Som den første kvindelige filminstruktør i Saudi-Arabien, har Hai..." /> Filmanmeldelse: Den Grønne Cykel - Filmpuls

komedie Den Grønne Cykel, Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 22 januar, 2014 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Den Grønne Cykel

Som den første kvindelige filminstruktør i Saudi-Arabien, har Haifaa Al-Mansour skabt denne varme og enestående film om en viljestærk tiårig pige, der bare må eje den grønne cykel.

’Den Grønne Cykel’ er en banebrydende film på flere måder. Eftersom kvinder i Saudi-Arabien hverken må cykle, køre bil, vise ansigt – eller skabe kritiske film, er det alligevel lykkedes at få denne film anerkendt. Filmen er som den første optaget udelukkende i Saudi-Arabien og udelukkende med et saudiarabisk cast, hvoraf de 2 hovedroller endda er kvinder! Female power der vil noget! Biografer i Saudi-Arabien er stadigt forbudt, men eftersom at denne film officielt er udtaget som landets Oscar-bidrag, er ’Den Grønne Cykel’ med til at vise, at Saudi-Arabien er ved at ændre sig og man kan kun håbe på, at de i fremtiden i Saudi-Arabien også vil kunne nyde godt af Haifaa Al-Mansours film på det store lærred.

Den Grønne Cykel, Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Tiårige Wadjda (Waas Mohammed) bliver en dag betaget af en grøn cykel, som hun drømmer om, kan blive hendes. Wadjda vil nemlig gerne køre om kap med nabodrengen Abdullah og bevise, at hun godt kan køre stærkere end ham, selvom hun er en pige. Men fordi det i Saudi-Arabien ikke er anstændigt for piger at cykle, forsøger Wadjdas mor at tale hende fra ideen. Det stopper dog ikke selvstændige Wadjda i at tage sagen i egen hånd, så hun stiller op i skolens konkurrence om at citere Koranen, hvor pengepræmien er stor nok til, at hun selv kan købe cyklen. Til trods for begrænsninger, samfundet pålægger hendes køn, går der ikke længe før lærere og særligt den hårde (kvindelige) rektor får øjnene op for kvaliteterne i den unge rebel.

’Den Grønne Cykel’ fortælles udelukkende fra den saudiarabiske kvindes perspektiv. Og det, som jeg elsker ved filmen er, at den ikke skildrer kvinder som ofre, men nærmere som kvinder med håb og drømme – og ikke mindst personlighed. Selvom kvinderne dagligt konfronteres med undertrykkelse, er det ikke noget de lader sig definere af. Og det kræver en hel del, tror jeg. Vi undgår ikke samfundskritiske kommentarer hvad angår kvinders manglende rettigheder i landet, men Haifaa Al-Mansour formår at portrættere dette uden en belærende undertone og stadigt med Wadjda og hendes cykeljagt som fortællingens kerne. ’Den Grønne Cykel’ er en feel-good film, som aldrig mister sin gennemslagskraft og hvor man simpelthen ikke kan andet end at heppe på, at charmetrolden Wadjda får sin drøm opfyldt.

Waad Mohammed spiller den tiårige Wadjda og hun formår i særdeleshed at virke overbevisende og troværdig i sin portrættering af en undertrykt pige, der kæmper for friheden til selv at transportere sig rundt. Det virker nærmest naturligt for Muhammed at agere Wadjda, hvilket ikke virker så underligt, eftersom Mohammed er en saudiarabisk pige, der højst sandsynligt har oplevet lignende problematikker. Hvor instruktøren har skabt en lille heltinde i form af fortællingen om Wadjda, så har Mohammed uden tvivl bragt hende til livs i filmen. Og det er måske bare mig, men kunne Wadjda fortolkes som en ny-moderne, mellemøstlig version af selve Pippi Langstrømpe? Det vil jeg lade op til jer at vurdere.

I rollen som Wadjdas mor ses Reem Abdullah og hun gør ligeledes en god figur af sig i skildringen af en usikker kvinde, der forsøger at holde på sin mand. Sammen med den strenge rektor Hussa (Ahd) er disse to kvindelige karaktere med til at vise, at det ikke kun er mænd, men også kvinderne selv, der håndhæver de traditionelle værdier. Og det er troværdigt helt ud til fingerspidserne.

Værd at nævne er også Abdullrahman Al Gohani som spiller Wadjdas bedste ven Abdullah. Uden hans søde væsen og forståelse over for Wadjdas frustrationer, havde filmen ikke haft samme håb for fremtiden som den har nu. Det er beundringsværdigt at så unge skuespillere, og så endda fra Mellemøsten, kan fænge og imponere mig så meget som de har gjort, stor respekt til dem.

Man er ikke et sekund i tvivl om, at filmen er indspillet udelukkende i Saudi-Arabien og det er med til at gøre filmen særdeles autentisk. Der er lagt et smukt kameraarbejde ind i filmen, som dog ikke gør unødig opmærksomhed på sig selv. Instruktøren gør også brug af klare billeder, som er med til at viderebringe den grundlæggende positive og varme stemning, som gennemstrømmer filmen.

Det er hovedsageligt afdæmpende saudiarabisk underlægningsmusik, der gennemstrømmer filmen, hvilket er med til at gøre ’Den Grønne Cykel’ passende autentisk. På et tidspunkt i filmen hører vi Wadjda afspille britisk popmusik i form af Grouploves ’Tongue Tied’. Det er glad musik og meget sigende for den person Wadjda er, nemlig en glad pige, med store håb og drømme for fremtiden.

Filmanmeldelse: Den Grønne Cykel Tia-Maria Frank

Den Grønne Cykel - premiere den 30. januar 2014

Kort fortalt: ’Den Grønne Cykel’ er en film fuld af håb - lige så varm som den er mildt oprørsk, så vil du ikke gå glip af noget revolutionært, som samtidigt er skildret flot, så tjek denne fabelagtige film ud.

4

User Rating: 3.8 (1 vurderinger)

er en sucker for romantiske film og komedier