drama Det Spritnye Testamente

Skrevet den 9 juni, 2016 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: Det Spritenye Testamente

Gud han findes og er et rigtigt menneske, uden diverse kræfter.. Sådan foregår det i hvert fald i Det Spritnye Testamente af Jaco Van Dormael. Filmen var nomineret til tre priser i Cannes sidste år og har vunder en masse priser verden over. Derudover var den nomineret til en Golden Globe i år, i kategorien: Bedste udenlandske film. Det var derfor med meget store forventninger, da jeg satte mig til rette i biograf sædet.

Det Spritnye Testamente

41Shadows

Det Spritnye Testamente handler om Gud, som er en virkelig mand der bor i Bruxelles og er indebrændt og tvær over for sin kone og datter. Han sidder hele dagen foran computeren i sin morgen kåbe og drikker whisky og laver regler til stor besværlighed for hele jordens befolkning. Guds søn ’JC’ har for længst forladt den forfærdelige rede og tilbage har han efterlads Guds endnu ukendte datter, Ea. Ea bor sammen med hendes far og mor og hun er godt træt af at skulle gøre alt for Gud velbefindende og måden han behandler menneskene. Derfor gør hun oprør og kortslutter hans computer og tager ned på jorden for at finde de disciple, der skal hjælpe hendes med at genskabe det smukke og fantastiske ved verdenen.

Det Spritnye testamente var en rigtig god film idé! Desværre falder den lidt til jorden… For idéen med at Gud var en sur og tvær alkoholisk far og som lever i vores verden er ret genial. For Det Spritnye Testamente handler nemlig ikke kun om det religiøse aspekt, men i den grad også om hvordan det er at være datter af en alkoholisk far som er manipulerende og aggressiv. Men den er ikke specielt godt fortalt fordi da Ea gør oprør handler resten af filmen kun om hvordan hun finder sine disciple og ikke så meget længere om forholdet mellem hendes far og hende. Jeg savnede lidt mere spænding omkring dem og at Ea skulle igennem lidt flere udfordringer end dem hun stod overfor.

Det Spritnye Testamente

41Shadows

Skuespillet

Skuespillet var heller ikke noget vildt prangende eller genialt, det var fint skuespil ikke elendigt men heller ikke noget der gav mig en woaw følelse. Guds datter, Ea, bliver spillet af Pili Groyne. Hun er forholdsvis ny på det hvide lærred, men har allerede vundet en pris. Hun vandt nemlig for bedste kvindelige skuespiller ved Sitges Catalonian International Film Festival 2015, for hendes præstation i Det Spritnye Testamente. Jeg var dog ikke personligt vildt begejstret, hun spillede da troværdigt men ikke noget vildt lovende. Det er nok fordi historien er lidt tam, så derfor faldt skuespillet også lidt til jorden. Desværre for den her film havde utroligt meget potentiale.

Det Spritnye Testamente

41Shadows

Visuelt var locations ret fede, for når vi tænker på Guds hovedkontor havde man måske ikke lige forestillet sig en mørk lejlighed med brune væg til væg tæpper, ingen udluftning og røg alle vegne. Det var virkelig genialt tænkt, men ellers var der ikke noget vildt flot visuelt.

Desværre kan Det Spritnye Testamente heller ikke trække mange stjerner hjem ved musik og lydbilledet. Det fungere rigtig fint og underlægningsmusikken passer fint i forhold til stemningerne i filmen.

Jeg havde desværre forventet lidt for meget af den her film, for jeg synes idéen er rigtig genial. Derfor også så få stjerner..

Filmanmeldelse: Det Spritenye Testamente Maria-Louise Madsen