I dag har den danske film 'Comeback' premiere. Bag filmen står instr..." /> Filmanmeldelse: Comeback - Filmpuls

dramedy

Skrevet den 6 august, 2015 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Comeback

I dag har den danske film ‘Comeback’ premiere. Bag filmen står instruktøren Natasha Arthy (‘Se til venstre, der er en svensker’ og ‘Fighter’), som har fået skabt et vellykket dansk komedie-drama, med Anders W. Berthelsen og Sarah-Sofie Boussnina i de bærende roller. Manden som styrer kameraarbejdet er filmfotograf Jesper Tøffner (‘Dirch’) og Halfdan E har taget sig af at komponere musikken.

Den 40-årige stand-up komiker Thomas Vang (Anders W. Berthelsen) har haft sin storhedstid for lang tid siden. Han tror dog stadig på sig selv, og er på tour med sin ven og kendte komiker Mads Andersen (Pede Thomas Pedersen), hvor han er opvarmer. Folk griner ikke af hans jokes, som stadigvæk handler om at score og om at have sex, og de er slet ikke fulgt med hans alder. Hans teenage-datter, Frede (Sarah-Sofie Boussnina), som han aldrig har været der for, dukker en dag op og det ender med hun kommer med på touren rundt i landet, sammen med hendes veninde Lina (Filippa Suenson). Thomas prøver desperat at få sit stand-up-comeback, og imens må han måske indse, at et comeback som far, er vigtigere end karrieren.

Comeback, Anders W. Berthelsen, Sarah-Sofie Boussnina. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Jeg gik ind til filmen med forventninger om et plat komediedrama, om en pinlig far og en irriterende datter. Den irriterende datter er der bestemt, og hvis ikke pinlig, så er der i hvert fald en dårlig far. Men den platte komedie er heldigvis lagt på hylden. På intet tidspunkt er filmen plat, og jeg er fri for at sidde og vende øjne. Jeg er træt af de platte og useriøse komedier. Jeg vil også gerne argumentere for, at det ikke er en komedie. Det er et drama, og komikken kommer af, at det handler om komikere. Og jeg elsker det. ‘Comeback’ er et simpelt drama, om en far som har en smule identitetskrise, men mest af alt ikke ved, hvordan man skal være far. Der er nogle komiske og sjove situationer, men overordnet er den seriøs i sin stil. Den er seriøs på den måde, at den ikke er sat på spidsen, den er til at identificere sig med og er troværdig hele vejen igennem.
Jeg føler helt klart at filmen giver mig mere end den lover og jeg får en større og mere virkelig oplevelse end forventet. Elsker man tomme og platte komedier, og forventer sådan en, kan man måske godt blive lidt skuffet.

Når det så er sagt, så er det ikke fordi filmen ikke har sine sjove øjeblikke, men det er ikke rigtig en film, hvor man sidder og griner højlydt. Man krummer nærmere tæer, eller ser bekymret op på lærredet. Ikke fordi filmen er pinligt dårlig – nemlig det modsatte – fordi man føler med karakterne.
Man kan nok ikke kalde det en roadmovie, for rejsedelen er begrænset. Men på en måde kan filmen godt give den følelse, som roadmovies giver. Man ved personerne er nye og ukendte steder, og man ved at turen også rummer en personlig udviklingstur for karaktererne. Den stil kan jeg meget godt lide. Det bliver aldrig kedeligt, fordi de hele tiden er på en anden lokation.

Jeg synes overordnet det var en fed film, jeg følte mig meget engageret i karakterne og forholdene. Filmen er ikke avanceret, og let at følge med i og forstå.  Der er et par løse ender, som jeg godt så løst, fx en karakter som ikke får sig en afslutning, men ellers virkede det hele meget veludført.

Anders W. Berthelsen er jo en garvet og erfaren skuespiller. Han er bestemt en dygtig en af slagsen, og ikke en man bliver træt af at se på. Men han har det også med at vælge film, hvor det ikke er det helt dybe følelsesregistre man skal ud i, lidt lette i det og ikke helt alvorlige af slagsen. Derfor er det aldrig den hel store præstation har får vist. Det samme gælder i ‘Comeback’, det er jo ikke fordi man vælter ned af sædet af begejstring, men han er bestemt en dygtig skuespiller, som gør tingene som de skal gøres.
Jeg har altid været meget imponeret af Sarah-Sofie Boussnina, hun er altså en aldeles talentfuld ung skuespillerinde. Hun gør det også virkelig godt i rollen som den frustrerede og meget følelsespåvirkede teenager Frede, som er næsten 10 år yngre end skuespilleren selv.

Comeback, Pede Thomas Pedersen, Filippa Suenson, Anders W. Berthelsen, Sarah-Sofie Boussnina. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Filmen har faktisk et rigtig fint visuelt udtryk. Der er bestemt gjort lidt ekstra ud af lys og farver, og det begejstrede mig bestemt meget. Det føles heller ikke som om, der er sparret på mængden af lokations. Man kan mærke der har været overskud og man har haft god tid til at få lavet nogle gode billeder. Fotograf Jesper Tøffner er bag kameraet. Han er bl.a. kendt for filmen ‘Dirch’ og har også været second unit fotograf på ‘Jagten’, begge to også visuelt rigtig flotte film.

Comeback. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Halfdan E står bag soundtracket til filmen, og selvom jeg virkelig gerne vil kunne lide det, så synes jeg noget af baggrundsmusikken til tider bliver lidt irriterende. Der var ét nummer som jeg følte var virkelig forkert placeret, og virkede mærkeligt. Men der var dog også tider hvor det fungerede ret godt, og der er bl.a. også brugt sange fra Pharfar, som fungerer ret godt.

Filmanmeldelse: Comeback Line F. Svare

Comeback - Premiere den 6. august 2015

Kort fortalt: Comeback er et meget vellykket dansk komedie-drama som giver mere end den lover, og har droppet det platte, for en meget nede på jorden realistisk seriøs tilgang. Ikke at filmen mangler sjov og løssluppenhed.

4.3

User Rating: 5.4 (1 vurderinger)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.