Filmanmeldelse: Glass

Efter lang tid med den ene horrible eller kedsommelige film efter den anden, så ser det ud til, at M. Night Shyamalan igen har fundet sin formstyrke som både instruktør og manus-forfatter. Hans sidste film ‘Split’ var ikke kun en af mandens mest interessant film, men skulle vise sig at hænge sammen med ‘Unbreakable’, der efter denne skribents mening nok er mandens bedste værk. Så hvordan ender denne Shyamalan-trilogi ud med at være? Det gik jeg ind i biografmørket for at finde ud af.

Vi møder den usårlige David Dunn (Bruce Willis), der render rundt og er selvtægtsmand om aftenen. Han er på sporet af nogle kidnappede unge piger, der fører ham lige i favnen på Kevin Wendell Crumbel, manden med over 20 forskellige personligheder, ikke mindst den grusomme The Beast. Men i enden bliver begge mænd fanget, og tvangsindlagt på en galeanstalt, hvor man prøver at kurere folk med superhelte- og superskurke-komplekser. Men samme sted har også en anden og mere farlig patient… Mr. Glass (Samuel L. Jackson), der snart ser stor potentiale i Kevin. Ikke bare som et værktøj til at bryde ud, men til at skabe ragnarok. Og den eneste som står i vejen for disse planer er David.

Det aller vigtigste er, at før du begiver dig ind og ser denne film, at du har set ‘Unbreakable’ og ‘Split’, ellers taber du meget på gulvet. Og er du fan af begge film, så er der ingen tvivl om, at du vil have en god tur i biografen. Filmens første og anden akt var også ganske fremragende, og alt i alt, fløj de 2 timer og 9 minutter hurtigt af sted, hvilket tit sker for mig, hvis jeg er fanget af historien. Shyamalan skriver også betydeligt bedre i disse tider, end den forfatter han var for bare 5-10 år siden, hvor han så ud til at snuble over sine egen ord såvel som filmkatalog.

Det som vil skabe størst kontrovers med ‘Glass’ er helt sikkert tredje og sidste akt. Det er her, hvor Shyamalan altid kommer med det store twist. Og der er et par stykker af dem, som helt sikkert vil hive folk og fans over i hver deres poler, og nogle vil placerer sig i midten, men en lidt blah-fornemmelse. Og der var netop den fornemmelse jeg havde, hvilket var en smule ærgerligt, set i lyset af, at jeg havde en utrolig fornøjelig tid op til da. ‘Glass’ vil måske også gerne være for mange ting på en gang. Er det en thriller, science fiction, gyser, drama eller superheltefilm? Ja, folk der elsker filmen vil nok sige, at ‘Glass’ succesfuldt putte alle genrene ned i en pærevælling. Men, der er ingen tvivl om, at filmen skal ses, og at Shyamalan er formstærk.

For mig er filmens højdepunkt i denne kategori helt klart James McAvoy. Ligesom i ‘Split’, så leverer han absolut sit “A-game”. Skuespil er overhovedet ikke let, og hvad McAvoy præsterer med de 20 plus karakterer, som er samlet i en krop, det er fantastisk at overværer. Det er i denne skribents øjne Oscar-værdigt! Bruce Willis er faldet af på den i hans ældre dage, og normalt tropper han op med sit “hit med min lønscheck” ansigt. Men, selvom manden stadig ser lidt træls ud, så ser han ud til at leve lidt mere op end normalt, og giver i enden en ganske acceptabel præstation. Samuel L. “My Man” Jackson er som altid en solid herre, og han ser ud til at have haft det sjovt med at komme tilbage til rollen som Mr. Glass.

Filmens fotograf er den yderst talentfulde Mike Gioulakis, der har film som ‘It Follows’ og ‘Split’ på sit cv. Dette er ikke nogen storladet og dyr Hollywood-produktion, nej den er støbt sammen for sølle 20 millioner dollars, hvilket er småører i forhold til Blockbusterne. Men for det relative beskedne budget, er det lykkedes at skabe en meget flot, levende og tør man sige, legende film på det visuelle område. Ikke at der bliver opfundet dybe tallerkner og sprunget nye rammer, men dette er en film med masser af talent bag, og som klart passer visuelt ind med historien.

West Dylan Thordson er manden bag musikken, som fungerer ganske problemfrit. Dog, som jeg har nævnt mange gange før, så savner man et fantastisk filmscore for tiden, for dette er ikke en som man vil dyrke og eje på CD eller Itunes. Lydbilledet er ganske fortræffeligt, og især ved filmens tredje akt får den fuld skrue.

Copyright: Walt Disney Pictures / Buena Vista International