Game of thrones: the last watch
Copyright: HBO

Filmanmeldelse: Game of Thrones: The Last Watch

Game of Thrones: The Last Watch er historien bag historien. Det er beretningen om hvad der egentlig skal til for at skabe verdens største og mest succesrige tv-serie. For det er ikke noget man bare lige gør. Hvad man syntes om den sidste sæson af Game of Thrones er op til den enkelte seer, og jeg vil ikke give min mening til kende, for den kræver en del mere spalteplads end jeg har til rådighed. Men meningen om denne dokumentar vil jeg gerne ud med, da der nok også er mindre chancer for at ende i en shitstorm ;).
Dokumentaren ‘Game of Thrones: The Last Watch’ kan streames nu på HBO.

I dokumentaren følger vi en flok fagfolk der står i spidsen af store og små afdelinger af produktionen. Vi følger parret der står for at sminke the White Walkers. Manden der skal sørge for at hver scene har den helt rigtige mængde sne. Kvinden i den lille kiosk, der serverer for både de store stjerner og de mere almindelige extras, der til tider er smurt ind i sod eller falsk blod. Vi møder den entusiastiske extra-veteran der har spillet den samme unavngivne karakter siden sæson 5, og stuntmanden der spiller The Night King. Opbygningen af Kings Landing kulisserne der tog 7 måneder, og filmningen af den store kamp mellem Winterfell og The White Walkers. Indimellem er der klip fra den sidste “Table Read” hvor alle skuespillere, manuskriptforfattere og instruktører mødes og læser hele sæsonen igennem, og vi følger med i den store planlægning der skal få alt til at klappe, til tiden.

Jeg er personligt helt tosset med at finde ud af hvordan tingene foregår bag om kulisserne. Det er jeg nok ikke ene om. Så det er et god ide fra HBO’s side at udgive denne dokumentar. Det er virkelig et stort og følelsesladet farvel til de mennesker der har brugt de sidste 8 år på projektet. Jeg er glad for at vi følger fagfolkene og ikke skuespillerne. De rigtige helte i Game of Thrones er nemlig ikke Jon Snow, Daenerys Targaryen eller Arya Stark. Det er folkene der står op klokken lort om natten for at gøre scenen, settet, eller parykkerne klar. F.eks. scenerne i “The Long Night” episoden, der alle skulle optages om natten. Hver eneste nat skal makeupartisten være på, og sørge for hundredvis af extras er “camera-ready”. Hvorimod når Kit Harrington ikke har flere scener, så er han jo færdig. Så fagfolkene fortjener virkelig den hyldest de får i denne dokumentar.

Visuelt kan jeg rigtig godt lide dokumentaren. Den er filmet flot og faktisk meget specielt. Den er ikke bange for at vise os de store ikoniske øjeblikke, filmet fra andre vinkler. Vi får en rigtig god blanding af stjerner og fagfolk der snakker og hygger sig imellem hinanden. Den er filmet meget grundigt vil jeg sige, for der ikke noget jeg sidder og mangler til sidst. Noget helt andet, og super fedt, er introen. Den består af et stort vægtæppe med broderier der minder om Bayeux tæppet. Desværre ville jeg gerne have lidt mere af broderierne at se eller et stillbillede af hele “tæppet”. Det får man desværre ikke. Men det er stadig et sjovt nik til en af middelalderens klenodier.

Fordi serien har sit hovedsæde i Belfast i Irland, taler mange af menneskene med irsk accent. Specielt extraen Andrew McClay’s accent er simpelthen så charmerende. Under dokumentarens intro spilles der en udgave af seriens intro, der lyder som om den kommer fra en real-life gammeldags spilledåse. Det fungere rigtig fint, da dette er et mere realistisk indblik i serien.