Skrevet den 12 maj, 2016 | af Maria-Louise Madsen

0

Filmanmeldelse: ‘Heart of a Dog’

Musikeren og performancekunstneren Laurie Anderson, er efter 30 år væk fra filmlærredet, tilbage med det lyriske filmessay ’Heart of a Dog’.

Heart of a Dog

Foto Copyright: Laurie Anderson, www.camerafilm.dk

Heart of a Dog er en poetisk, dokumentarisk filmfortælling, om hendes kærlighed til hunden Lolabelle. Historien i Heart of a Dog følger ikke ligefrem berettermodellen og har ingen kronologi, det er en kunstfilm uden lige. Men man er på intet tidspunkt i tvivl om, Laurie Anderson kærlighed til hunden Lolabelle. På mange måder har Heart of a Dog en buddhistisk betragtningsmåde, den er drømmende og Laurie’s tilgang til livet er meget interessant, desværre fungerer det bare ikke rigtigt på film.. For selvom at jeg blev fanget af hendes ord og fortælling, da jeg lukkede øjnene og lyttede, var det bare ikke det samme da jeg åbnede øjnene igen.

Man kan ikke sige noget særligt om skuespillet, for der var ikke noget synderligt. Meget af filmen er nemlig aktiv materiale, nutidige optagelser, hjemmevideo og tegninger af hendes drømme og fortællinger.

Selvom jeg godt vidste at meget af filmen var lavet på den måde, havde jeg forventet at det visuelle ville være helt i øjet, men det fængede mig ikke rigtigt. Måske det fordi, jeg ikke sætter pris på den kunst Heart of a Dog nu er, men man må forvente en smule, når nu det er en film som skal vises på det store lærred. Den var da flot lavet ja, men jeg blev meget mere fanget af filmen, med lukkede øjne end med åbne. Jeg kunne sagtens forestille mig at det var en film, der var god at mediterer til men, den fungerer ikke i biografen. Dette er på trods af en flot Guldløve nominering i Venedig.

heart

Det eneste gode ved Heart of a Dog var klart musik og lydbilledet. Igennem hele filmen er der et behageligt soundtrack, med strygere, klaver, blæsere med videre, blandt andet leveret af Lou Reed. Og så voice overen, den meget melodiske stemme som Laurie Anderson selv leverer. Hendes stemme er ligeledes melankolsk over tabet på hendes elskede Lolabelle men, på mange måder er den også så livsbekræftende, for hun har virkelig nogle pointer omkring livet som sætter sig i én. Det var også derfor jeg blevet fanget, da jeg først så traileren. Så selvom alt andet måske ikke er specielt godt, så er det en livsbekræftende film men, ikke en film der høre til filmlærredet, måske den bare skal vises på en kunst udstilling. Dog en masse cadeau til Laurie Andersons livsbekræftende stemme.

Filmanmeldelse: ‘Heart of a Dog’ Maria-Louise Madsen

Heart of a Dog - Premierer d. 12 Maj 2016

Kort fortalt: Historien, skuespillet og det visuelle halter lidt men bliver i høj grad opvejet af Laurie Andersons dejlige voice over.