En tryg atmosfære og et charmerende selskab!

Filmanmeldelse: Enough Said - Filmpuls

dvd / blu-ray Anmeldelse af 'Enough Said' på DVD/Blu-ray på filmpuls.dk

Skrevet den 28 oktober, 2014 | af Anders Bjerg

0

Filmanmeldelse: Enough Said

Instruktør Nicole Holofcener har med ‘Enough Said’ skabt en vitterlig vidunderlig film på et så kropsnært niveau, at man næsten føler sig fristet til at kaste armen omkring den, og bare nyde varmen så længe den stadig er der. Filmøjeblikke som de her er bestemt en sjældenhed, som vi ofte længest efter, men det er bare ikke mange instruktører der tør være så modige og så ærlige med deres film på samme måde som Nicole Holofcener er det – og gudskelov for de få der stadig findes derude!

Anmeldelse af 'Enough Said' på DVD/Blu-ray på filmpuls.dk

’Enough Said’ handler om den fraskilte massør Eva (Julia Louis-Dreyfus), der til en fest møder den lidt store og lidt klodsede Albert (James Gondolfini), som dog alligevel har en vis charme over sig. For efter lidt tid ender de med at date lidt, selvom Eva ellers havde gjort op med sig selv, at der ikke var nogen pointe i at prøve at finde en ny mand så sent i sit liv. Eva og Alberts forhold går umiddelbart fremad, og trods deres små imperfektioner her og der, så er der bestemt en kemi imellem de to. Men da Eva en dag støder på en kunde der også lige er blevet fraskilt, begynder Eva at tvivle mere og mere på hendes og Alberts forhold. Er Albert overhoved den rigtige for Eva?

Der hvor ’Enough Said’ fungerer bedst, er ved de små intime øjeblikke. De fine lattermilde samtale-godbidder der bliver disket op med flere steder i filmen er en fornøjelse at overvære, og instruktørens velfungerende fremgangsmetode efterlader en behagelig følelse i kroppen. En følelse næppe forbi passeret, af nutidens ofte alt for sødladne og energiske forsøg på kunstigt konstrueret kærlighedspladder. Heldigvis, er ‘Enough Said’ ikke i dén kategori. Den finder sin balance med bravur, og forsøger ikke at vinde vores kærlighed med roser – men derimod med personen der bærer dem. Karaktererne i filmen er nemlig så virkelighedsnære og ikke mindst elskværdige, at man allerede ved filmens første minutter føler sig i godt selskab. Et selskab af personer der ikke er overkomplicerede og særlige, så de kan holde sit publikum underholdt, men derimod det komplet modsatte – og jeg har aldrig været bedre underholdt!

Filmen bevæger sig ikke i ukendt territorium men det er stadig en genretype der opstår alt for sjældent. En instruktør der anskaffer sig et par garvede skuespillere og bare lader dem få frit løb, er virkelig noget vi kunne bruge mere af. Så please kære Hollywood, lad os få nogle flere film som denne – film der befinder sig på et jordnært niveau, og med en handling der udspiller sig naturligt og med et glimt i øjet. For det er hverken en kompliceret eller besværlig affære, så længe man har sine prioriterer i orden og det har denne film så sandelig også. Det er selvfølgelig altid sjovt at se personer hvor intet fungerer og personer hvor alt fungerer, men det er sjældent vi får fornøjelsen af at opleve dét der ligger lige midt imellem. Med ’Enough Said’ griner og græder vi ikke af karaktererne men med dem. Det er personer vi kan relaterer til og personer vi forstår, og efter de sidste rulletekster er løbet over skærmen ved man bare hvilken fantastisk og unik filmoplevelse man lige har været en del af… Enough said!

Ekstra materiale

Selvom det var dejligt med den minimale tilgang til selve filmen og dens atmosfære, så må der altså godt være lidt mere guf på bonussiden! Desværre er det ikke ligefrem tilfældet med ‘Enough Said’, der virkelig har grebet efter det laveste strå med diskens tynde ekstra materiale. Dog indeholder filmen et par finurlige fraklip som jo altid er sjovt at se, specielt fordi det virkelig viser kemien og arbejdsprocessen bag filmen, og derfor bekræfter hvad vi først havde antaget omkring denne lille perle – der har bestemt været masser af kærlighed involveret blandt castet, som har været med til at skabe en tryghed der tydeligvis har hjulpet skuespillerne igennem filmen uden problemer. Og så er det også lidt sørgeligt at se James Gandolfini smile og le sig igennem optagelserne, til det der blev én af hans sidste film, inden han på tragisk vis gik bort…

Anmeldelse af 'Enough Said' på DVD/Blu-ray på filmpuls.dkHvil i fred James Gandolfini, du var en fantastisk skuespiller og et inspirerende menneske.

Filmanmeldelse: Enough Said Anders Bjerg

Enough Said - DVD/Blu-ray udgivelse d. 30. oktober 2014

Ekstra materiale

Kort fortalt: 'Enough Said' ... Ja, titlen siger det hele. Det er ikke rigtig en film hvor det er en fordel at gennemgå dens handling og tema fra punkt A til Z, men den fungerer derimod bedst hvis bare man springer ud i det, uden de store overvejelser. Så kravl ned under dynen med en varm kop kakao og jeg garanterer for, at du vil være i godt selskab!

4