drama Congo. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 29 maj, 2019 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Congo

Nej, dette er ikke den elendige eventyr-action film fra 1995 af samme titel, men en spritny (altså sidste år) norsk film.

‘Congo’ eller ‘Mordene i Konge’, som originaltitlen hedder, handler om de to nordmænd Joshua French og Tjostolv Moland, der i foråret 2009 befinder sig i det østlige Congo. Landet har været plaget af krig, død og ødelæggelse, så at befinde sig i disse breddegrader er en meget usikker affærer. På meget usikker grund kommer de to, da deres chauffør bliver fundet myrdet, hvilket starter en menneskejagt efter dem i den store congolesiske jungle, hvor de bliver anholdt og dømt til døden. Dette er sandfærdige og skæbnesvangre begivenheder, der udløste et politisk og diplomatisk sensitivt problem.

Congo. Læs anmeldelse på Filmpuls.dk

’Congo’ er en rå og til tider utrolig stærk film, der bestemt ikke lægger mange fingre i mellem uhyrligheden ved at være i en congolesisk fængsel. Men man tegner heller ikke de to hovedkarakterer som uskyldige individer, der fuldstændige er uforskyldte i deres situation. For hvis de to nordmænd var lejesoldater, med en lusket mission, som filmen antyder, ja så kan man stærkt argumenterer for, at man selv er uden om at ende i den situation som French og Moland gjorde. Så ingen helte eller skurke her, men ren realisme, hvilket historien rammer meget godt. Desværre er plottet ikke altid fokuseret, hvilket gør at vi aldrig kommer helt op og ringe på dette felt, men seværdig… Ja, det er filmen.

Congo. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk

En af Norges største skuespillere Aksel Hennie spiller Joshua French. Vi herhjemme kender ham nok bedst for ’Headhunterne’, hvor han spillede overfor Nikolaj Coster Waldau. Hennie er en dygtig og intens skuespiller, der virkelig lever sig ind i karakteren. Han går i gennem en del undervejs, og en med et mindre talent havde ikke kunne klarer mosten. Det samme kan man også sige om Tobias Santelmann, som jeg ikke har hørt om før. Han spiller Moland som en noget usympatisk verdensmand, der ikke helt tænker over de større konsekvenser. De afrikanske skuespillere i filmen skal i den grad også roses. De gør et sublimt arbejde, og nogle er decideret på højt Hollywood-niveau.

Congo. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk

For en skandinavisk produktion, så er jeg pænt imponeret. Billedsiden er fantastisk og ikke mindst realistisk. På intet tidspunkt var jeg som tilskuer i tvivl om, at jeg befandt man i Congo eller senere hen i et råt congolesisk fængsel, som er det sidste sted man vil befinde sig i. Den visuelle del er meget levende, og dette er måske den bedste nordiske ”fængsels film”, der nogensinde er lavet.

Congo. Læs anmeldelse på Filmpuls.dk

De høje standarder fra den visuelle siden, ja de overføres heldigvis også til denne kategori. Lydmixet er visse steder fantastisk, og virkelige underbygger den rå tone, som filmen har. ’Congo’ er generelt en flot produktion, som vores brødre nordpå kan være stolte af. Også selvom filmen ikke blev modtaget af lutter gode anmeldelser, da den fik premiere i Norge. Måske er emnet svært at debattere i landet, men fra mit perspektiv, så er det et vigtigt nordisk værk.

Copyright: Filmbazar
Filmanmeldelse: Congo Jakob Sørensen

Congo - Premiere den 29. maj 2019