Mel Gibson priser pacifisme og hylder vold i sin f√łrste film i ti √..." /> Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge - Filmpuls

Skrevet den 10 november, 2016 | af Laura Pop

0

Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge

Mel Gibson priser pacifisme og hylder vold i sin f√łrste film i ti √•r. Hacksaw Ridge er en klich√©fyldt krigsfilm lige efter Hollywoods skabelon, og ud af sine 131 minutter er det kun de sidste 20, der er sp√¶ndende.

‘Hacksaw Ridge’ er endnu en hyldest til en ‚Äôreal-life American hero‚Äô. Denne gang er det den beskedne Desmond Doss (Andrew Garfield), der lod sig hverve som sygeplejer under Anden Verdenskrig, men grundet hans st√¶rke tro som syvendedagsadventist, n√¶gtede han at b√¶re v√•ben. Historien g√•r p√•, at han mod alles forventning reddede 75 meniges liv under Slaget om Okinawa, og for dette modtog han √Üreskorset som den f√łrste milit√¶rn√¶gter nogensinde.

Gibson bruger den f√łrste halve time p√• at introducere Desmond som en storsindet landdreng gennem¬†barndomsminder, religi√łse familiestunder¬†og m√łdet med hans forlovede, Dorothy. Det er¬†mildest talt kedeligt, og det kunne og burde have v√¶ret fortalt p√• fem minutter. Dern√¶st f√łlger en ikke mindre karakterl√łs r√¶kke scener i tr√¶ningslejren, der med Vince Vaughn som h√łjtr√•bende sergent igen f√łlger opskriften for stort set enhver krigsfilm.¬†Tredje del af filmen foreg√•r p√• slagmarken med lidt for lange, lidt for gentagende og n√¶sten ogs√• lidt for brutale kampscener fyldt med spr√¶ngte lemmer og forudsigelighed.

Andrew Garfield i Hacksaw Ridge. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Copyright: UIP

Gibson ender med at kommunikere to fuldst√¶ndigt modstridende budskaber. Samtidigt med at han hylder pacifisten, der ikke ville dr√¶be, tilskynder han¬†vold og krigsf√łrelse. Det g√łres tydeligt, at Desmond kun overlever i kraft af, at hans kammerater sl√•r japanere ihjel p√• stribe, og der er bestemt ikke skruet ned for grusomheden og glorificeringen af det amerikanske milit√¶r.

‚ÄôHacksaw Ridge‚Äô udm√¶rker sig heller ikke ved skuespillet. Andrew Garfield, der til anledningen har p√•taget sig en tyk West Virginia-dialekt, g√łr det s√•m√¶nd meget godt som Desmond. Han form√•r at fastholde taget p√• sin karakters emotionelle og filosofiske drifter, ogs√• gennem filmens mere intense kampsekvenser. Teresa Palmer passer ogs√• fint i rollen som Desmonds lidt farvel√łse forlovede, selvom jeg kunne have √łnsket mig √©n med lidt mere karakter. S√• er der Sam Worthington og Vince Vaughn, som jeg m√• indr√łmme, at jeg ikke er fan af generelt, og denne film hj√¶lper ikke p√• det. Vaughn afviger ikke meget fra sergent-opskriften, og selvom han tilf√łrer et skv√¶t tiltr√¶ngt humor til filmen, f√łles det som noget vi har set utallige gange f√łr. Ligesom filmen, er castet desv√¶rre ogs√• en smule for kedeligt til at l√łfte oplevelsen.

Copyright: UIP

Gibson og hans hold bruger ogs√• den klassiske krigsfilms-skabelon til at visualisere kamphandlingerne ‚Äď en masse gentagelser af skudaffyring, l√łben og eksplosioner ‚Äď men de form√•r dog at gengive kampens kaos med vellykke og kontrol. Det er et klogt valg at f√łlge Desmond, mens han navigerer krigszonen p√• udkig efter s√•rede kammerater. Her f√•r vi endelig en anelse struktur og skyggen af en narrativ tr√•d i en ellers umotiveret fort√¶lling. Til geng√¶ld er special effects ikke noget at r√•be hurra for, som man ellers kunne have h√•bet for s√•dan en h√łjbudgetfilm. Det er ofte tydeligt, n√•r der er brugt green screen, og de ildskyer der hyppigt fyres ind over billedet er ikke ret overbevisende.

Rupert Gregson-Williams har komponeret et storladent partitur til ‚ÄôHacksaw Ridge‚Äô, og det havde han ikke beh√łvet. De lange kampscener f√•r n√¶rmest ikke et √łjeblik uden underl√¶gningsmusik, hvilket blot bidrager mere til ensformigheden og i √łvrigt ikke tillader publikum at blive helt opslugt af de grusomme begivenheder f√łr de druknes af det k√¶mpestore orkester, der lyder i baggrunden.

Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge Laura Pop

Hacksaw Ridge - premiere 10. november 2016

Kort fortalt: Mel Gibson har skabt en klichéfyldt og spændingsfattig krigsfilm, der på papiret har potentiale til at fængsle, men trods solidt kameraarbejde ikke når under huden på denne anmelder.