drama Læs anmeldelsen af den Mexicanske film 'Heli.

Published on 2 May, 2014 | af Jeppe Andersen

0

Filmanmeldelse: Heli

Amat Escalante vandt sidst år overraskende Cannes prisen for bedste instruktør for filmen ‘Heli’.

Men mon det garanterer en god film? Det skulle man da i hvert fald tro…

‘Heli’ fortæller historien om den 17-arige dreng Heli, der lever sammen med sin far, lillesøster, kone og deres nyfødte søn i en lille landsby i Mexico. Hverdagen går sin stille gang med skiftehold på den lokale bilfabrik.

Lillesøster Estela på 12 år er hemmeligt kæreste med Beto, som med sine 17 år er meget ældre end hende. Beto foreslår at de stikker af og gifter sig, og da han en dag under sin optræning som kadet i en anti-narkoenhed af hæren finder 2 poser skjult kokain, snupper han dem, for at sikre en fremtid for ham og Estela. Han gemmer poserne hos Estelas familie, som får fatale konsekvenser.

Filmanmeldelse af 'Heli', som er en Mexikansk film af Escalante, der vandt Cannes prisen i 2013 for bedste instruktør.

Tempoet og handlingen i ‘Heli’ snegler sig afsted, og det var lige før, at jeg faldt i søvn under filmen. Det er helt klart et bevidst valg fra instruktøren Amat Escalante med hans meget lange scener, hvor der oftes sker minimalt; som fx i hele prologen hvor vi følger en bil køre i flere minuter. De lange “nøgne” scener har alligevel en positiv effekt i forhold til at fremkalde en realisme, der på en måde sætter på spidsen, hvor langt fra Hollywood film måske egentlig er fra virkeligheden; hvilket er en positiv anderledes tilgang til skildringen af narkokrigens brutalitet i Mexico.

Men historiemæssigt halter filmen og har endda ligefrem nogle momenter, der giver meget lidt mening. Desuden føler jeg, at instruktøren Amat Escalante mister fokus flere gange i forhold til historien og temaet, som realismen i filmen desværre ikke kan opveje. Derfor er jeg endnu mere overrasket… tja vel uforstående overfor, at han vandt prisen for bedste instruktør i Cannes sidste år.

Skuespillerne er alle amatører, hvilket deres præstationer desværre også bærer præg af. Lige som i Nicolas Refns ‘Drive’ er dialogerne korte og generelt få af dem. Men i ‘Drive’ formår skuespillerne alligevel at få dig til at relatere til karaktererne, og det sker desværre ikke rigtig i ‘Heli’, som specielt er vigtigt for denne film. Karakterudvikling er generelt meget sparsomt, hvilket er meget overraskende i forhold til handlingen.

Nu har jeg desværre aldrig selv været i Mexico (endnu), men det virker som et meget realistisk og naturligt billede af et halv fattigt mexicansk miljø. Familien Helis hus virker meget autentisk i forhold til det spartanske hus med gamle møbler. Måden ‘Heli’ er filmet på virker meget nærværende og uden nogen form for filtre, som er med til at fremhæve realismen i filmen. Der er også flere lange statiske billeder (til tider flotte), som måske lige strækkes liiidt for langt til min smag i forhold til genren.

Der anvendes minimal musik, hvor det er scenerne der får lov at udfolde sig, og lyden derfra bliver lydbilledet. Lige som i ‘Adéles Liv – kapitel 1 & 2’ udnytter Escalante omgivelsernes lyde, som betoner virkelighedsfølelsen.

Filmanmeldelse: Heli Jeppe Andersen

Heli - premiere d. 8. maj 2014.

Musik & Lydbilled

Summary: En pris for bedste instruktion er desværre ikke en garanti for en god film. 'Heli' snegler sig afsted, med en lidt usammenhængende historiefortælling. Hvis du forventer en SPÆNDENDE skildring af narkokrigens brutaliteter i Mexico går du forgæves.

2.3

User Rating: 0 (0 votes)

Historien er altid vigtig, Nolan, Tarantino og David Fincher er fantastiske og så er verdens sjoveste film Dum & Dummere.