Filmanmeldelse: The Expendables 3 - Filmpuls

dvd / blu-ray The Expendables 3, 2014

Skrevet den 4 december, 2014 | af Simon Strand

0

Filmanmeldelse: The Expendables 3

Don’t send a boy to do a man’s job!

Testosteronen får endnu en gang fuld skrue i det tredje kapitel af Expendables-serien, hvor Barney Ross (Sylvester Stallone), Lee Christmas (Jason Statham), Trench (Arnold Schwarzenegger), Gunner Jensen (Dolph Lundgren) og Toll Road (Randy Couture) er tilbage, denne gang i selskab med Drummer (Harrison Ford), Doc (Wesley Snipes) og Galgo (Antonio Banderas). Der er dømt action-power-bankekød, med fede cigarer, svedige biceps og et personligt opgør, der har rødder tilbage til Expendables-gruppens unge dage.

Vi er vidner til en hæsblæsende redningsaktion i begyndelsen af filmen, hvor Doc (Wesley Snipes) skal reddes fra et tog, der fungerer som fangetransport. Efter Barney (Sylvester Stallone) og resten af mandegruppen klarer ærten, skal de videre og få en våbenhandler ned med nakken. Desværre finder Barney og co. ud af, at våbenhandleren er ingen ringere end Conrad Stonebanks (Mel Gibson), som Barney ikke ligefrem er på talefod med – og det faktum at han troede han var død hjalp heller ikke på det.
Der er herefter dømt ondt blod mellem Barney og Conrad, da sidst nævnte får ram på en af første nævntes kammerater. Da det går op for Barney at hans mænd ikke er lavet stål og kan komme galt af sted, hvis de ender i konfrontation med Conrad, vælger han istedet at samle et nyt hold af unge vågehalse, der vil gøre alt for en skilling og lidt leg med de store drenge. Men Barney må indse, at Conrad er langt mere ressourcerig end først antaget, og at der måske stadig er brug for 80’er actionmænd til at klare ærterne.

The Expendables 3, 2014

Er man fan af action film fra 80’erne og 90’erne er Expendables-serien et must, og især dette tredje kapitel. Der leveres hæsblæsende action-scener med flere af de mest anerkendte action-stjerner, hvilket også er seriens primære fokus – action, stjernerne og referencer til tidligere film, som når Schwarzenegger lige pludselig udbryder “Come on, let’s get to the chopper!”.
Det er svært ikke at blive begejstret for Expendables-filmene. Det er ikke fordi plottet er synderligt originalt eller skuespillet er prængende, men at se et par gamle actionhelte desperat prøve at rykke grænserne inden for action-genren, inden ledegigten for alvor slår ind, er nu ganske underholdende og seværdigt. Alder er åbenbart kun et tal, og din kunnen som actionhelt kun af, om du stadig kan have svulmende biceps, tørbarbere dig med en machete og tygge på en cigar – så skal du nok klare dig.

Alt i alt er ‘The Expendables 3’ særdeles underholdende, dog uden at bringe nogen nye nuancer til action-genren, tværtimod. ‘The Expendables 3’ fik censuren PG-13 i USA, hvorimod de to forrige film fik en R-rating, hvilket vil sige, at det tredje kapitel af meget mindre voldelig og blodig. Når man har at gøre med en serie af film, hvor volden bliver omfavnet, som løsningen på alverdens problemer, så forventer man også vold uden hæmninger. Desværre har man fra producenternes side truffet dette valg, så filmen kunne nå ud til et bredere publikum, dog uden den store succes, skulle det vise sig.
Heldigvis har både Sylvester Stallone og producenterne lovet, at hvis ‘The Expendables 4’ bliver til noget, vil der være ingen kære mor mht. vold og action.

The Expendables 3, 2014

Ekstra materiale

Blu-ray skiven er heldigvis spækket med ekstra materiale, og vil være guf for en hver actionfilmentusiast! Vi får en hele 53 min. lang dokumentar om tilblivelsen af ‘The Expendables 3’, hvor der bliver gået i dybden med actionsekvenserne, instruktørens arbejde, special effects, alle action stjernerne og de locations, hvor filmen er optaget. Det er nok det mest omfattende ekstra materiale på næsten to timer til en actionfilm, som undertegnet har været vidne til. Derudover får vi lidt behind the scenes, featurettes, et gag reel og en forlænget scene med Jason Statham, der folder sig ud på mesterligvis med kampsport, knive og maskingeværer. Rene lækkerier for fans af Expendables-serien!

Filmanmeldelse: The Expendables 3 Simon Strand

'The Expendables 3' - Blu ray/DVD - vurdering

Ekstra materiale

Kort fortalt: Er man fan af hårdtslående action og eksplosioner kan man ikke komme uden om 'The Expendables 3' i ens Blu ray/DVD samling. Filmen lever næsten op til forventningerne, men heldigvis følger der et lækkert fad ekstra materiale med, som man ikke bør lade sig selv snyde for. Disken er både en underholdende actionaffære, samt et interessant indblik i tilblivelsen af en film, med det mest omfattende cast af actionstjerner.

5

User Rating: 1.2 (1 vurderinger)

tidligere elev fra European Film College med en bred smag for film og 'Independence Day' som absolut guilty pleasure.