'Fuglene over Sundet' handler om de danske jøders flugt til Sverige ..." /> Filmanmeldelse: Fuglene over Sundet - Filmpuls

drama Fuglene over sundet. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 27 oktober, 2016 | af Line F. Svare

1

Filmanmeldelse: Fuglene over Sundet

‘Fuglene over Sundet’ handler om de danske jøders flugt til Sverige under 2. verdenskrig. For instruktør Nicolo Donato er denne historie meget personlig, da hans farfar hjalp jøderne i Gilleleje under flugten. Filmen behandler et evigt aktuelt emne om mennesker i nød og medmenneskelighed.

Danmark har været besat af tyskerne i nogle år, men de har ladet de danske jøder være ind til videre. Men i 1943 ophører denne særlige beskyttelse. ‘Fuglene over Sundet’ følger en jødisk familie: jazzmusikeren Arne (David Dencik), konen Miriam (Danica Curcic) samt deres 6-årige søn Jacob.  Familien må flygte fra deres lejlighed i København og mod Gilleleje, i håb om at kunne komme over Sundet til Sverige herfra. I Gilleleje er der både danskere som gør alt hvad de kan for at hjælpe de mange flygtende jøder, men også danskere som ikke vil tage chancen eller udnytter de desperate.

Fuglene over sundet. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

’Fuglene over Sundet’ er en enorm rørende, sørgelig og virkelig intens historie. Jeg sad og tudede hele filmen igennem, og måtte blive lidt i biografen efterfølgende, for ikke at gå ud med alt for røde øjne. Det føles ikke som om, at jeg blev følelsesmæssigt voldtaget, eller tvunget til at blive rørt pga af voldsomme filmiske virkemidler. Det var historien selv og fremlæggelsen af den, som rørte mig enormt dybt. På den måde synes jeg det var en enormt oprigtig film. Den ønsker helt oprigtigt at fortælle denne alvorlige historie.

En anden ting, som jeg fandt enormt positivt, var at filmen ikke er en helte-hyldest. Modsat de fleste amerikanske biopics og film som ’Hvidstensgruppen’, så er ‘Fuglene over Sundet’ ikke en rosenrød heltefremstilling af, hvor gode og fantastiske menneskerne der hjalp jøderne var (ihvertfald kun implicit og i en meget lille mængde). Filmen fortæller jødernes historie, og den fortælle historien om dem, som havde mulighed for at hjælpe jøderne – dem der gjorde og dem der ikke gjorde. Filmen viser helt normale mennesker, som vi alle i dagens Danmark kan relatere til, og se os selv som. Både de helt almindelige mennesker, som pludselig må flygte fra deres hjem, og som desperat prøver at finde et sikkert sted. Og helt almindelige mennesker, som ser deres medmennesker i farer, og som forsøger at hjælpe dem så godt de nu kan. Filmen er i sin fortælling meget universel, og handler om det at hjælpe folk som er i nød. Den kan tydelig ligestilling med nutidens flygtningekrise, hvilket gør den endnu mere rørende og tankevækkende.

Det er en smuk og frygtelig fortælling. Og mest af alt en enorm intens og nervepirrende film, lige fra starten af. Jeg sad med hjertet helt oppe i halsen og flere gange måtte jeg holde vejret af spænding og frygt for karakterne. Og jeg græd og følte mig dybt inde i filmen. Og mit hjerte gjorde ondt, med tankerne om at det der blev fortalt er en virkelig historie.

David Dencik og Danica Curcic tager filmens hovedroller i deres hænder, og leverer højt niveau på alle aspekter. Enormt troværdigt og rørende arbejde fra dem begge. Deres karakterers forhold er også enormt realistisk og sammenspillet. Det er dog klart Danica Curcic som tager det meste af opmærksomheden og lyser imponerende igennem.
Generelt er niveauet virkelig højt fra alle skuespillere i filmen, som er virkelig talentfulde. Vil nævne Jakob Cedergren (han er lidt sød), som spiller den største birolle og har sådan en dejlig ro og underspillethed i sit skuespil.
Den eneste ting jeg ikke følte helt for skuespilmæssigt, var Nicolas Bro som en usympatisk og ubehagelig havnearbejder. Jeg synes simpelthen at Nicolas Bro er så sød, så rolig og venlig en person, at jeg har lidt svært ved at se ham i den rolle.

’Fuglene over Sundet’ er en virkelig smuk visuel film. Der er gjort plads til smukke detaljer især fra naturen, som giver sammenhæng og indlevelse i miljøet. Kameraarbejdet er virkelig flot – ofte håndholdt hvilket er med til at give intensiteten og indlevelsen – som om vi selv er på flugt med personerne. Jeg lagde også mærke til flotte og lækre tekniske detaljer, som fx elegant fokusskift flere gange i samme indstilling, som samtidig bliver filmet i bevægelse.
Filmen er hovedsageligt ret mørk, da det meste foregår om natten. Det er virkelig flot løst, og står meget skarpt og skaber ikke problemer, i forhold til om man kan se hvad der sker.

Musikken fylder i visse scener enormt meget – på en god måde. Det tager over og styrer hele stemningen og oplevelsen, hvor kun musikken kan høres. Disse pauser giver plads til tanke og følelser for karakterne, os og filmen. Musikken er generelt virkelig smuk, ofte meget sørgmodig og stille. Den betyder meget for filmen, og omslutter den i en boble, som man som seer også selv er inde i.

Filmanmeldelse: Fuglene over Sundet Line F. Svare

Fuglene over Sundet - dansk premiere d. 27. oktober 2016

Kort fortalt: 'Fuglene over Sundet' er en enormt rørende og nervepirrende fortælling, som ramte mig helt dybt inde. Den fik tårerne og et hamrende hjerte frem fra første minut. Skuespillet er fantastisk og både visuelt og musikmæssigt er den virkelig smuk.

5

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.

One Response to Filmanmeldelse: Fuglene over Sundet

1. Michella Malin Petersen says:

Woohoo! Det er skønt at læse så godt om Fuglene Over Sundet når man har fuldt udviklingen og produktionen nærmest fra dag et. Glæder mig til selv at få den endelige version set. Danica Curcic er simpelthen fantastisk, og en af de bedste danske skuespillerinder på markedet.