sci-fi Ghost in the shell. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Published on 6 April, 2017 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Ghost in the Shell

‘Ghost in the Shell’ er en manga af Masamune Shirow som udkom i 1989. I 1995 blev mangaen filmatiseret til en anime-film, og nu i 2017 får mangaen en live-action filmatisering. Rupert Sanders har fået instruktørrollen. Sanders har tidligere instrueret ‘Snow White and the Huntsman’, som er den eneste anden spillefilm på hans CV.
Jeg har hverken læst mangaen eller set animéen, og bedømmer derfor filmen, uden at tage stilling til dets lighed med originalen.

I en fremtidsverden vågner en kvinde op, som den første af sin slags: En ren robot, men med en menneskelig hjerne og sjæl. Hjernen er taget fra en kvinde som var døden nær. Et år efter er Kvinden, kalder Major (Scarlett Johansson), den perfekte soldat som kæmper mod kriminelle med sit team bl.a. bestående af hendes bedste ven Batou (Pilou Asbæk). (Jeg vil råde alle til ikke at se traileren)

Ghost in the shell. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

På mange punkter skulle ’Ghost in the Shell’ manuskriptforfatterne, producerne og instruktøren nok have taget et ekstra kig på titlen og prøve at forstå den lidt dybere. Ghost oversættes til (og forstås i filmen som) en sjæl , og altså ikke et spøgelse, som det ellers også betyder på dansk. På mange punkter ville oversættelsen ”spøgelse” give bedre mening, hvis man skal bruge metaforer til at beskrive filmen. Filmens plot og fortælling mangler nemlig sjæl.
Det samme kan siges om karaktererne, som mest af alt er skaller, hvor kun spøgelset af en sjæl kan spores. Personerne er flade, kolde og intetsigende – det er som om de ingen følelser har. Hvilket faktisk er interessant, da filmen bliver ved med at understrege, at på trods af karakterernes fysiske kroppe (eller dele af) er robot, så er deres sjæl og hjerne stadig menneskelig. Noget der bliver nævnt gentagende gange, til et niveau hvor det bliver lidt for eksplicit. Det understreger dog også, at filmen har behov for at fortælle dette direkte, for ellers kunne man let misforstå det til, at deres forstand også var robotisk. Dette symboliserer en gentagende ting i filmen: at handlingen og detaljerne ikke vises særlig elegant, flydende eller naturligt i historien, hvilket betyder at karaktererne hele tiden må forklare os ting igennem enormt akavede og kolde dialoger.

For lige at vende tilbage til den sjæleløse skal af en handling, så fortæller ’Ghost in the Shell’ en historie som vi har set lige lovlig mange gange, og som man kan forudsige fra starten. Det kan i sig selv være helt fint – altså hvor mange gange har vi ikke set trekantsdramaer som alligevel er gode, eller fede actionfilm som bare handler om at få hævn over some evil guy? Desværre bliver ’Ghost in the Shell’ bare fortalt så uinspirerende og kedeligt – spændingen er total suget ud og plottet er for simpelt og fladt, hvilket især er et problem når karaktererne er så karakterløse. Tempoet er overraskende langsomt – der er masser af action, men plottets fremdrift er i sneglefart. Der går simpelthen for lang tid mellem nye informationer og interessante dialoger, og en egentlig spændende konflikt kommer først enormt sent – 1 time inde i filmen eller sådan noget.
Universet er modsat resten virkelig spændende, og det er som om der ligger så mange spændende detaljer og historier gemt, som filmen ikke gider vise os. Det er interessant med et univers hvor man køber sig til robot-dele, som gør en stærkere og dygtigere. Det er bare super ærgerligt, at det ikke bliver klædt med spændende karakterer og en fed handling, som jeg klart synes universet fortjener.
Og så lige heads up, for at traileren ødelægger ALTING! Har du set traileren, ved du alt der vil ske, og så er filmen bare en kedelig lang udgave. Det gør mig så vred, at de er så sindssygt ligeglade med at fortælle en god historie, og bare vil tjene penge ved at få flest ind og se filmen. Det noget svineri. SE IKKE TRAILEREN!

