Filmanmeldelse: Dumbo

Så er folkene fra Disney i samarbejde med Tim Burton klar til at levere en flyvefærdig ’Dumbo’-film, som en ny i rækken af Disney flere kommende live-action versioner af de klassiske tegnefilm. Filmpuls var en tur i biografens mørke med 3D-briller og hele pivtøjet. Så er spørgsmålet om hvordan denne elefant klarer sig.

Dumbo, elefant, Disney

Baseret på Disney-klassikeren med samme titel fra 1941, er handlingen noget anderledes end i originalen. ’Dumbo’ er selvfølgelig hovedattraktionen, men filmen handler nu om den tidligere rodeo-rytter Holt, der kommer hjem efter at været soldat under Første Verdenskrig. Hans hjem er cirkuslivet, og det er noget hans familie (hans datter og søn) også er en del af. Men livet som cirkusartist er blevet hårdere, og i stedet for at vende tilbage som hans vante rolle som rytter, så har Holt fået tjansen som elefantpasser. Ham og hans børn har det fulde ansvar for dette område, og det varer ikke længe før elefantflokken bliver større. For hunnen har netop født en lille unge, som ser markant anderledes ud end en normal elefant. Store nuttede øjne og ører med et vingefang som en flyver, ja ’Dumbo’ passer ikke ind. Men selvom han bliver latterliggjort, så viser han i sidste ende hans skjulte talent. Et talent som en skruppelløs forretningsmand ved navn Vandeverer får øje på. Og takket være ’Dumbo’, så rykker hele truppen til Vandeverers nye forlystelsespark, der ser ud til at være for alles bedste…. Tror de!

Dumbo, fjer

’Dumbo’ er denne skribents absolut favorit-tegnefilm fra Disney. Originalen er sød og fantastisk godt fortalt. Heldigvis så er live-action versionen af ’Dumbo’ ikke en opdateret kopi af klassikeren. Ja vidst, så er der masser af genkendelige elementer og løft på hatten, som har referencer til tegnefilmen, men ellers så synes filmen at være sin egen (ikke mindst i anden akt). Og det jo meget godt, for ellers ville vi kun have en halv film, da 1941-versionen kun varede 64 minutter. Dyrene taler ikke, hvilket er et forståeligt valg. Ikke nok med at det gør filmen lidt mere ”ægte”, så er det heller ikke nødvendigt. Det betyder jo så, at skuespillerne/menneskene er dem som bærer meget af bagagen. Uheldigvis, så er karaktererne ikke specielt godt skrevet. Dog ikke katastrofalt, men der er simpelthen ikke nok krudt og interesseopbygning til, at man vil investere sig dybt i nogen, på nær ’Dumbo’.

Cirkus, Dumbo, Colin Ferrell,

Og han er sgu sød at kigge på den lille elefant, men han synes at have ligeså meget en hovedrolle som især Holt og hans børn. Igen, det ville der intet problem være i, hvis manuskriptet var skrevet lidt bedre og ikke så halv-klichéfyldt og tør man sige kedeligt. Vandeverer er den eneste virkelig interessante karakter (af menneskene), men alligevel ikke nok til at det føles fuldendt. Men nu er skurken næsten altid også det bedste ved en film. Plottets originale drejning, hvor ’Dumbo’ skal optræde ved en forlystelsespark, er et ganske fint forsøg på at nå andre steder hen med historien, men igen så er der også mange spildte chancer og idéer. Filmen har ikke det samme store bankende hjerte, som originalen havde. Godt nok så har filmfolkene bag haft de bedste intentioner, men de intentioner er ikke fuldt ud bragt over i fortællingen om ‘Dumbo’. Derudover så må Disney gerne begynde at skabe noget originalt, for projekter som disse remakes af deres tegnefilm lugter alvorligt af kreativ-krise hos dem.

dumbo, disney, elefant

Filmen byder på mange talentfulde navne. Og de fleste slipper godt afsted med deres præstationer, selvom der var nogle man ønskede at se mere til. Colin Farrell er ganske fin som Holt, det samme kan man ikke sige om de børn som spiller hans datter og søn. Sindssyg ringe er de ikke, men de er eddermame kedelige og uinspirerende at glo på. Der er seriøst situationer, hvor man ville tro at børnene ville være opstemt over en given begivenhed/hændelse, men i stedet har de samme personlighed som en granit-sten. Sjovt er det at Danny Devito og Michael Keaton igen spiller overfor hinanden, da de jo var henholdsvis Pingvinen og Batman i ’Batman Returns’ fra 1992, som også er instrueret af Tim Burton. Dog, så er rollerne byttet om, så det nu er Keaton som er skurken, imens Devito er blevet en ”good guy”. Og det var også skurke-rollen som var skæggest at kigge på, for der er tilfælde hvor Keaton går dejligt agurk.

Dumbo

Tim Burton er en fantastisk ”visualist”, som det hedder på engelsk. Hans fantasi og måde at skabe verdener på er sublimt, og mange gange er man ikke et sekund i tvivl om, at man ser en Tim Burton film. Det er man heller ikke her, ikke mindst når filmens handling skifter til forlystelsesparken, hvor Burton virkelig får leget voldsomt og kreativ med idéerne. Burton har allierede sig med fotografen Ben Davies, en garvet gut, som har Marvel-projekter bag sig såsom ’Guardians of the Galaxy’, ’Doctor Strange’ og den nyeste ’Captain Marvel’. Dette team har skabt en visuel fortryllende film, som måske er meget computergeneret, men er fantastisk sat op. Selve ’Dumbo’ ser fandens sød ud, og det er bare drønærgerligt, at man ikke havde opbygget en bedre skrevet historie omkring ham, såvel bedre spillende børn, som jo skulle være grundkernen til denne fantasiverden. For denne skribent er der ingen tvivl om, at den visuelle del fortjener højeste ros.

Dumbo, Danny Devito, Cirkus, anmeldelse, Disney

Steven Spielberg har sin John Williams, og Tim Burton har Danny Elfman. De to har stort set lavet film sammen siden midt 80’erne. Elfman er en utrolig dygtig komponist, og har skabt mange mindeværdige musikalske øjeblikke til filmmediet. Desværre, så begynder han (ligesom James Horner også gjorde) at gentage lidt sig selv. Selvom han skaber lidt originalt materiale, så er der toner som meget lyder som de samme fra ’Edward Saksehånd’, som Tim Burton lavede tilbage i 1990. Elfman gengiver også nogle af de originale toner fra 1941-filmen, og selvfølgelig er den fantastiske sang ”baby mine” også med. Dog så er sangen og scenen ikke ligeså sørgelig og genialt udført som i tegnefilmen. Lydmæssigt, ja så er vi helt oppe og ringe her. Men det er jo Disney, så man havde næppe forventet andet.

Copyright: Walt Disney Pictures