Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein på Netflix. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk
Copyright: Netflix Photo by Allyson Riggs

Filmanmeldelse: Frankenstein’s Monster’s Monster, Frankenstein

4

David Harbour fra ‘Stranger Things’ er fuld af narrestreger og underlige teaterreferencer, i denne Netflix kortfilm, som uden tvivl vil få dig til at tænke “Hvad i alverden er det jeg ser?”

David Harbour spiller en fiktiv udgave af sig selv, der søger efter svar om sin excentriske afdøde skuespiller-far. Da David opdager en gammel optagelse af hans fars sidste TV-teaterstykke, begynder han at stille spørgsmål ved sin ellers succesrige og berømte far (der også er spillet af David Harbour)

Ja, there you have it. Konceptet, når det er kogt ned til det vigtigste, lyder jo egentlig meget normalt. Det er det bare ikke. Hele kortfilmen er lavet som en dokumentar, altså en mockumentary. Den er delt op i to dele som vi skiftes til at følge med i. David Harbour søger efter svar ved at tale med venner og kollegaer, og så får vi det forsvundne TV-teaterstykke at se. Teaterstykket handler om Frankenstein og hans monster, der måske/måske ikke er et monster. Teaterstykket er grynet, og overspillet. Ligesom det var dengang i 80’erne hvor sådan noget rent faktisk blev vist i fjernsynet. Som teaterstykket udvikler sig mere og mere grotesk, gør David Harbours far også. Alt bliver leveret som det er det dybeste alvor hvilket bare gør kortfilmen endnu mere underlig. Selvom alt andet er fuldstændig skørt så er alt spillet meget alvorligt.

Copyright: Netflix
Photo by Allyson Riggs

Denne kortfilms-mockumentary/’what-the-fuck-oplevelse’, er faktisk ret sjov og kan klart anbefales til alle der kan lide en anderledes form for humor., også selvom man starter ud med at tænke “hvad er jeg gået indtil til?”. Den er værd at comitte til, for selvom humoren ikke er typisk falde-på-halen-humor, så er det så utrolig dumt at det er sjovt. Jeg sad og grinte af det klichefyldte teaterstykke, alvoren i karakterernes skøre optræden, og den grynede, og til tider ufokuserede, måde teaterstykket er filmet på. Detaljer som baggrundslyden, der lyder præcis som et teaterstykke gør, er prikken over i’et. Baggrundshistorierne på David Harbours far og kollegaer er også fulde af klicheer, men sådan skal det bare være.

På en måde virker det hele som om hele produktionen er ligeglade med om det er godt, skidt eller klichefyldt. Som om de siger “Vi er egentlig ligeglade med om I kan lide det eller ej, men her er det”. Det kan jeg sådan set meget godt lide, i små mængder som dette. Men forvent ikke en forklaring på noget som helst og smut ind på Netflix med et åbent sind, så bliver du ihvertfald ikke skuffet.

Denne netflix kortfilm-mockumentary er så underlig løjerlig, at man absolut sidder og tænker “WTF”. Den næste halv-times tid, bliver WTF-tanken ikke mindsket, men man suges ind i filmens historie og univers, og venter på det næste finurlige øjeblik, som der ikke er sparet på.
Læs bedømmelse0 stemmer0
4