Niveauet er virkelig højt, og der er kun få scener og dialoger som virker unaturlige. Her kan nævnes en scene hvor Tony fortæller sine tjenere hvad Michelin er. Det bliver fortalt så man er sikker på, at vi som tilskuer ved det – men det virker enormt urealistisk, at tjenere på et af Londons fineste hoteller ikke ved hvad Michelin er.
Filmen har enormt mange karakterer, måske lidt for mange. Der er mange typer, som alle har sit helt eget liv i filmen. Man kan mærke dem, og derfor er det ærgerligt de ikke får den plads de fortjener – det skal man have en 5 timers film for (eller en tv-serie)! Og så er fokuset blevet sat på et par enkelte i stedet. Tilgengæld er jeg imponeret over hvor udviklede og realistiske de alle er som karakterer, også de meget små biroller.
Derfor er det også endnu mere irriterende at der er en sidehistorie, fra Alexs fortid, som indebærer 3 personer, som er fuldstændig 100% ligegyldigt for plottet. Det skaber ubrugeligt fyld og man skulle have droppet det da filmen skulle optages.

Det er noget jeg kommer til at nævne mange gange – at filmen mangler noget mere, især med forskellige karakterer. Jeg vil faktisk også se det som en positiv ting, på den måde, at filmen har gjort mig sulten efter at vide mere om karaktererne og universet – og derfor har gjort et ret godt arbejde med at fange min opmærksomhed.

Bradley Cooper spiller altid lidt den samme type – og Adam er også dén. Det betyder dog ikke, at han ikke gør det godt. Han er intens på den helt rigtige måde. Jeg sad flere gange og tog mig selv i, at føle han stod lige ved siden af mig, eller nærmest talte til mig. Han er dygtig og meget troværdig i rollen.
Men jeg synes næsten filmens stjerne var Daniel Brühl (Inglourious Basterds) – også bare fordi han er så dejlig og fantastisk en mand! Han gjorde det fandme godt, som den her hårde cheftjener som virkelig holder på formerne. Men der er intet overdrevet eller stereotypt over hans karakter, som der ellers hurtigt kunne blive. Personligheden er afdæmpet, men træder stadig igennem – meget interessant opbygning, vel både en ros til Daniel Brühl og instruktør John Wells. Jeg endte med at holde enormt meget af ham, virkelig min lille baby i den her film (hvis I ved hvad jeg mener). Han kunne godt have haft lidt mere plads og historie. Men det mest interessante var næsten forholdet mellem Tony og Adam. Der var mange ting man kunne have arbejdet med – ærgerligt det ikke blev udnyttet lidt mere, men jeg er glad for de trods alt ikke gik for let henover det.

Burnt. Daniel Brühl. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Et forhold der får mere plads er det mellem Adam og Helene. Og her synes jeg egentlig det hurtigt kan gå hen og blive lidt for meget. Jeg er dog glad for det aldrig går hen og overtager plottet alt for meget.
Sienna Miller (Foxcatcher) som Helene gør det rigtig godt – ret badass, sej kvinde, som også har en datter hun skal tage sig af, imens hun balancerer med et meget krævende kokkejob. Miller minder mig ualmindeligt meget om Naomi Watts – det var sgu lidt mærkeligt.
En sidste skuespiller jeg mener er værd at trække ud af den store bunke, er Matthew Rhys. Jeg har aldrig set ham i noget før, men han var enormt charmende og spillede en rigtig interessant karakter: Reece, som er chefkok på en anden restaurant og Adams modstander i success-krigen. Også et enormt interessant forhold de to har, Reece og Adam.
Jeg synes lige at nogle af de resterende skuespillere skal nævnes, for det er virkelig en film med mange dygtige og store skuespillere: Omar Sy (De Urørlige), han har ikke meget plads, men gør det godt – især når der tales fransk. Emma Thompson som psykolog, svenske Alicia Vikander i en fuldstændig ligegyldig rolle og Uma Thurman i en meget lille rolle.

Burnt. Sienna Miller. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Jeg har tidligere lavet en liste over film som gør en lækkersulten. Den er nu ret uopdateret og jeg valgte at tilføje ’Hundredefodsrejsen’ i toppen da jeg anmeldte denne.
Jeg ved ikke om Burnt helt når første pladsen, men jeg kan love for, at der er en stor omgang madporno i gang her. Især i filmens første 1/4, før der kommer mere fokus på karakterne – det er rent kunstværk af smuk mad og madlavning. Filmen gør det især godt i fantastiske nærbilleder. Der er også nogle virkelig flotte miljøskildring-billeder i den første del af filmen, som er med til at skabe en fantastisk stemning. Længere henne bliver det mindre markant, men overordnet er det en visuelt rigtig flot film. Også de tidligere nævnte montage-dele er rigtig flot klippet sammen, og der er nogle fede kameravinkler.

Filmen havde et rigtig godt score, især i de tempofyldte sekvenser fungerede det rigtig godt.
Musik er min svage side som anmelder, jeg undskylder jeg ikke kan sige mere, hehe – men godt var det og ikke på nogen tidspunkt føltes musikken malplaceret.

Filmanmeldelse: Burnt Line F. Svare

Burnt - premiere den 10. december

Summary: I 'Burnt' er der både noget for madelskerne og dem der er fuldstændig ligeglade. Nemlig en historie om menneskelige drømme, kampe, success og forhold. Billeder af maden burde i sig selv få tre Michelinstjerner - jeg kan love dig for du ikke kan undgå at blive sulten. Jeg er svært begejstret for den her film, som jeg virkelig fik levet mig ind i - og jeg endte med at holde enormt meget af karakterne og universet. Skuespillet er også i top, og filmen er godt stjernebesat.

4.8

User Rating: 6.7 (1 votes)

Tags: , , , , , , , , ,

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.