streamingfilm

Skrevet den 27 april, 2018 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Filmanmeldelse: Dude

Netflix er ude med en ny  original ungdomsfilm med Lucy Hale i hovedrollen. Jeg må indrømme, at det var grunden til, at jeg valgte at de filmen. Dengang Pretty Little Liars var et stort hit, var jeg fan af Lucy Hale, og jeg var derfor spændt på at se denne film. Jeg fik i hvert fald ikke, hvad jeg havde forventet. Den var meget anderledes end jeg troede men på en positiv måde. Så hvis du vil høre mere om en film med Lucy Hale, der ryger pot og siger “fuck” flere gange end jeg kan tælle, så læs med her. ‘Dude’ havde premiere på streamingtjenesten d. 20 april.

Filmen handler om Lily, spillet af Lucy Hale, der desperat prøver at komme videre med sit liv efter en tragisk begivenhed ramte hendes liv året før. Det er hendes sidste år på gymnasiet, og hun er fast besluttet på at gøre året perfekt. Hun står overfor alle de problemer som tredjeårs gymnasieelever normalt står overfor: hvad sker der ,når ens venner skal på et andet universitet end en selv, hvem skal man følges med til galla, hvad skal man egentlig med sit liv? Sammen med sine 3 bedste veninder og en masse pot finder hun langsomt sig selv.

Som nævnt så behandler filmen en masse emner, som alle teenagere kan relatere sig til. Hver af hendes veninder kæmper med forskellige problemer, så der er mulighed for at alle seere kan identificere sig med en af pigerne. Filmen går meget i dybden med venindeproblemer, og portrætterer det på en realistisk måde. Det fungerer rigtig godt. Derimod så er der andre problemer, som slet ikke diskuteres, hvilket er helt skudt i hovedet. Pigerne ryger så meget pot i løbet af den film, at man næsten selv bliver høj af det. Ikke en eneste gang bliver der nævnt hvor dårligt pot er for kroppen, hvilket jeg synes er dybt problematisk. Det kan godt være, at hipster California-teenagere føler det er totalt acceptabelt at ryge så meget pot, men det gør jeg som dansk seer ikke.

Generelt er det en fin historie, der dog mangler noget dybde. Den formår ikke at skille sig ud fra alle de andre coming-of-age film. Jeg fortryder dog ikke, at jeg så den.

NETFLIX

Det var en fryd at se Kathryn Prescott i en film igen. Prescott er mest kendt som Emily Fitch i serien Skins, og har siden den serie ikke været med i så mange film og serier. Hun leverer varen som Lily bedste veninde, og det er helt klart hende, der spiller bedst.

Lucy Hale derimod er ikke noget at råbe hurra for i starten af filmen. Hendes store bambiøjne udtrykker ikke mange følelser, og hun får sin karakter til at virke ret kedelig. Hendes præstation bliver dog væsentlig bedre i løbet af filmen, og jeg elsker hvordan hun til sidst er en total bitch. Det er hovedpersonen i ungdomsfilm ikke ofte. Det var dog et glædeligt gensyn med hende, og hun er helt klart med til at tiltrække filmen flere seere.

De sidste to veninder i vennegruppen spillet af Awkwafina  og Alexandra Shipp kunne filmen godt have været foruden. Hverken deres karakterer eller deres skuespil er interessante.

Som jeg pointerer næsten hver gang, jeg ser en ungdomsfilm: så er alle skuespillerne altså for gamle. Come on, Lucy Hale, forstå nu at du skal spille roller, der passer din alder. Den 28-årige skuespillerinde spiller en teenager i high school. Det ser altså bare underligt ud, når ingen af skuespillerne ligner den alder som deres karakter skal forestille at være.

NETFLIX

Virkemidler

Der er ikke så meget at sige til det visuelle, udover at karaktererne har noget lækkert tøj på, som jeg godt gad eje. Generelt fungerer det fint og fremstår meget realistisk. Festscenerne ser visuelt godt ud, og får én til at ønske man er til stede. Musik og lydbruget  var ærlig talt ikke noget, jeg tænkte meget over, da jeg så filmen. Der blev brugt overraskende lidt musik i forhold til, at det er en ungdomsfilm. Det musik der blev brugt var til gengæld velfungerende. Lydbruget da en af karaktererne er involveret i et trafikuheld var ret genialt og fortalte meget mere end billedsiden gjorde.

Filmanmeldelse: Dude Rikke Ingemann Jensen

Kort fortalt: Dude er en sød historie, om de tanker som teenagere gør sig inden de afslutter gymnasiet. Skuespillet er velfungerende, og visuelt er det en fed film. Hvis du er til chickflicks med lidt dybde, så er denne Netflix original lige noget for dig

3.5

User Rating: 4.8 (1 vurderinger)

20-årig medievidenskabsstuderende der elsker film og tv-serier. Har en stor forkærlighed for John Hughes film og alt med Leonardo Dicaprio.