0

Filmanmeldelse: Captain Phillips

Eminent spillet, eminent fortalt og så er historien baseret på en sand hændelse.

I ‘Captain Phillips’ er fragtskibet, Maersk Alabama, på vej til Mombasa i Kenya med en last på 17.000 tons, da skibet bliver bordet af en gruppe pirater ud fra den somaliske kyst.

Captain Philips med Tom Hanks.

Størstedelen af skibets besætning på 20 mand gemmer sig i maskinrummet, imens kaptajn Richard Phillips (Tom Hanks) og to andre bliver tilbage på dækket for at forhandle med piraterne.

Historien er baseret på sande begivenheder, der udfoldede sig i starten af 2009, hvor fire bevæbnede somaliere beslaglagde Maersk Alabama, et amerikansk containerskib under kommando af Richard Phillips.

Piraterne har imidlertid ikke helt tiltro til kaptajnen, og deres leder Muse (Barkhad Abdi) vil undersøge hele skibet fra ende til anden. Derfra oplever vi en yderst snarrådig kaptajn og besætning, som gør livet svært for piraterne. Ikke desto mindre er det hele ikke slut endnu, og piraterne formår at tvinge kaptajnen ud i en redningsbåd, som bliver den episk spændende og nervepirrende scene for afslutningen på kapringen.

Captain Philips med Tom Hanks anmeldelse

Jeg må sige det med det samme, denne film er det bedste, jeg har set til dato fra Paul Greengrass. Han har formået at bygge en thriller med et politisk tema om verdenssamfundet og dets ansvar. Ja vi taler om den britiske filmskaber, som var med til at forny action thrilleren med den anden og tredje film i Bourne franchisen.

Der er ingen tvivl om, at man som biografgænger ekstrem hurtigt kommer til at sidde helt ude på sædekanten. Selvom man højst sandsynligt kender afslutningen, så har Poul Greengrass en hel unik evne til at bygge en intens stemning op, der bare øges for hvert minut.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det politiske tema træder nok frem. Nemlig, den om dumpning af affald fra bl.a. Rusland, som har gjort det umuligt at fiske og dermed trukket fiskerne ud på en trist, men for dem nødvendig piratmission, for overlevelsens skyld. Men man skal dog være endog meget tykhovedet, hvis man ikke ser at dette er en film, der hylder USA med alt, hvad der kommer derovre fra.

Tom hanks spiller den lidt hårde kaptajn: Richard Phillips, der har sejlet i mange år for Maersk og er en dygtig og rutineret kaptajn. Han spiller i starten lidt tilbagelænet, som vi så det i ”Da Vinci” mysteriet, men hurtigt kommer den modne herre op i omdrejninger, og man sidder tilbage under filmen og tænker: ”dette er ikke Tom Hanks, det ER Richard Phillips”. Hanks formår med sine skuespillerevner, på sin vis, at lade sin egen person træde i baggrunden. Vi får en oplevelse af en kaptajn, der i begyndelsen tror på de procedure, der er indlagt for at undgå pirater, for senere tro på sig selv, men alligevel til allersidst går han i opløsning, bryder sammen, for så at gå i chok. Det er de sidste 30 minutter af filmen, der er så eminent spillet, at det er svært at forklare, men skal opleves. Genialt spillet intet mindre. Præstationen kan sagtens indbringe Tom Hanks endnu en Oscar.

Captain Philips med Tom Hanks anmeldelse. En stærk præstation af Tom Hanks, der må være en Oscar kandidat til bedste mandlige skuespiller.

Alle spiller fortræffeligt i denne film, også Navi Seals der som et moderne svar på Amerikas kavaleri kommer med store muskler, nightvision og tydelig stemmeføring. Man fornemmer, at de har en plan og nogen skal dø.

Men men men, ingen kapring uden pirater og debutanten: Barkhad Abdi spiller virkelig eminent og overbevisende som piratlederen: Muse. Han formår at spille op af Tom Hanks´ karakter, og deres ping-pong dialog virker utrolig naturlig. Som to mennesker i en presset situation, der forstår hinanden og på trods af forskellige baggrunde, respekterer de hinanden. Han formår at lade sit kropssprog spille en langt vigtigere rolle, og tillader karakteren at have pauser, hvilket er endnu mere stemningsskabende i stormen af intensitet. Barkhad Abdis Muse er en tynd tændstik, og når han spiller over for den lidt småfede kaptajn, der med sit tykke Boston accent konstant snakker, vises modpolerne endnu tydeligere.

Captain Philips med Tom Hanks og Barkhad Abdi. Barkhad Abdi leverer en fremragende præstation og giver mere dybde til teoristen Muse.

Poul Greengras har forfinet sit dokumentaristiske stil fra Bourne filmene med det rystende kamera og minimal brug af special effects. Han optager også ”on location”, hvilket denne film er ingen undtagelse på. Det her er en opvisning i, hvad små 300 millioner kroner kan give en instruktør.

Han har fået tre militære flådefartøjer, et Maersk containerskib og en Maersk besætning til at bistå med råd og vejledning. Filmen er optaget på åbent hav, og når I oplever Muse, forsøge at kravle op af stigen, ja så har de gjort det ude på havet og ikke inde i et studie. Kort fortalt så er denne film, så realistisk som man kan komme det i dag, og viser med al tydelighed, at en thriller sagtens kan gøres spændende uden at koste 850 millioner kroner, som de normalt koster.

Mærsk har stillet et fragtskib til rådighed til optagelserne til filmen 'Captain Philips' med Tom Hanks i hovedrollen.

Hvor vi i Danmark meget gerne vil tage patent på den dejlige og kedelige genre: social realisme, fordi det trods alt er billigere at lade folk snakke end at springe et par Ford Sierra´ere i luften, så må man sige, at Poul Greengras får meget ud af få midler, og det i sig selv er en bedrift. Superb optaget og passer som det skal til dette intense drama.

Musikken findes stort set ikke, men de stemningsmættede minutter bliver alligevel udfyldt med et lækkert lydbillede, hvor overraskelsesmomentet spiller ind. Motorlyden fra redningsbåden, akkompagnere perfekt den rytmiske vuggen i billedet,  og man forventer ingen musik, bare de naturlige lyde af et skib, der sejler. Det her passer som fod i hose til hele filmens tema, og giver den ekstra autensitet som der skal til.

Filmanmeldelse: Captain Phillips David Lohmann

Captain Phillips - premiere d. 24. oktober 2013.

Kort fortalt: 'Captain Phillips' er baseret på de virkelige begivenheder, der ramte Mærsk-skibet i april 2009, og som resulterede i den første kapring af et amerikansk fragtskib i 200 år. En kæmpe præstation af Tom Hanks, der i særdeleshed for løftet karakteren op på et højere niveau. Ligeså er det med Debutanten: Barkhad Abdi, der via sin mimik viser en utrolig overbevisende rolle som pirat, med følelser og intellekt.

5.5

User Rating: 5.8 (1 vurderinger)

Alt hvad Christopher Nolan rører ved, er sublimt og mener at Tom Hardy er det største talent siden Leonardo DiCaprio.