Published on 6 November, 2013 | af David Lohmann

0

Filmanmeldelse: The Fifth Estate

”En revolution handler om fortid og fremtid”…

Nogenlunde sådan siger Julian Assange (Benedict Cumberbatch) et stykke inde i det autentiske drama ‘The Fifth Estate’, hvor han er på en altafgørende personlig mission for at nedbryde systemet, ved at kaste lys over en lang række regeringshemmeligheder og virksomhedsrelaterede forbrydelser.

Den unge Daniel Berg(Daniel Brühl) fascineres af ildsjælen, der med tiden lækker den ene afslørende tophistorie efter den anden på deres kontroversielle hjemmeside: WikiLeaks.
Filmens titel henviser til den femte statsmagt, noget som vi herhjemme ikke rigtig kender til, da pressen og medierne, som den fjerde statsmagt, benytter enhver mulighed for at være vagthund. Men på den internationale pressescene er WikiLeaks, en ny magt, og en ny mulighed for at lække informationer, samtidig med at man kan være anonym.

filmanmeldelse af Fifth Estate om Julian Assange

Filmen forsøger ikke at afgøre, om Assange er en helt, en antihelt eller en skurk. Problemet er at forsøget fejler, og filmen ender med at fremstille ham som en skurk med en masse indebrændte barndomsoplevelser, som har gjort at han vil gå i digital krig med alle, han mener holder noget hemmeligt. Umiddelbart et spændende oplæg, hvis det dog ikke var for at selve dramaturgien. Den står desværre med det grundlæggende narrative problem: intet virkelig sker i den. WikiLeaks har været markant tilstede i mediebilledet, og det med rette når man ser på de afsløringer, som diverse whistleblowers har leveret til hjemmesiden. ‘The Fifth Estate’ fokuserer dog ikke på den senere tids  seksuelle anklager men i stedet på begyndelsen og samarbejdet mellem Assange og hans mere ukendte makker: Daniel Berg. De spilles hver især af Benedict Cumberbatch (Star Trek Into Darkness) og Daniel Brühl (Rush). Filmen er instrueret af Bill Condon, der har stået bag så forskellige værker som Dreamgirls (2006) og de sidste to mindre vellykkede afsnit af Twilight-serien.

Benedict Cumberbatch spiller troværdigt som australieren Julian Assange, og hans Aussie accent er spot on. Benedict har før spillet specielle roller såsom Sherlock Holmes og formår at bringe det superintelligente på grænsen til det sindsyge med ind i rollen fra netop – Sherlock Holmes. Det betyder, at vi får en meget troværdig Julian Assange, og selvom jeg ikke er den store Benedict Cumberbatch fan overhovedet, må jeg krybe til korset og indrømme, at han endnu en gang leverer en super præstation. Det betyder at han formår nærmest hele filmen igennem at stjæle billedet fra de andre skuespillere. Elegant spillet.

Daniel Brühl forsøger at skabe en lidt nørdet og neddæmpet rolle. En spillefacon, han mestre godt, men som også er en smule kedelig. Man fornemmer aldrig at en Daniel Berg kan blive rigtig vred, men bare nærmest implodere og med indestængt vrede slå i en pude. Det er meget muligt, at sådan ER Daniel Berg i virkeligheden (han har trods alt skrevet bogen, som filmen er baseret på), men hvis filmen skal fungere, må man have lidt skænderi og følelser ude på trøjen.

Visuelt spiller filmen rigtig godt i forhold til historien ligesom med andre film i denne information/hacker genre som f.eks den eminente: ‘The social Network’.

På et tidspunkt oplever man et WikiLeaks som et gigantisk kontor, hvor skyerne er loftet, og endeløse rækker af stole og borde udgør den kæmpe organisation. Vi får at vide at WikiLeaks er stor organisation, men der er noget galt med billedet, som jeg ikke vil afsløre her. Dejligt enkelt og er et godt eksempel på, hvordan Bill Condon skaber et meta niveau med det visuelle som et ekstra kommentatorspor i filmen. Godt lavet, og simpelt vist.

Filmen igennem fylder house og techno inspirerede numre, godt i lydbilledet. Hvis man er musik nørd, og kender perioden fra 2010 og frem, vil man kunne høre at musikken spiller en afgørende rolle, for at forklare hvilket årstal vi befinder os i. På intet tidspunkt virker musikken for fremtrædende, og passer som fod i hose med filmens tema. De relativt hårdtpumpede rytmer udgør et dejlig lydbillede, og hjælper til, at forstærke de optrin og skænderier der trods alt er.

Filmanmeldelse: The Fifth Estate David Lohmann

The Fifth Estrate - premiere d. 7. November 2013.

Visult

Summary: Historien om hvordan WikiLeaks blev til, og hvordan stater som USA blev nødt til at tage organisationer som denne alvorligt. Gode skuespils præstationer, lækkert lyd og visuelt -univers får desværre ikke filmens nerve frem. Det bliver lidt kedeligt i længden.

4.3

User Rating: 0 (0 votes)

Alt hvad Christopher Nolan rører ved, er sublimt og mener at Tom Hardy er det største talent siden Leonardo DiCaprio.