Christopher Nolan, er en af verdens bedste instruktører og nu er han tilbage med..." /> Filmanmeldelse: Dunkirk - 70mm (ingen spoilers) - Filmpuls

thriller

Skrevet den 20 juli, 2017 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: Dunkirk – 70mm (ingen spoilers)

Christopher Nolan, er en af verdens bedste instruktører og nu er han tilbage med ‘Dunkirk’. Hvis du har set vores lille Nolan analyse video her på siden, så ved du lidt om hvad man kan forvente af en Nolan film. ’Dunkirk’ har som nyeste skud på stammen meget at leve op til, når man ved at den skal kunne måle sig med: ’Insomnia’, ’Memento’, ’Dark Knight’ trilogien, ’The Prestige’, ’Inception’ og ’Interstellar’..Yup jeg blev nødt til at nævne dem alle, for ja i mine øjne er de alle super film. Her er så hvad jeg synes om ’Dunkirk’

26. maj 1940 omringes hundredtusinder af britiske og allierede tropper af fjendtlige styrker. De er fanget på en strand med ryggen mod havet og situationen bliver hurtigt desperat, da fjenden begynder at angribe fra alle sider. Historien udfolder sig til lands, til vands og i luften. RAF Spitfire jagerfly angriber utrætteligt de fjendtlige jagere, i et desperat forsøg på at beskytte de hundredtusindvis af forsvarsløse soldater på stranden. Samtidig påbegynder hundredvis af småbåde, bemandet af både soldater og civile, en desperat redningsaktion for at redde så mange som muligt af deres soldater. Det bliver en desperat kamp mod tiden, der på alle måder er ved at rinde ud…

copyright, sf film, Warner Bros. Pictures

Warner Brothers er et gigant filmstudie og er kendt for at levere dårlige film på samme måde som de er kendt for at levere gode film. (Maartha!), hvis du ikke ved hvad jeg mener, så er du ikke fra denne planet.(Du har trods alt Goooooogle)

Det jeg prøver at sige er Warner Bros, har et godt forhold til Christopher Nolan, da de har finansieret alle hans film fra ‘Batman Begins’ og frem til i dag, de ved at kvaliteten bliver høj og indteningen nok skal følge med også. ‘Dunkirk’ er altså endnu en gang et bevis på at Nolan ved hvordan han finder den gyldne mellemvej mellem kvalitet, filmkunst og den moderne blockbuster og alle de begrænsninger der følger med. (PG-13). Manuskriptet til ‘Dunkirk’ har Nolan skrevet ligesom med mange af hans andre film og dette er en kvalitets-stempel i sig selv, for som de andre film fra Nolan så følger den nemlig den selv samme formel. Tilskueren bliver taget med på en rejse sammen med karaktererne i filmen, det vil sige at du som tilskuer kommer til at stille spørgsmålstegn ved alt hvad der foregår i alle scener, fordi ikke alt er som det udgiver sig for at være. Nolan er rigtig god til at bruge sine historier til at fortælle om forskellige sider af menneskeligheden. Jeg mener f.eks. at ‘Batman Begins’ er historien om frygt og hvordan man kan overvinde frygt, og bruge den på godt og ondt. ‘Interstellar’ er historien om kærligheden mellem far og datter og ‘Memento’ om menneskets sind. ‘Dunkirk’ har også mange lag, så det er op til dig at finde ud af hvad den betyder for dig. Jeg kan bare sig at den for mig handler om hvad mennesket er i stand til på godt og ondt når det gælder overlevelse. Nolan formår at fortælle historien om mennesket på en strand, med forskellige perspektiver. Der er perspektiver til vands, land og i luften og hele oplevelsen er så intens at du føler du er på stranden med de 400.000 soldater. Alt den intensitet uden så meget som at sprænge nogen lemmer af. (det skal man normalt gøre i en krigsfilm) Jeg siger tak til Nolan fordi, han endnu en gang behandler tilskueren som et intelligent individ.

