En af 2015's mest f..." /> Filmanmeldelse: Fantastic Four - Filmpuls

dvd / blu-ray Fantastic Four

Skrevet den 15 december, 2015 | af Michella Malin Petersen

0

Filmanmeldelse: Fantastic Four

En af 2015’s mest forhadte film, samt absolut største finansielle flop, hedder ‘Fantastic Four’, og presses ud af comic book-genrens efterhånden ømme skød. Denne gang er det dog hverken Marvel Studios eller DC der står bag de filmiske løjer, men derimod 20th Century Fox, der endnu engang begiver sig ud på Marvel’s grund, efter deres succes med den fremragende reboot af ‘X-Men’-franchisen.

Men er Josh Trank’s lille tæskebold så slem som rygtet siger? Næh… Og så alligevel jo.

For mig er der mere kriminelt i filmverdenen end spildt potentiale, og det er netop de to ord som ‘Fantastic Four’ kan summes op med; spildt potentiale. På den tekniske side er filmen helt solid, trods nogle til tider tvivlsomme CGI-effekter, og Trank har samlet et talentfuldt, ungt cast. Desværre har dette meget talentfulde, og meget unge cast, ingen ting at arbejde med. The Thing kunne ligeså godt blive spillet af PeeWee Herman eller Oprah Winfrey i stedet for Jamie Bell, som absolut intet indtryk gør med hans måske otte linjer i alt, og Kate Mara ligner en der hellere ville være alle andre steder i verden end foran Trank’s kamera. Den ‘Creed’-aktuelle Michael B. Jordan gør et ærligt forsøg med sin præsentation, dog uden meget success, og filmens to eneste lyspunkter er Miles Teller og Toby Kebbell som henholdsvis Reed Richards og Victor von Doom. Selvom sidstnævnte er meget fejl-castet i rollen som filmens antagonist, så prøver den britiske skuespiller på at give Doom en eller anden form for personlighed og karakter der i det mindste gør en smule indtryk på seeren. Kebbell har bevist sit talent i skurke-roller tidligere, og kunne uden tvivl have gjort det samme her, havde instruktionen og manuskriptet været bedre. Teller, der har givet fremragende præsentationer i film som ‘The Spectacular Now’ og den Oscar-vindende ‘Whiplash’, virker en smule for ung til filmens hovedrolle, men han udstråler alligevel en form for ærlighed, og selvom det nok ikke er en de roller han er mest stolt af, så skal der gives point for et virkelig solidt med en håbløs skrevet karakter.

‘Fantastic Four’ er ikke årets værste film, men manuskriptet en rodebunke af en anden dimension (pun intended), og hele filmen føles som en indledning til en stor afslutning der aldrig kommer, hvilket i sidste ende får det endelige resultat til at føles som et tidsspilde. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set et så uinspirerende klimaks i en actionfilm, og det virker nærmest som om at der ikke har været tid til af finde en passende ende på historien, og man derfor bare har valgt at kaste noget sammen som man har set i andre film. Og med en spilletid på sølle 100 minutter, er det ikke mærkeligt at hele historien føles som en presset citron hvor saften er udtørret. Øv, Josh Trank. Øv, 20th Century Fox. I er bedre end det!

Spørger man rundt i Marvel-fankredse, siges det at ‘Fantastic Four’ universet bare ikke egner sig til den store skærm. Jeg er fuldstændig uenig. De her karakterer skriger nærmest på en god storfilm, og med den rette vinkel, samt et mindre næsvist studie, så er jeg overbevist om at Mr. Fantastic, Invisible Woman, Human Torch og The Thing kunne få en film på højde med både DC, Marvel og Fox’s bedste produktioner. Men Josh Trank’s ‘Fantastic Four’ er ikke den film, og efter det massivt dårlige rygte som filmen har fået, så skal man højst sandsynligt væbne sig med tålmodighed før nogen tør at hive materialet frem igen.

Ekstra materiale

‘Powering Up: The Superpowers of The Fantastic Four ’ varerer lige under 20 minutter, og fortæller om hovedpesonernes forskellige evner, og hvordan disse blev skabt med diverse effekter. Meget af tiden bruges på at forklare hvad der sler i en scene vi allerede har set i filmen, men skabelsen af effekterne bag er ret interessant, og der bliver også kigget på heltenes dragter, og hvad ideer som de blev skabt med. Skabelsen af The Thing, en af filmens bedre effekter, er også værd at se for CGI-fetischster.

‘Planet Zero’ går bag om skabelsen af den mystiske titulære planet som sætter hele filmens plot igang. På lige omkring 8 minutter, bliver der fortalt om inspirationen til planetens design (det kommer fra en bestemt Stanley Kubrick-film, og i får kun et gæt!) og green-screen effekterne får også lidt opmærksomhed. Der er interviews med instruktør Josh Trank, manuskript-forfatter Simon Kinberg, og et par af skuespillerne, som virkelig ikke virker specielt engagerede i at snakke om filmen. Det gør Adam LaGattuta, filmens effect production supervisor, tilgengæld. Han har entusiamse nok for hele holdet!

‘The Quantum Gates’ har en spilletid på 10 minutter, og er et meget teknisk blik på den videnskabelige del af filmens plot. Det er ikke et specielt interessant eller lærerigt indblik, og bliver hurtigt kedsommeligt.

‘The Score’ kigger på filmens soundtrack, skabt af Philli Glass og Marco Beltrami, og er muligvis skivens bedste bonus hvis man, som undertegnede, er soundtrack-affecionado. Musik udgør 50% af en film’s magi, og det er altid spændende at følge skabelsen af de toner der flyder over billederne… Desværre er dette også Blu-Ray’ens korteste feature, så fornøjelsen er… Ja, kort.

Til sidst finder man Concept Art til Planet Zero og The Quantum Gates. Konceptbillederne til The Quantum Gates er ikke det vilde sus, men Planet Zero’s er utroligt flotte, og hvert billede kunne næsten indrammes og hænges på væggen. Det endelige resultat er ikke nær så flot, men det grundlæggende visuelle udtryk har heldigvis overlevet rejsen fra papir til lærred.

Det er sparsomt med ekstra materiale, men en lille håndfuld bonusser blev det dog til. Denne anmeldelse er af Blu-Ray udgaven, så det er værd at bemærke at DVD udgaven’s ekstra materiale er langt mere udmagret – her finder man kun ‘Powering Up: The Superpowers of The Fantastic Four’, samt Concept Art featuretten. Ligesom med filmen, er der ikke meget at komme efter i ekstra materialet, og de fem featuretter er både forhastetede, intetsigende og uengagerede, og man fornemmer virkelig at det har været en problematisk produktion.

Filmanmeldelse: Fantastic Four Michella Malin Petersen
Ekstra materiale

Kort fortalt: ‘Fantastic Four’ er de spildte muligheders paradis. Historien er kluntet, karaktererne er uinteressante, og det ellers normalt talentfulde cast bliver ladt i stikken med fjollet dialog og den ene forglemmelige scene efter den anden. En enkelt effektiv scene, en pæn billedside og et solidt soundtrack er det eneste som dette reboot har at byde på, og hvor er det en skam når der er så meget potentiale under overfladen.

2

Tags: , , , , , , , ,

har et ekstra hjertebank for superhelte, gyser-genren, 80'er film, tragiske dramaer og alt af Christopher Nolan. Taler flydende i film-citater, og ville se en film om tørrende maling hvis Tom Hardy var på rollelisten.