Erna i Krig, Trine Dyrholm, Filmpuls filmanmeldelse
Copyright: Scanbox

Filmanmeldelse: Erna i krig

LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4

‘Erna i krig’ er en filmatisering af Erling Jepsens bog af samme navn fra 2018. Henrik Genz sidder i instruktørstolen, og det er tredje gang han filmatiserer Jepsens bøger – i 2008 var det med filmen ‘Frygtelig Lykkelig’ og i 2011 med ‘Undskyld jeg forstyrrer’.

Vi er under 1. verdenskrig, og de sønderjyske danskere bliver kaldt i krig for Tyskland. Dette gælder også Ernas søn. Erna (Trine Dyrholm) vil dog gøre alt for at beskytte sin søn, og det ender med, hun følger ham i krig under dække af soldaten Julius.

Jeg er umiddelbart fan af temaet og historien bag ’Erna i Krig’. Erna er en virkelig viljestærk, hård og modig kvinde, som vil gøre alt for at beskytte sin søn. Jeg er ret vild med, hvordan der på intet tidspunkt bliver gjort udtryk for, at hun har problemer pga. sit køn, i forhold til styrke, både mentalt og psykisk. Hun er uden tvivl en af de soldater, der kan klare krigen bedst. Jeg vil altid nyde at se en fortælling om en stærk kvinde.

Historien er som udgangspunkt spændende, og der er skrevet en lang række nervepirrende og ”lige før det går galt”-øjeblikke ind i manuskriptet. Desværre bliver der aldrig taget helt fat i mig, og jeg mærker aldrig mit hjerte banke eller for alvor nervøsiteten for karaktererne sætte sig. Det kan muligvis være fordi, filmen aldrig skaber den rigtige ”krigsfølelse”, den ikke rigtig formår at dykke ned i rædslen og fordi jeg føler, at jeg kun lærer Erna, og ikke de andre karakterer, rigtig at kende. Derudover begynder filmen pludselig at tage emnet om “curlingforældre” op, hvilket jeg synes virker lidt mærkeligt og malplaceret i krigsfortællingen.

Copyright: Scanbox

Trine Dyrholm er perfekt i rollen som Erna, og portrætterer hende vellykket. Hun ejer rollen, så det er svært at kunne forestille sig andre spille den barske mor. Alle andre synes at være middelmådige eller ikke gøre speciel opmærksom på sig selv. Både Ulrich Thomsen og Anders W Berthelsen har store mandlige biroller, og de gør det udmærket, men det ikke præstationer, man vil huske, efter man har forladt biografsalen.

Filmen har ingen storslåede scener eller store landskaber. De fleste scener er begrænset til små rum eller begrænsede udsnit af skyttegraven. Dette er en god effekt i forhold til, at filmen er et karakterdrama og ikke en actionfilm, og skaber derved en nærhedsfølelse. De begrænsede omgivelser formår dog desværre ikke at give en følelse af, at vi ser et udsnit af virkeligheden. Ofte kan jeg undervejs mærke, at skuespillerne er i en kulisse eller på et set. Det visuelle formår ikke fuldt ud at give følelsen af krig og rædsel, og jeg har svært ved at købe, at jeg ser en ægte krig.

Copyright: Scanbox

Som det er kutyme for danske film, skal der altid være en god potion dårlig dubbing. Dubbing er når dialogen og stemmerne fra skuespillerne er optaget og lagt på billedsiden efterfølgende. Af en eller anden grund, er dette bare ikke noget vi er særlig dygtige til i Danmark, og det frustrerer mig ofte, når jeg ser danske film.

Musikken fungerer rigtig fint, den er meget simpel, ikke særlig dramatisk og gør på ingen måde opmærksom på sig selv. Den fungerer effektivt til at skabe stemning. Effektlydene, som bomber og skud, er på samme måde vellykket, men også afdæmpet. Der er ikke blevet skruet voldsomt op, og derfor føler man sig aldrig overvældet af lyden.

Erna i krig - premiere 29. oktober 2020
'Erna i krig' er en fortælling om en stærk kvinde, men den sætter sig aldrig rigtig under huden på en. Trine Dyrholm er fantastisk som altid, og ejer i høj grad rollen som Erna der tager med sin søn i krig. Visuelt formår filmen ikke fuldt ud af give en ægte krigsfølelse, på trods af naturligvis ikke at ligne en lavbudget tv-film. Musikken fungerer vellykket, men desværre lider filmen af den samme sygdom som alle danske film: skuespillernes stemmer er lagt dårligt på efterfølgende.
LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4