Undertitlen til ‘Dunkirk’ burde være “Less is More”. Rollebesætningen til filmen er bestående af en meget lille ensemble af skuespillere, som alle ved at de skal fortælle en historie og ikke gøre reklame for deres egen spin-off franchise. Til at understrege denne pointe, så har alle karakterer kun et navn! Enten et fornavn eller et efternavn. Hvis jeg absolut skulle fremhæve nogle præstationer, så skulle det være sådan her: ‘Dunkirk’ har tre karakterer som er med til at “forsikre” os, de forvirrede tilskuere, om at alting nok skal være ok. Tom Hardy er i luften, Mark Rylance er til vands og Kenneth Branagh er på land. For tænk hvis Keanu Reeves karakter var dårligt castet i ‘Speed’?. Og ja.. en af inspirationskilderne til ‘Dunkirk’ er motherfuckin ‘Speed’.

Omkring 70 procent af ‘Dunkirk’ er filmet i IMAX, fordi ja.. Nolan elsker dette format, fordi det gør han bare og så er der også noget med at han elsker 70mm formatet. Jeg er ikke så meget inde i alt det tekniske, men jeg så filmen i 70mm og det gav mig denne klassiske vibe. Nolan har sagt farvel til hans ellers faste følgesvend, filmfotografen Wally Pfister og fundet sig en ligeså god og kompetent ny homie, Hoyte Van Hoytema som er kendt for ‘The Fighter’ (2010), ‘Her’ (2013) og ‘Interstellar’ (2014). Det jeg prøver at sige er, at filmen er flot filmet og det er fedt at se hvordan Nolan og Hoytema leger meget med symmetri i ‘Dunkirk’. Luft, vand og jord og symmetrien og det smukke ved disse elementer spiller en stor, men meget underspillet visuel rolle i ‘Dunkirk’.

Der er visse historiske makkerpar, som er kendt for at bringe det bedste frem i hinanden: Kjeld og Hilda, Snoop og Dre, Crockett og Tubbs, Daisy og Henri osv. osv., og så er der Nolan og Hans “Motherfuckin” Zimmer (som nu er filmmusikkens David Guetta). Lige siden ‘Dark Knight’ trilogien er dette samarbejde bare blevet bedre og bedre og ‘Dunkirk’ er ingen undtagelse. Zimmer er kendt for at kunne levere de store følelsesladne lyd temaer som i ‘Batman’ filmene, ‘Gladiator’ osv., men det er som om Hans, ligesom alle andre til morgenkaffen første dag på ‘Dunkirk’ optagelserne, fik memoet “Less is More”. Jeg tænker Hans måske havde set frem til at fyr op for noget god gammeldags patriotisk flødebollefest a la:

Men så alligevel ikke. Hans Zimmer løber med bolden og leverer en mindeværdig lydside. Det er mere lyddesign end det er et musik tungt lydbillede, da selv et tikkende ur og nogle violinstrenge kan være med til at højne intensitet og dermed også oplevelsen. ‘Dunkirk’ lydside er designet som en tikkende bombe, hvor hele lydbilledet bliver mere og mere intenst, lidt ligesom i klassiske gyserfilm (Hitchcock) og hvor vi til sidst kan ånde lettet op når dette tema (nederst) kommer på skærmen.

Filmanmeldelse: Dunkirk – 70mm (ingen spoilers) Kofi Lawson

Dunkirk - premiere den 20 juli 2017

Kort fortalt: 'Dunkirk' er endnu en omgang edutainment for den moderne Marvel vs. DC blockbuster fodret filmpublikum, som bliver gjort dummere for hvert film der udkommer. Nolan giver os troen på at der stadig kan laves gode film, som kan underholde, men samtidigt få os til at reflektere over det at være til.

6

Sci-fi nørd med en svaghed for Denzeeeeel.. (altså som skuespiller)