Mel Gibson priser pacifisme og hylder vold i sin første film i ti Ă..." /> Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge - Filmpuls

Skrevet den 10 november, 2016 | af Laura Pop

0

Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge

Mel Gibson priser pacifisme og hylder vold i sin første film i ti år. Hacksaw Ridge er en klichéfyldt krigsfilm lige efter Hollywoods skabelon, og ud af sine 131 minutter er det kun de sidste 20, der er spændende.

‘Hacksaw Ridge’ er endnu en hyldest til en ’real-life American hero’. Denne gang er det den beskedne Desmond Doss (Andrew Garfield), der lod sig hverve som sygeplejer under Anden Verdenskrig, men grundet hans stærke tro som syvendedagsadventist, nægtede han at bære vĂĄben. Historien gĂĄr pĂĄ, at han mod alles forventning reddede 75 meniges liv under Slaget om Okinawa, og for dette modtog han Æreskorset som den første militærnægter nogensinde.

Gibson bruger den første halve time på at introducere Desmond som en storsindet landdreng gennem barndomsminder, religiøse familiestunder og mødet med hans forlovede, Dorothy. Det er mildest talt kedeligt, og det kunne og burde have været fortalt på fem minutter. Dernæst følger en ikke mindre karakterløs række scener i træningslejren, der med Vince Vaughn som højtråbende sergent igen følger opskriften for stort set enhver krigsfilm. Tredje del af filmen foregår på slagmarken med lidt for lange, lidt for gentagende og næsten også lidt for brutale kampscener fyldt med sprængte lemmer og forudsigelighed.

Andrew Garfield i Hacksaw Ridge. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Copyright: UIP

Gibson ender med at kommunikere to fuldstændigt modstridende budskaber. Samtidigt med at han hylder pacifisten, der ikke ville dræbe, tilskynder han vold og krigsførelse. Det gøres tydeligt, at Desmond kun overlever i kraft af, at hans kammerater slår japanere ihjel på stribe, og der er bestemt ikke skruet ned for grusomheden og glorificeringen af det amerikanske militær.

’Hacksaw Ridge’ udmærker sig heller ikke ved skuespillet. Andrew Garfield, der til anledningen har påtaget sig en tyk West Virginia-dialekt, gør det såmænd meget godt som Desmond. Han formår at fastholde taget på sin karakters emotionelle og filosofiske drifter, også gennem filmens mere intense kampsekvenser. Teresa Palmer passer også fint i rollen som Desmonds lidt farveløse forlovede, selvom jeg kunne have ønsket mig én med lidt mere karakter. Så er der Sam Worthington og Vince Vaughn, som jeg må indrømme, at jeg ikke er fan af generelt, og denne film hjælper ikke på det. Vaughn afviger ikke meget fra sergent-opskriften, og selvom han tilfører et skvæt tiltrængt humor til filmen, føles det som noget vi har set utallige gange før. Ligesom filmen, er castet desværre også en smule for kedeligt til at løfte oplevelsen.

Copyright: UIP

Gibson og hans hold bruger også den klassiske krigsfilms-skabelon til at visualisere kamphandlingerne – en masse gentagelser af skudaffyring, løben og eksplosioner – men de formår dog at gengive kampens kaos med vellykke og kontrol. Det er et klogt valg at følge Desmond, mens han navigerer krigszonen på udkig efter sårede kammerater. Her får vi endelig en anelse struktur og skyggen af en narrativ tråd i en ellers umotiveret fortælling. Til gengæld er special effects ikke noget at råbe hurra for, som man ellers kunne have håbet for sådan en højbudgetfilm. Det er ofte tydeligt, når der er brugt green screen, og de ildskyer der hyppigt fyres ind over billedet er ikke ret overbevisende.

Rupert Gregson-Williams har komponeret et storladent partitur til ’Hacksaw Ridge’, og det havde han ikke behøvet. De lange kampscener får nærmest ikke et øjeblik uden underlægningsmusik, hvilket blot bidrager mere til ensformigheden og i øvrigt ikke tillader publikum at blive helt opslugt af de grusomme begivenheder før de druknes af det kæmpestore orkester, der lyder i baggrunden.

Filmanmeldelse: Hacksaw Ridge Laura Pop

Hacksaw Ridge - premiere 10. november 2016

Kort fortalt: Mel Gibson har skabt en klichéfyldt og spændingsfattig krigsfilm, der på papiret har potentiale til at fængsle, men trods solidt kameraarbejde ikke når under huden på denne anmelder.