drama Victor Polster. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 4 april, 2019 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Girl

‘Girl’ vandt fire priser ved Cannes Film Festival i 2018 og filmens instruktør og manuskriptforfatter, Lukas Dhont, samt filmens hovedrolleindehaver, Victor Polster, har vundet flere priser rundt omkring i Europa. Den store anerkendelse har bestemt sin plads. ‘Girl’ er nemlig en enormt velfortalt og rørende fortælling, med en virkelig stærk skuespilpræstation i centrum.

Lara er en ung balletdanser, som gerne vil gøre noget stort ud af sin karriere. Men det er enormt hårdt at være teenager – det kender vi alle, med identitetskrise, svære følelser, pubertet og humørsvingninger. Men det gør det ikke lettere for Lara, at hun samtidig er transkønnet og at hun oplever sin krop som forkert og som en fjende.

Victor Polster. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

‘Girl’ er en enormt rørende fortælling. Vi følger den fortvivlede Lara som må så grueligt meget igennem, samtidig med at vi også oplever hendes far, som på frustreret vis ikke kan nå ind til sin datter. Det går lige i hjertet og gør ondt at følge. Åh hvor jeg dog ønsker det bedste for Lara, og hvor det dog er uretfærdigt at hun skal gennemgå disse ting. Teenageårene og puberteten er svær nok i forvejen.

‘Girl’ er en enormt sympatisk fortælling, som behandler emner om transkønnede enormt fint. Det er dejligt med en historie, hvor transpersonen har en fuldt ud støttende familie, får hjælp og støtte fra sygehusvæsnet og ikke bliver set alt for skævt til af omverden. På en meget afdæmpet og langt for overdreven måde, viser filmen dog også hvilke uheldige hverdags-diskriminerende eller misforstående situationer en ung transkønnet kvinde kan komme ud for. Bl.a. en scene hvor læreren beder Lara lukke øjnene og pigerne i klassen om at række hånden op, hvis de har noget imod hun klæder om i pigeomklædningen. Ingen rækker selvfølgelig hånden op, men situationen gør bare ondt helt ind i hjertet. Men det er kampen som Lara har med sig selv og sin krop, som er i fokus. Og dette er et enormt interessant fokus, som bliver leveret enorm velfortalt, nærværende og intenst.

Lara spilles af Victor Polster og rollen er hans debut som skuespiller! Det faktum er helt uforståeligt for mig. Polster brænder simpelthen så stærkt igennem på lærred og leverer et modigt og modent stykke arbejde. Han er kun 17 år!! Polster er balletdanser hvilket giver filmen en troværdighed og giver portrætteringen af Lara enorm meget styrke. Vi ser nemlig Lara danse igen og igen – og hvis der var blevet brugt en dance-double, havde filmen mistet meget af sit nærvær og autencitet.

Derudover vil jeg også nævne Adrieh Worthalter som spiller Laras far. Også en virkelig rørende og stærk præstation.

Kameraet følger Lara helt tæt under hele filmen. Ofte ser vi kun hendes ansigt, og ikke de andre mennesker i rummet. Det understreger at denne film handler om hende, og det gør at vi skaber et tæt bånd med Lara. Det er et virkelig effektivt virkemiddel, men afhænger naturligvis også af, at man har en skuespiller, som kan bære det enorme fokus. Derudover ikke mindst en virkelig dygtig kameramand, som tydeligvis er ansat til ‘Girl’. Filmen er visuelt meget simpel, men gør heldigvis aldrig at vi keder os, netop fordi det er menneskene og deres indre som er velfortalt i fokus.

Det meste af musikken som bliver brugt, er klassisk musik, hvilket fungerer rigtig godt i dette univers. Musikken skaber en til tider afdæmpet og næsten melankolsk stemning.
Imens vi visuelt fokuserer på Lara, hører vi auditivt mange lyde udefra. Det giver en intens effekt, og får os til at være tæt på Lara – vi savner aldrig at se hvad der sker udenfor billedet, da lyden er nok.

Foto copyright: Filmbazar

Filmanmeldelse: Girl Line F. Svare

'Girl' - premiere d. 4. april 2019

Kort fortalt: 'Girl' er en enormt rørende og velfortalt fortælling om den unge Lara, som kæmper med sin krop. Debutanten Victor Polster leverer en sikker, moden og stærk præstation.

5.5

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et dragende plot eller karakterer som gør mig nysgerrig. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.