Filmpuls logo
Filmpuls logo

Filmanmeldelse: Den eventyrlige park

LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4.5

Selvom vi ikke anmelder forfærdeligt mange familie og børnefilm her på Filmpuls, så er det da befriende engang imellem at gå lidt ned i børnehøjde. Derfor gik denne skribent ind i biografmørket med et åbent sind, da han skulle anmelde ’Den eventyrlige park’.

Dette er historien om pigen June. Hun er et meget kreativt væsen, der især med sin mor bygger og opfinder verdener igennem leg. En af de fantasiverdener som de har opfundet, er en forlystelsespark. Men da moren bliver alvorlig syg, mister June lysten og gnisten til at arbejde videre på den verden, som de har skabt sammen. En dag går June dybt ind i en skov, og støder tilfældigt på den forlystelsespark, som hun selv har opfundet. Men alt er ikke som det skal være. Parken synes rusten og i forfald. Dæmoniske tøjdyr har overtaget styringen, og er langsomt ved at ophugge det engang så smukke sted for fantasi og sjov. June beslutter sig for at ændre situationen, og det gør hun sammen med aben Peanut, bjørnen Boomer (som lider af narkolepsi, hvilket betyder han hele tiden falder i søvn), vildsvinet Greta, hulepindsvinet Steve samt gnaverne Gus og Cooper.

Den eventyrlige park

’Den eventyrlige park’ er faktisk mere alvorlig end man først troede. For dette er ikke kun historien om en lille piges eventyrlige fantasiverden, og de talende dyr der eksisterer i den. Nej, dette er også historien om en pige, der arbejder sig igennem sin frygt og sorg over at have en dødssyg mor. Præcis derfor, så tog filmen skribenten lidt i bagenden, da man ikke regnede med at den ville tage sådan en alvorlig drejning. Dette er klart noget de mindste børn ikke opfanger, men nu er filmen også lavet for de 7-årige og derop efter. At have sådan en vinkel, er meget sjældent i en tid, hvor mange prøver at skærme børn fra livets hårde realiter, men emnet bliver tacklet ganske ordentlig her, uden at træde nogen over tæerne.

Den eventyrlige park

Filmen er dog også meget typisk for den her slags animationsfilm, hvor man har umådelige sympatiske og skægge figurer, som vi kender fra utallige børne- og familiefilm. Undervejs (cirka i midten) lider filmen af et lille dyk, hvor man især som voksen måske vil kede sig lidt, men alt i alt, så leverer ’Den eventyrlige park’. Kvaliteten er ikke på højde med Pixars værker, men dette er bestemt en god erstatning, og så har filmen varme budskaber og berør et emne, som mange børnefilm ikke tør pille ved. Derfor vil skribent gerne anbefale filmen til de forældre eller bedsteforældre, der beslutter sig for at tage deres børn i biffen.

Når det kommer til stemmer i tegne- og animationsfilm, så foretrækker skribenten altid de oprindelige stemmer. Javist, så var der engang, hvor danske stemmer var sublime i Disney-værker eller ’Asterix og Obelix’ film. Men fra mit perspektiv, så er kvaliteten dalet, når det kommer til dansk stemmeføring. Mange gange har jeg rullet øjne, når mine små familiemedlemmer sad og så Disney Sjov eller lignende i fjernsynet, fordi stemmerne virkelig var forfærdelige. Men i ’Den eventyrlige park’ der fungerer de danske stemmer upåklageligt. De er faktisk ret gode, og de danske skuespillere ligger tydeligvis masser af energi og varme i deres stemmeføring. GODT GÅET!

Den eventyrlige park

Godt nok er dette ikke Pixar-kvalitet, men filmen har tydeligvis ikke været en billig fornøjelse at lave. Det er en farverig og pæn animationsfilm, som fungerer og gør det den skal. Fantasiverdenen er flot opsat, og der er mange situationer, hvor hele familien med garanti vil grine og føle sig ikke mindst underholdt.

Manden bag musikken er den Oscarvindende Steven Price, der har lavet musik til film som ’Gravity’, ’Fury’, ’Baby Driver’ og natur-serien ’Vores Planet’. Her disker han op med lyse og gode toner, som måske ikke vil gå hen og blive en klassiker indenfor filmscores, men alligevel så opnår Price det han vil. Dette er også en film med masser af lyd, og det fungerede det meste. Der var i hvert fald ikke et tidspunkt, hvor jeg var generet af det jeg hørte.

Den eventyrlige park

'Den eventyrlige park' er kort sagt: Solid, skæg og sød for hele familien. Derudover, så tør den at bringe emner op som sorg, hvilket er meget usædvanlig i disse slags film. Kan varmt anbefales til familien med børn på 7 år og derover.
LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4.5