animation prins

Skrevet den 9 juni, 2016 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: Den lille prins

Mark Osburne, som vi kender fra Kung fu panda, har endnu en gang instrueret en fantastisk fortælling. Denne gang har han taget fat i den verdens berømte historie om den lille prins.

Den lille prins

Historien handler om den lille pige, hvis mor gerne vil forberede hendes datter på den vilde og forvirrende voksenverden hun om ikke så længe skal være en del af. Forberedelserne bliver imidlertid forstyrret da den lille pige møder deres meget finurlige nabo, Piloten. Han introducerer hende til et univers som han selv blev introduceret til da han mødte Den lille prins. Sammen tager de på et magisk eventyr ind i Den lille prins’ univers.

Historien i Den lille prins, er rigtig fin. Jeg var meget nervøs for om det bare var en ny version af den originale historie men, det er den på ingen måde. Historien har substans og den lærer børnene en vigtig lektie. Hvilket jeg synes en god børnefilm skal kunne. At lektien også kan bruges af voksne er en anden snak, fordi historien lærer os at det der virkelig betyder noget, er det vi kan se med hjertet. På mange måder er historien også utroligt rørende, specielt hvis man på en eller anden måde har et forhold til den lille prins i forvejen. Jeg blev i hvert fald utroligt rørt af forholdet mellem piloten og den lille pige spirer og han lærer hende om barndommens glæder. Jeg var dog også nervøs for om den mon ville kunne bibeholde det magiske ved bogen om den lille prins men på mange måder er forholdet mellem Piloten og Den lille pige, det samme som Den lille prins har til sin Rose og det med at give slip på en god ven som jo er det der sker for Den lille prins.

Den lille prins

Skuespillet

Celine Julie Ross ligger stemme til den lille pige og hendes stemme passer rigtig fint til den lille pige. Hun er sød, nysgerrig og uskyldig og gør hvad hendes mor siger, indtil hun selvfølgelig møder Piloten. Hendes karakter er klassisk men man behøver heller ikke altid være vildt nytænkende når man laver karakterer. Noget fungere bare bedre. I det hele taget er karakterende i historien meget klassiske, så som den enelige travle forældre som moren er og så den skøre og excentriske mand som piloten er. Det gør noget fint og klassisk ved historien, for filmen i sin helhed er alt andet en klassisk.

Den lille prins

Visuelt er den lille prins utroligt imponerende! Den er en blanding mellem stop motion og animation, hvilket er rigtig interessant. Produceren Soumache fortæller meget fint om tanken ved at blande de to stilarter: ’’Der opstår en meget stærk forbindelse mellem pigens CG-animerede realverden og den lille prins’ stop-motion animerede univers og det er en vidunderlig tilføjelse til bogen’’. Hvilket han har ret i. For det der skel mellem Den lille piges verden og Den lille prins’ verden gør den endnu mere magisk og det er en rigtig fin måde at samle filmen og gør den lige så fantastisk som bogen er. For det var et ret stort sats at blande de to stilarter, for hvis de kun havde valgt den animerede som Den lille piges verden er, kunne den godt minde lidt om da Pedersen og Findus blev animeret.. Hvilket jeg ikke var specielt imponeret af… Men fordi de blander Stop motion og Animation så bliver filmen mere magisk og drømmende.

Ikke noget synderligt at sige omkring lydbilledet, det fungerer og der er fin underlægnings musik men, ikke noget hvor man ligger vildt meget mærke til det. Men det passer fint fordi der er lagt så meget vægt på det visuelle.

Alt i alt er det en rigtig fin familie film, som både kan rører noget i forældrene såvel som børnene.

Filmanmeldelse: Den lille prins Maria-Louise Madsen

Den lille prins - Premiere d. 9 Juni 2016