En hudløs (bogstavelig talt) ærlig beretning om at finde kærligh..." /> Filmanmeldelse: Gloria - Filmpuls

dramedy Filmanmeldelse af 'Gloria'.

Skrevet den 12 december, 2013 | af Shamaila Ahmad

0

Filmanmeldelse: Gloria

En hudløs (bogstavelig talt) ærlig beretning om at finde kærligheden i en alder af 58.

En historie om en chilensk kvinde, Gloria (Paulina García) der har en lidt for tacky smag hvad angår valg af briller (Tænk på Dustin Hoffmann i Tootsie), som prøver at vende tilbage til datingscenen efter flere års skilsmisse.

Gloria er en fraskilt kvinde i slutningen af 50’erne (nærmere 58 år), bor for sig selv og lever et selvstændigt liv. Hendes børn er for længst flyttet hjemmefra, er økonomisk uafhængig fra sin eksmand og har et fast og solidt job. Men Gloria har ingen intentioner om at leve livet alene. For at holde sig selv beskæftiget tager Gloria ud til selskaber for enlige og singler. Her prøver hun at finde lykken, og nogle gange ender det med one-night stands.

En aften møder hun Rodolfo (Sergio Hernándes), som hun ender med at blive ret interesseret i. De indleder et forhold, men hurtigt finder hun ud af, at nogle voksne mænd aldrig rigtig formår at udvikle sig til blive ”rigtige mænd”, hvilket er tilfældet med Rodolfo. Han ender gang på gang med at skuffe hende, fordi han ikke kan give slip på sin ekskone eller sit tidligere liv. En stor skuffelse for Gloria, der egentlig bare søger kærligheden og en partner.

Filmanmeldelse af Gloria

Filmen har vundet 3 priser, er blevet nomineret til Guldbjørnen til Berlin Film Festival 2013 og har også været nomineret til Best International Film ved Spirit Independent Awards 2014. Dog må jeg indrømme, at jeg har svært ved at sætte mig ind i hvordan filmen har formået at være nomineret til netop de priser? Det virker lidt som om, at så længe man tør at vise en masse bar hud på ældre mennesker og diverse sexscener (We get it, man har også seksuelle behov, selvom man kommer op i alderen), kan man kalde sig selv for et internationalt kulturradikalt fænomen.

Derudover er der flere ”huller” i filmen, som virker forstyrrende. Undervejs i filmen savner man en forklaring på hvorfor Gloria træffer de valg som hun gør. Der bliver meget hurtigt vekslet mellem scenerne, hvor hun fra den ene scene til den anden først afviser Rodolfo og så derefter tager på en forlænget weekendtur med ham. Jeg sidder tilbage med en følelse af et manglende indblik i hvad der gør, at hun træffer de beslutninger undervejs i filmen, som hun gør.

Nu spørger du så sikkert hvad der løfter filmens indhold? Jo, det bringer mig videre til det næste punkt, nemlig skuespillet…

Skuespillet i filmen er fantastisk! Paulina García spiller så godt og troværdigt, og man formår at sætte sig ind i hendes rolle, uanset om man er i målgruppen eller ej. Filmen er udelukkende fortalt ud fra ét synspunkt, hvilket er Glorias. På trods af det manglende indblik i tankerne bag de valg hun træffer, formår hun at vise forskellige sider af sin personlighed, samt de følelser der strømmer gennem hende. At kunne frembringe de samme følelser frem i sit publikum, kræver en god skuespiller, og det er García i den grad.

Paulina García spiller hovedrollen i Gloria. Du kan læse filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Sergio Hernándes der spiller rollen som Rodolfo, udfører også et sublimt stykke arbejde. Han er det klassiske eksempel på en mand, som kan ”talk the talk – but not walk the walk”. Han er hovedkuldsforelsket i Gloria, men har svært ved at give slip på sin syge ekskone og hans børn, der er ekstremt afhængige af hans hjælp. En diametral modsætning af Gloria.

Filmanmeldelse: Gloria

Visuelt minder filmen mest af alt som en slags dogmefilm. Man får et glimt af Chile, som et land i udvikling, hvor man i flere af scenerne ser Chiles smukke natur og landskab. Det giver tilskueren noget autentisk og originalt, og man bliver ikke forblændet med stærke skarpe farver. Der er blevet brugt rolige, afdæmpede og naturlige effekter og farver, for at skabe en troværdig historie der reflekterer Glorias historie.

Musik og lyd

Gennem hele filmen bliver der brugt spanske toner, hvilket jo (oftest) er en fornøjelse at høre. I flere scener ser man Gloria hvor hun bare sidder og synger for sig selv. Om hun så kører i bil, sidder på en cafe eller det helt tredje, så er man ikke i tvivl om, at her er en kvinder, der elsker at synge. Således er der flere scener, hvor man får et ”time-out” kun for at høre hende synge, hvilket giver et humoristisk og autentisk afbræk i filmen.

Filmanmeldelse: Gloria Shamaila Ahmad

Gloria – Premiere den 12. december 2013

Kort fortalt: En (til tider) humoristisk og sørgelig romantisk film, der portrætterer en enlig kvinde i 50’erne der prøver at genfinde kærligheden, efter 27 års skilsmisse. Selvom hun tror, at hun har fundet manden, bliver hun gang på gang skuffet. Hvor mange chancer skal hun give ham og hvor meget skal hun give af selv til en mand der ikke er villig til forandring

4

Hudløs ærlig filmentusiast - helt ud til fingerspidserne! Kan lide stortset alle genre, og alt hvad Kevin Spacey og Tarantino rører ved, er et hit.