Skuespillerne spiller alle sammen som om de var robotter – hvilket de ikke er, skal det lige siges. De er helt kolde og mangler alle sammen varme og sjæl. De er meget upersonlige i deres udtryk, ikke én skiller sig ud eller gør sig bemærket. Jeg er helt ligeglad med hver og en.
Scarlett Johansson er en robot (undtagen hjerne og sjæl), hvilket i princippet lige netop bør gør det acceptabelt at hun er så stoneface. Men jeg accepterer det dog desværre ikke. Har hun en sjæl, så vil jeg se den komme til udtryk! Især når de kommenterer så sørens meget på den sjæl. Jeg vil dog gerne rose hende for kropsholdning og gang. Hun har lavet sin gang helt om, så den er ugenkendelig fra hvordan hun ellers går normalt. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men hun går mindre elegant, mere nede i jorden og tungere. Det fungere virkelig godt, og var virkelig noget jeg bed mærke i. Fed detalje.
Så synes jeg Pilou Asbæk er værd at tale om. Det var virkelig interessant at se den måde han folder sig ud på i den her film og den karakter han tager på sig. Jeg kan slet ikke forstå at det ER Pilou! Det er ret syrret. Han er et stort brød i filmen, på en helt anden måde end man ser ham normalt. Han transformeres til en hel anden person, og jeg har svært ved faktisk at få ind i hoved at det er Pilou. Det er enormt vellykket. Og man har jo set Pilou før tage roller på sig, som forandrer hans karakter og udstråling totalt – fx Spies i ’Spies og Glistrup’. Så jeg vil faktisk gerne kaste nogle high fives til Pilou, også selvom hans karakter er for flad og endimensionel (som alle de andre).
Lille shout out til de tre (tror kun der var tre) asiatiske skuespillere, som har alt for små roller: Takeshi Kitano (i en ret fed rolle), Chin Han og Kaori Momoi. De er nok kun med, fordi filmen foregår i Japan og det ikke skulle se alt for mærkeligt ud.
Filmen holder på en smule af sin troværdighed, ved hjælp af det univers der bygges op. Jeg forstår det som, at det er et land hvor flygtninge flygter til, og derfor er det normalt med mange nationaliteter. På den måde får de det til at fungere okay, hvis jeg skal se det på filmens præmisser. Men jeg kan ikke komme udenom, at hvis jeg tænker ud over dét, så synes jeg det er noget værre svineri at de kører så voldsomt whitewashing på den her film. Især Scarlett Johanssons rolle er et problem. Jeg vil også klart mene, at dette er den form for film, hvor det er universet, sci-fi aspektet og historien (hvis den var bedre) som trækker folk i biografen, og at en stjerne som Scarlett derfor ikke bør være nødvendig! Faktisk vil det give filmen klart mere charme med en mere ukendt skuespiller.

’Ghost in the Shell’ er sat i et enormt spændende og smukt univers, som har originalitet over sig. Visuelt er den overvældende og imponerende. Jeg elsker de små detaljer, og den enorme detaljerigdom. Jeg føler mig som slugt ind i universet, især i starten, hvor der bruges tid på at folde det visuelle ud. Det meste er nok skabt med computere, men det fungerer enormt godt, det er så stort og storladet og en fryd for øjet. Det er tydeligt at se, at der har været et virkelig stort arbejde i at skabe det her univers, og lave en fantastisk scenografi. Det ser også ud til at instruktør Rupert Sanders lægger vægt på de visuelle detaljer. Han har også instrueret ’Snow White and the Huntsman’ hvor der på samme vis var fokus på visuel skønhed og små visuelle lækre detaljer.

Underlægningsmusikken understøtter filmens billedside rigtig fint. Filmen består kun af underlægningsmusik, og ingen egentlige sange. Det lyder en smule asiatisk inspireret. Der er dog ikke noget af musikken der skiller sig specielt ud fra de andre. Musikken gør heller ikke opmærksom på sig selv på noget tidspunkt, hvilket betyder den blot er anonym og er der i baggrunden for at skabe stemning.

Filmanmeldelse: Ghost in the Shell Line F. Svare

Ghost in the Shell - premiere d. 6. april 2017

Summary: ’Ghost in the Shell’ er sat i et enormt spændende og smuk univers, som har originalitet over sig. Visuelt er filmen overvældende og imponerende. Desværre følger resten ikke med. Man får klart et indtryk af, at det flotte univers gemmer på mange detaljer og historier, som desværre aldrig kommer op til overfladen. Filmens historie er virkelig flad, uinspirerede, for simpel, forudsigelig og set alt for mange gange før. Karaktererne er netop det modsatte af hvad titlen siger, nemlig skaller uden nogen form for sjæl. Det er som om, at ingen har egentlige følelser, på trods af der understreges flere gange at de netop er mennesker, og kun den fysiske krop (eller dele af den) er robot. Skuespillet er alt for koldt, og dialogen virker akavet flere gange. Det ærgerligt historien ikke bliver leveret mere spændende, og at man ikke kan identificere sig med karaktererne, når både den tekniske visuelle side og den visuelle bygning af universet er så fantastisk!

3.5

User Rating: 0 (0 votes)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.