komedie

Skrevet den 22 februar, 2018 | af Jakob Sørensen

0

Filmanmeldelse: Game Night

Komediegenren er og kan være en meget utaknemmelig størrelse, man som filmskaber kan rode sig ud i, da det et noget af et svendestykke der skal til, hvis det skal lykkes at få folk til at grine eller bare få dem til at bevæge smilebåndet en smule.  Her er man så afhængig af ikke kun hvordan humoren er skrevet, men også hvordan den sættes op og leveres med den korrekte timing som prikke over i’et. Derfor er spørgsmålet, om denne anmelder fik et godt grin i biografmørket med ‘Game Night’?

Ægteparret Annie og Max er rigtig glade for spil. Det er deres store fælles hobby, som de nyder med andre, hvor ugens højdepunkt er god vin, gode venner og en variation af selskabsspil. Men spillereglerne får et ret voldsomt skud af realisme og galskab, da Max’s super rige og karismatiske bror, Brooks, får stablet et mordspil på benene, som byder på falske skurke og FBI agenter, gåder, spænding ud over det sædvanlige og en præmie til vinderen, som er meget mere end bare æren. Derfor føler deltagerne sig godt pumpet op til aftenens begivenhed, også da Brooks på meget realistisk vis bliver bortført, imens de skyller dyr champagne og dertil hørende fin ost ned, for det er jo bare en del af spillet….. eller hva’ ? Ja, det svar kaster Annie, Max og resten af selskabet hen i en aften, som de sent vil glemme, til os tilskueres store fornøjelse!

Hopper Stone/SMPSP – Warner Bros. Entertainment Inc.

Fornøjelse siger jeg, da ‘Game Night’ rent faktisk er én af de komediefilm som fungerer. Plottet er måske ikke det mest originale, man kan diske op med, og selvom der er en god twist, så er resten ret forudseligt. Det er dog til at leve med, når humoren, leveringen og timingen er til stede, og det er den i hvert fald 9 ud 10 gange hér. Tempoet er godt skruet op, så det med at kede sig, det gør man ikke, med mindre man er faldet død om af grin….. aaaaaah, nu er det ikke lårklaskende morsomt hele vejen, men der er rigeligt med komiske godter, som der bør nævnes ikke er for børn, så forståelig nok er censuren 15 år . Filmens humor læner sig meget op ad ‘Horrible Bosses’, så hvis du fandt den film morsom og fornøjelig, så ville det ikke overraske mig meget, hvis også du kunne omfavne det her værk.

I hovedrollerne som Annie og Max, der har vi Rachel McAdams og Jason Bateman, der har en god kemi og balancerer godt sammen. Bateman er efterhånden en erfaren herre indenfor komikken, og selvom han stort set har spillet den sammen karakter igennem hele karrieren, så kan man ikke hade manden (jeg kan i hvert fald ikke), men blot konstaterer, at han er ret god til at spille den almindelige mand, som kommer ud for skidt og snavs på den skægge måde. Men generelt, så har filmen et godt cast, som er med til at gøre filmen skæg, fordi de alle har sans for den vigtige ingrediens, der hedder timing, timing og timing.

Visuelt er ”Game Night” også en fornøjelse! Der bliver leget med kameraet for fulde gardiner, hvor man kreativt har sat scener og situationer op. Under filmfotograf Barry Petersons øje bliver vi bl.a. introduceret til nye steder, som om man zoomer ind på et brætspil, der så bliver den virkelige verden. Det er tydeligt en film, som man har kastet mange gode idéer ind i med fuld entusiasme og en ivrighed for at hive tilskueren visuelt op, og det er jo kun glædeligt, når sådan noget lykkes.

Udover at have ældre kendte sange, som er med til at understøtte karakterernes følelser, så har man kreativt og overraskende nok hyret Cliff Martinez til at lave musikken. Komediegenren er ikke noget han normalt roder sig ud i, men nok nærmere mørke film, og især dem lavet af danske Nicolas Winding Refn, men Martinez giver ”Game Night” en fin elektronisk vibe. Lydsiden er, som man kunne forvente det, sprød og velfungerende, som de fleste Hollywood film er.

Filmanmeldelse: Game Night Jakob Sørensen

GAME NIGHT - Premiere den 22. Febuar, 2018

Kort fortalt: ”Game Night” giver en utrolig fornøjelig tur i biografmørket, der måske ikke byder på de store originaliteter, men humoren og timingen fungerer for det meste, castet et godt sammensat, den er visuelt interessant og på lydsiden fungerer det også…. Alt i alt, så er den bestemt en biobillet værd.

4