Filmanmeldelse: Free Fall (org. titel: Freier Fall) - Filmpuls

drama Free Fall har dansk premiere d. 9. januar. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Skrevet den 7 januar, 2014 | af David Lohmann

0

Filmanmeldelse: Free Fall (org. titel: Freier Fall)

”Når bøsser løber for livet”

En lovende karriere inden for politet, et nyt hus med kæresten og en baby på vej. Alt i Marcs (Hanno Koffler) liv peger i den rigtige retning. Lige indtil han møder den nye kollega Kay (Max Riemelt), den pågående og velbalancerende løber, som vækker uventede følelser i Marc. De to indleder en hed og meget hemmelig affære på deres løbeture. Men utroskabet og løgnen kan ikke holdes nede, hvilket får verden til at snurre mere og mere ude af kontrol for Marc. Han indser, han må tage en beslutning om han vil følge sine følelser, eller tage den mere slagne vej, som hans familie venter af ham.

FIlmen 'Free Fall' er snart aktuel i de danske biografer. Læs anmeldelsen af filmen her på filmpuls.dk

Historien er god, og giver et indblik i Politiets noget konservative tag om, hvordan man håndterer at mennesker godt kan elske en af samme køn. Når det så er sagt, så har vi set det før, og jeg oplevede en kende at kede mig. Ikke fordi jeg kendte til slutningen, men problematikken i at man kan elske en af samme køn. Det hidser mig ikke helt vildt op, da præmissen simpelthen er fortalt for mange gange før. Jeg tænker, at hvis man i stedet tillod sig at fremlægge en historie om en mand, der var homoseksuel men konsekvent var sammen med kvinder, kunne det give et langt mere flamboyant fortælling. Fremfor det altid ender i en diskussion om det postmoderne samfund og dets krav til kulturfænomenet: parforholdet.

Med andre ord skal historien som den er i ‘Free Fall’, forarge og stille beskueren det spørgsmål, om begær mellem to mænd, er okay. Grimmes vi, væmmes vi eller føler vi intet. Jeg selv sad med en følelse af, at det ikke var det store i det.

Læs anmeldelsen af den tyske film 'Free Fall'

Den dramaturgiske vinkling er virkelig god og skarpt skåret i forhold til andre film i samme genre. ‘Free Fall’ handler kun om en løgn og utroskab, som får følger for flere personer. Vinklingen kommer tydeligvis til udtryk i og med at i enhver scene, filmen igennem, der ser vi Marc. Ikke en scene er han ikke med i, hvilket gør det ligetil at forstå ‘Free Falls’ præmis, og klare budskab. Ja kære læser jeg holdt meget af denne stringente tilgang til fortællingen.

De to unge skuespillere, tager hånd om homo rollen på en nøgtern og logisk facon. Vi oplever ikke skingre og de noget forlorne profiler, som man kunne have troet af tysk films svar på ‘Brokeback Mountain’. De spiller som personer fra det virkelige liv, med alt hvad dertil hører af hurtige knald, afmålte men fysiske udbrud og rigelige med substanser til at klare løgnen. Alt i alt to mennesker, der begærer hinanden. Virkeligt godt spillet og troværdigt hele vejen igennem.

FIlmanmeldelse af den tyske film 'Free Fall'

Opvokset med socialrealismens besnærende krav, kunne jeg godt have tænkt mig, at rollen som Marcs kæreste Bettina (Katharina Schlüttler) gik mere ind og gjorde større indtryk. Jeg sad tilbage med en følelse af at deres indbyrdes diskussioner manglede det ekstra udbrud af raseri, og fortvivlelse som netop danske film med en socialrealistisk filter kunne frembringe. Ret beset savnede jeg en kvinde, der råbte, skreg og kastede med nogle tallerkner alt imens en spæd skulle græde. Det hele syntes skjult i skuespillernes ansigter, hvilket desværre ikke altid gjorde det godt nok

‘Free Fall’ er optaget i et nærmest køligt svalt skær med nordisk blåtintede vinterlys, de tavse nærbilleder, og den mobile kameraføring fremturer, at der er tale om et ganske almindeligt hverdagsdrama men drevet frem af fremragende skuespillere. Det visuelle giver den ekstra kant til at acceptere denne film som netop et realistisk drama. Det passer fint til historien og alt andet ville nok have fejlet.

Musikken er måske som man kunne forvente, med undertoner af solid og fin tung tysk techno. Jeg holder af at billedsiden bruges, om end naivt, men stadig umiskendeligt, når de to hovedpersoner forsøger at stikke af fra samfundets snærende krav og bum technoen buldrer hårdt. Som beskuer skal jeg da ikke undlade at bemærke at triphoppen, da ikke har levet forgæves i denne fortræffelige lydside.

Musikken bruges ikke meget, og ligeså er det med lydbilledet. Men som sagt, så gør det intet og skaber en realistisk tilgang til hele dramaet.

Klik og se ‘Free Fall’ traileren.

Filmanmeldelse: Free Fall (org. titel: Freier Fall) David Lohmann

Free Fall - Premiere d. 9. januar 2014

Kort fortalt: Free Fall er en virkelighedstro skildring af to mænd der løber ind I kærligheden og uden at ænse, hvilke skader de begår på sig selv og deres omgivelser. Historien er hørt før, set før og oplevet før og der mangler simpelthen dybde eller mere kant i historien til at den hidser en op. Skuespillet er super troværdigt og dog med visse skønhedsfejl, samler det filmen til et godt håndværk.

4

Alt hvad Christopher Nolan rører ved, er sublimt og mener at Tom Hardy er det største talent siden Leonardo DiCaprio.