drama Hva vil folk sige

Skrevet den 19 april, 2018 | af Søren Madsen

1

Filmanmeldelse: Hvad Vil Folk Sige

Den prisbelønnede norsk-pakistanske manuskriptforfatter og instruktør Iram Haq er her på banen igen med sin anden spillefilm i karrieren. Det er det nye norske drama ‘Hvad Vil Folk Sige’, som slår fast hvor talentfuld en forfatter og instruktør Iram Haq er.

16-årige Nisha lever et dobbeltliv. Derhjemme er hun den perfekte og pligtopfyldende pakistanske datter, men sammen med vennerne er hun bare en helt almindelig norsk teenager. En dag afsløres Nishas dobbeltliv, da hendes far tager hende i at kysse med sin norske kæreste, og hendes to verdener kolliderer på brutal vis.
For at sætte et eksempel vælger Nishas forældre derfor at kidnappe hende og sende hende til Pakistan for at bo med slægtninge. I et land hun aldrig før har været i, er Nisha tvunget til at tilpasse sig sine forældres levevis.

Hvad vil folk sige

© 2018 – Øst for Paradis

‘Hvad Vil Folk Sige’ er en coming-of-age fortælling om den unge teenagepige Nisha, der er fanget mellem to meget forskellige verdener og kulturer. Når hun i sin fritid hænger ud med gymnasieveninderne er hun en ganske almindelig norsk teenager der går ud med sine veninder, spiller basket til lyden er hip hop, fester, snakker om fyre, og har en norsk kæreste. Men indenfor hjemmets fire vægge opfører hun sig som den perfekte pakistanske datter hendes forældre ønsker sig. Hun jonglerer mellem to identiteter for at få livet som en norsk-pakistansk teenager til at gå op.
Man skal ikke mange minutter ind i filmen, før man mærker den anspændthed og det komplekse forhold mellem far og datter. Og trods Iram Haq’s vellykkede forsøg på at vise historien fra begge sider, så er der så mange himmelråbende situationer, hvor man som tilskuer er ved at eksplodere indeni på Nisha’s vegne. Denne følelse er helt unik, og det skyldes i høj grad Iram Haq’s arbejde med manuskriptet, hvor den ene uacceptable situation efter den anden udspiller sig i et højt tempo, hvor Nisha aldrig får fred og ro. Instrueringen går hånd i hånd med manuskriptet og følelserne syntes at få frit spil i en gribende og rørende fortælling.

Hva vil folk sige

© 2018 – Øst for Paradis

Hovedrolleindehaveren Maria Mozhdah der spiller den norsk-pakistanske teenager Nisha er perfekt castet. Hun er født i Pakistan og opvokset i Norge, og har derfor naturligt de ønskede karakteristika til rollen som Nisha. Det er en imponerende skuespil-værktøjskasse den blot 18-årige Maria Mozhdah render rundt med, og man fornemmer den gode kemi der har været mellem Iram og Maria, ligesom med resten af holdet. Det stråler ud af skuespilpræstationerne, at der har været et speciel nærvær bag kameraet, som smitter af og giver karaktererne det nærvær foran kameraet der er brug for.
Rollen som faderen til Nisha spilles af Adil Hussain, en veteranskuespiller kendt fra teaterstykker, tv-serier og film i Indien og internationalt. Han er nok bedst kendt for den internationale succes ‘Life of Pie”. Ligesom Maria Mozhdah, leverer Adil Hussain en stærk og overbevisende præstation, hvor følelserne får frit spil og nærværet, bekymringerne og frustrationerne leveres på bedste vis af den garvede 54-årige skuespiller.

Hva vil folk sige

© 2018 – Øst for Paradis

Ligesom nærværet i skuespillet, så er der også arbejdet med nærværet i billederne og kameraføringen, som det ses på billederne. Man skal have følelsen af nærvær, så det er endnu hårdere at se de svigt og forbrydelser der bliver begået. Man kommer næsten bogstaveligt talt ind under huden på karaktererne, der har den indvirkning, at man føler mere med dem, forstår dem bedre og tror mere på dem. Det er en meget anvendt teknik, men ikke desto mindre passer den perfekt til denne fortælling om store kulturforskelle og problematikkerne herved. Filmfotograf Nadim Carlsen fortjener stor ros for sit arbejde bag kameraet.

Musik og lydbilledet følger trop med resten af holdet bag kameraet. Der leveres et levende og ofte hektisk musik- og baggrundslydbillede i form af genre og temaer, der flyver i øst og vest alt efter hvilken situation musikken og lydbilledet følger. I starten undrer man sig over valget af musikken til bestemte scener, men det går hurtigt op for en hvad ideen med det udtryk er, og hurtigt derefter bliver det naturligt, at der ikke er noget gennemgående tema og stemningsmusik, som ellers kan få en til at falde til ro og fokusere på det vigtige. Det er netop mening. Hver ny scene med de himmelråbende situationer, de orkestreres af musik og lyd der rammer scenens stemning.

Hva vil folk sige

© 2018 – Øst for Paradis

Filmanmeldelse: Hvad Vil Folk Sige Søren Madsen

Hvad Vil Folk Sige - premiere d. 19. april 2018

Kort fortalt: 'Hvad Vil Folk Sige' er en gribende og rørende fortælling om social kontrol, problematiske familierelationer på baggrund af kulturforskellige, svigt og forbrydelser/krænkelser mod et menneskes rettighed til frihed og egen selvbestemmelse i sit eget liv. Det er Iram Haq's anden spillefilm, der denne gang tager udgangspunkt i hendes egen problematiske barndom, og hun gør det endnu en gang med succes.

4.5

Tags: , , , , , , , , ,

Filmentusiast med stort F. Mener at film bør ses i mørket på det store lærred som filmskaberne har tiltænkt det. Elsker film- og nu også TV-serieuniverser. Går op i håndværket bag og foran kameraet, specielt instruering, filmfotografering, klipning, visuelle effekter, lyddesign og musikken - ej at forglemme vigtigheden i et godt cast og skuespil.

One Response to Filmanmeldelse: Hvad Vil Folk Sige

1. Rikke Ingemann Jensen says:

Rigtig god anmeldelse! glæder mig virkelig til at se filmen