Virkelig sød, sjov og charmerende historie – og så endda i sort-..." /> Filmanmeldelse: Frances Ha - Filmpuls

komedie FrancesHaPoster-filmpuls

Skrevet den 26 oktober, 2013 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Frances Ha

Virkelig sød, sjov og charmerende historie – og så endda i sort-hvid!

Noah Baumbach, instruktøren bag de anerkendte film ‘The Squid and the Whale’  (2005) og ‘Margot at the Wedding’ (2007) er tilbage med endnu en beundringsværdig film. Denne gang med, hvad man måske vil kalde, en moderne udgave af Woody Allens 1979-klassiker ‘Manhattan’, nemlig filmen ‘Frances Ha’…..der er i sort-hvid, hvilket jeg normalt ikke er den store fan af, men med denne her, er jeg solgt.

I ‘Frances Ha’ følger vi den 27-årige Frances i New York. Hun bor sammen med sin bedste veninde Sophie, i en tilværelse hvor pengene sjældent rækker langt, drømmene som professionel danser ligger langt ude i det fjerne og kærligheden – ja, hvad er det nu lige, det er igen? Frances er ikke særlig organiseret, men derimod sjov og spontan. Da Sophie flytter ud med kort varsel, skal Frances for første gang overveje, hvad hun egentligt vil med hendes liv og hvordan hun får det bedste ud af det. Det kommer der mange bekendtskaber og oplevelser ud af, bl.a. to fyre som roomates, en spontan weekendtur til Paris og en mulig fremtidsafklaring.

FrancesHaDanser

FrancesHa
Greta Gerwig i rollen som Frances er sensationel. Hvis Greta Gerwig ikke allerede har fået sit store gennembrud, gør hun det helt sikkert med denne film, som hun faktisk selv har været med til at skrive med instruktøren Noah Baumbach. Har du set hit-serien ‘Girls’ (2012) vil du helt sikkert kunne drage paralleller til Lea Dunhams karakter Hannah. Ikke kun dater de en overgang den samme fyr (Adam Driver), men begge roller portrætterer også en kvinde i 20erne, bosiddende i New York og som lever i en semi-hipster tilværelse.

FrancesHaSophie

Selvom filmen stort set har Greta Gerwig i alle scenerne, er det værd også at nævne Mickey Sumner (Stings datter!) i rollen som Sophie. Hun gør en god figur og er med til at illustrere de op- og nedture, der nu engang også er i et venskab mellem to kvinder.

Filmens vigtigste element må uden tvivl være det, at den er i sort-hvid. Normalt er jeg slet ikke til sort-hvid film, da de for mig er gammeldags og søvndyssende, men denne film formår at gøre underværker. Man danner nærmest selv farverne i filmen og det er netop dette, der gør det særligt specielt at nyde denne sort-hvide film – mer’ af den slags tak!

Musikken er intet mindre end genial! Den er sød, varm og passende i filmen. Gamle klassikere såsom David Bowies’ ”Modern Love” og Rolling Stones’ ”Rocks Off” efterlader en med positiv sindsstemning, og har man ikke det efter disse sange, kan man ikke undgå at føle sig som en optimistisk ener med Hot Chocolates’ ”Every 1’s a Winner.” Derudover skal kunstneren Georges Delerue også have et særligt thumbs-up for hans bidrag af musik-klip. Disse klip er med til at gøre filmen tidsløs, og jeg er sikker på, at ikke kun filmen, men i særdeleshed også musikken, vil kunne nydes mange år frem.

Filmanmeldelse: Frances Ha Tia-Maria Frank

Frances Ha - premiere den 31. oktober

Kort fortalt: Frances Ha er en moderne komedie om den 27 årige Frances og hendes liv i New York med venskaber og ambitioner – som ikke altid går som det skal, men så længe man bevarer optimismen, så går det hele nok.

4.8

er en sucker for romantiske film og komedier